ANNONS
Annons

låta komplett.se bygga dator - erfarenheter? hur kraftig behövs?

Produkter
(logga in för att koppla)

bornagainst

Medlem
ska inom de närmaste månaderna införskaffa mig en ny dator då min har ca 3 år på nacken. ingen superprestanda direkt, 1,5 ghz amd och 1gb ram. i senaste lightroom får man vänta många sekunder på enstaka justeringar och det börjar bli tröttsamt.

jag undrar någon har erfarenhet av kompletts datorer som de bygger åt en? strular det eller funkar det bra?

undrar också hur högt man ska sikta. min kunskap är ganska begränsad inom datorer/komponenter/prestanda. prisklass är 11-14 tusen. hur bra prestanda behöver man för att kunna köra lightroom, photoshop, webläsare med 10 flikar öppna, samt msn och winamp? är processor med flera kärnor ett måste? etc.

här är ett exempel jag konfigurerade ihop på komplett.se som jag antar ska klara av en del. är det för överdrivet för den användning jag beskrev? priset blev ganska exakt 14000 så det vore ju bra om det gick att skära ner nånstans.

Cooler Master Centurion 534 Svart,
Corsair Powersupply 750W Black, ATX Bulk
Intel Core™ 2 Quad Q9550 2.83GHz Socket
Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2,
Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB
Gainward GeForce 9400GT 512MB PhysX CUDA
Seagate Barracuda 7200.11 500GB,
Western Digital VelociRaptor 150GB

tacksam för hjälp! ursäktar om det finns många trådar angående det här.

mvh
karl
 
Ja köpte ny dator för ungefär 6 månader sen..fattar inte varför din blir så dyr..

Ja gav 6900kr på inet för en...

Svart låda me 500watt nätagg
moderkortet kommer ja inte ihåg.
2,5ghz intel quad.
4gb ram 800mhz
300gb hitachi disk sata2
geforce 9800gtx+

Den duger mer än väl te fotoredigering...
 
För 14000:- får man en Core i7 med 6GB 1600MHz DDR3 på ett riktigt bra moderkort och ett rejält grafikkort, så det var inget vidare bra pris för dom där grejerna...

Edit: kollade upp lite priser och landar på under 5000:- för grejerna du sa - hårddiskar, nätagg och chassi borträknat. Det måste blivit nåt fel nä du fick fram 14000:-, helt omöjligt att den burken skulle kosta så mycket.
 
Senast ändrad:
Kolla med Inet

Jag har köpt två egenkomponerade datorer från Inet de senaste årenoch det har fungerat klockrent. De är kunniga och har en bra prisnivå.
ska inom de närmaste månaderna införskaffa mig en ny dator då min har ca 3 år på nacken. ingen superprestanda direkt, 1,5 ghz amd och 1gb ram. i senaste lightroom får man vänta många sekunder på enstaka justeringar och det börjar bli tröttsamt.

jag undrar någon har erfarenhet av kompletts datorer som de bygger åt en? strular det eller funkar det bra?

undrar också hur högt man ska sikta. min kunskap är ganska begränsad inom datorer/komponenter/prestanda. prisklass är 11-14 tusen. hur bra prestanda behöver man för att kunna köra lightroom, photoshop, webläsare med 10 flikar öppna, samt msn och winamp? är processor med flera kärnor ett måste? etc.

här är ett exempel jag konfigurerade ihop på komplett.se som jag antar ska klara av en del. är det för överdrivet för den användning jag beskrev? priset blev ganska exakt 14000 så det vore ju bra om det gick att skära ner nånstans.

Cooler Master Centurion 534 Svart,
Corsair Powersupply 750W Black, ATX Bulk
Intel Core™ 2 Quad Q9550 2.83GHz Socket
Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2,
Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB
Gainward GeForce 9400GT 512MB PhysX CUDA
Seagate Barracuda 7200.11 500GB,
Western Digital VelociRaptor 150GB

tacksam för hjälp! ursäktar om det finns många trådar angående det här.

mvh
karl
 
... Edit: kollade upp lite priser och landar på under 5000:- för grejerna du sa - hårddiskar, nätagg och chassi borträknat. Det måste blivit nåt fel nä du fick fram 14000:-, helt omöjligt att den burken skulle kosta så mycket.
Hm, du har räknat bort grejerna till ett värde av 4600:-

I alla fall när jag kollar Karls inköpslista på Komplett får jag det till lite drygt 11000:-. Helt OK priser med tanke på vad som ingår.

Men vill man dra ner priset ska man kanske fundera om man verkligen behöver den prestandan. Ferrari är en bra bil men därmed inte sagt att alla måste köra en :)

Nätagget är kanske lite i överkant, en Corsair 450W borde räcka.
CPU:n ligger på drygt 3500:-, du kanske klarar dig med något lite långsammare. Det är ändå inte videorendering du ska göra i första hand.
Velociraptor är snabb men måste du ha den?

