Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Löjeväckande reklam för 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Har ni sett annonsen för 300D?
Två män på en fotbollarena med sina kameror med uppfällda blixtar på 120 meters håll. Med 18-55 optik får de en bild i displayen som jag med min D100 varit tvungen att använda ett 300 till.

”Professionell digitalfotografering.
Inte längre bara för proffs”.

Kalla att lura amatörena.

Men i många reklamer för "sämre" digital kameror så är oftast bilderna tagna med en proffs kamera eller tom mellan fortmat

Jo, jag har tänkt på precis samma sak.
Skrattat har jag gjort också. Har du sett alla de andra på de andra läktarna som också sitter och "blixtrar"... Jösses!

/Micha

mipert skrev:
Har ni sett annonsen för 300D?
Två män på en fotbollarena med sina kameror med uppfällda blixtar på 120 meters håll. Med 18-55 optik får de en bild i displayen som jag med min D100 varit tvungen att använda ett 300 till.

”Professionell digitalfotografering.
Inte längre bara för proffs”.

Vadå, har inte 300D 5.45ggr's "brännviddsförlängning"? :D

Jo, jag håller med dig, visst är den löjeväckande alltid!

Och för den stackars amatören som tidigare bara har ägt point-and-shootkameror så finns det ju viss risk för besvikelse, när resultatet inte blir som i reklamen.

Har fått för mig att många köper systemkameror för att dom tror att det blir mycket bättre bilder då. "Proffsen använder ju systemkameror, och dom tar ju jättefina bilder! Altså måste jag också ha en systemkamera, så jag kan ta lika fina bilder."...en arbetskamrat till mig har nikonutrustning där inköpspriset på sjuttiotalet var ca 45,000 kr...och där det är julafton i båda ändarna av hans filmer...

Handlarnas fel? Kameratillverkarnas fel (falsk marknadsföring)?

Ursäkta att jag drog iväg från ämnet en aning.

Kameran är ju plastig, så de får ta till den typen av knep för att locka massorna att köpa den. Rätt mycket fotoaffär i den bilden. De kan ju ha bytt lins efter att den har plåtat....

De kanske använder zoom-funktionen för att granska bilden ;)

Mohahaha... Nej.. den är riktigt jäkla löjlig..funderade innan på att göra ett inlägg om det, men det löste ju du Mikael :)

Jag gillar speciellt den inbyggda blixten med ledtal på 600.......

Villken reklam gör inte så?

Finns det någon reklam som inte förvränger verkligheten?

Det jag tycker är lustigt med reklamen är att tröjfärgerna har inverterats på den display man ser tydligast. I varje fall vid publiceringen i FOTO 12/03.
Den featuren saknar jag på mitt ex, som jag annars är helnöjd med :)

"Kamera"mobilreklamen

Värst är väl ändå reklamen för "kamera"mobilerna. En "kamera" med typ 4*6 pixlar vars bilder kan dras upp på stora ljusskyltar.... Någon som förstått poängen med sk**en?

Som teknikdåre man är gillar jag Canons reklam för 300D där den visas som en ritning, men den utmålas som en proffskamera vilket jag inte kan hålla med.

Re: Re: Löjeväckande reklam för 300D

Walle skrev:

Har fått för mig att många köper systemkameror för att dom tror att det blir mycket bättre bilder då. "Proffsen använder ju systemkameror, och dom tar ju jättefina bilder! Altså måste jag också ha en systemkamera,

Hur skall man annars kunna bli proffs ?

muhweggháhahahh

nej, men med handen på hjärtat så blir bilderna bättre med en systemkamera. annars hade jag inte köpt min :) hihihi

Med tanke på att riktiga 'proffs' dvs. reklamsnillen, fotografer, bildbehandlare etc. och inte minst Canons hjärntrust med 110% säkerhet varit inblandade i kampanjen (bilden) är det minst sagt ofattbart att bilden ens publicerats. En kommentar från Canon vore intressant.

Dessutom står spelarna på bilden i displayen i exakt samma position som nere på plan.

Jag har själv aldrig lyckats få "live preview" med LCD-skärmen på min 300D.... :)

Re: Underbar !

sipamoid skrev:
Hallå... Förstår ni inte humorn och ironin i bilden ?!

//patrik,Canon
I det här fallet kallas det inte "ironi" utan "vilseledande marknadsföring".

Om nu FOTO:s chefredaktör rullade runt och visade strupen i offentlig avbön för Pentax annons, förstår jag inte alls hur han kunde låta publicera denna. Den här är betydligt värre.

ANNONS
Spara upp till 11400 kr på Canon-prylar