Etc, etc, ...

Vi bombas hela tiden med att man inte klarar sig utan det senaste och det värsta. Det är marknadsföring och ingen absolut sanning.
 
Intel Core™ 2 Quad Q9550 2.83GHz Socket LGA775, 1333MHz, 12MB
Asus P5QL Pro modrkort
6GB DDR2 800Kingston
1TB Hårddisk 7200
LITEON BLU-RAY BD-ROM 4X INTERN SVART
Gainward GeForce 9800GT 1GB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/
Hiper Anubis - ATX Tower Case Probably the toughest case ever made!
Razer Krait, 1600dpi, USB
USB Slim tangentbord

Denna kostar bara 9999kr på pcoffice
 
Jag köpte en liknande konfiguration från Komplett och det funkade mycket bra.

Gick nu in och konfigurerade upp en på skoj motsvarande dina specar men lite billigare processor. Jag utgick från den dom kallar "Komplett gamer" och konfade om efter behag. Landade på 11900 inkl moms...

Komplett Gamer i05

Artikelnr: 334490
Strömkabel PC m/jord 2m
Nero 8 OEM Vista kompatibel
CyberLink DVD Suite 6, 6Channel, OEM CD,
Stötsäker kartong
Qpad|UC, Small Komplett Black, 4mm,
Cooler Master Centurion 534 Svart/Silver
Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2,
Intel Core™ 2 Quad Q9400 2,66GHz,
Gainward GeForce 9800GT 512MB PhysX CUDA
Samsung DVD-brännare SH-S223Q/BEBN
Kingston USB 2.0 multikortläsare för
Corsair Powersupply 650W Black,ATX/EPS,
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5,
Western Digital VelociRaptor 150GB,
Western Digital Caviar GP 500GB SATA2,
Creative HEADSET HS-450 Svart Retail
MS ROYALTY Vista Home Premium
MS COA Label Windows
MS Win Vista Home Premium Svensk
MS MANUALS Win Vista Home Premium
Garanti 3 år - Skicka in
Support 3 år Komplett.se,
Lagerstatus: 1 st. på lager
 
Några tips:

- 630 W Nätagg är overkill, 520 W räcker mer än väl.
- Alla vi som håller på med bilder bör köpa minst 2 diskar. En systemdisk och en för lagring av bilder, ev två identiska i raid (virus och malware sätter sig oftast på systemdisken, diskar kraschar, snabbare defragmentering mm mm).
- Även om grafikkorten gjort entre i PS så finns ingen anledning att smälla på med för mkt om man mest håller på med bilder. Finns bra grejor för 1500 idag, bättre då att uppgradera det om 1,5-2 år för ett nytt som då motsvarar de som ligger på över 5000 idag.

Foto är väl på samma sätt som datorer en fälla för många pryltokiga men har man en begränsad budget finns det sätt (som ovan mfl) att hålla nere kostnaden och kanske hellre spara till fotoutrustning som ger bildkvalitet direkt ;) Det där var ett tal lika mycket till mig själv som någon annan :p
 
ska inom de närmaste månaderna införskaffa mig en ny dator då min har ca 3 år på nacken. ingen superprestanda direkt, 1,5 ghz amd och 1gb ram. i senaste lightroom får man vänta många sekunder på enstaka justeringar och det börjar bli tröttsamt.

jag undrar någon har erfarenhet av kompletts datorer som de bygger åt en? strular det eller funkar det bra?

undrar också hur högt man ska sikta. min kunskap är ganska begränsad inom datorer/komponenter/prestanda. prisklass är 11-14 tusen. hur bra prestanda behöver man för att kunna köra lightroom, photoshop, webläsare med 10 flikar öppna, samt msn och winamp? är processor med flera kärnor ett måste? etc.

här är ett exempel jag konfigurerade ihop på komplett.se som jag antar ska klara av en del. är det för överdrivet för den användning jag beskrev? priset blev ganska exakt 14000 så det vore ju bra om det gick att skära ner nånstans.

Cooler Master Centurion 534 Svart,
Corsair Powersupply 750W Black, ATX Bulk
Intel Core™ 2 Quad Q9550 2.83GHz Socket
Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2,
Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB
Gainward GeForce 9400GT 512MB PhysX CUDA
Seagate Barracuda 7200.11 500GB,
Western Digital VelociRaptor 150GB

tacksam för hjälp! ursäktar om det finns många trådar angående det här.

mvh
karl

Kan vara onödigt med velociraptorn.
Utöka i stället minnet till 8 GB och använd 64 bitars Windows för att kunna använda minne och cpu bättre. ( 32 bitars windows kan bara adressera 3,25 GB minne )
Ska du inte spela med maskinen så dra ner på grafikkortet. För fotoredigering behövs inte den kraften.
Nätaggregatet är OK om du planerar att sätta in fler HD för lagring senare. Går du på externa HD så räcker 520 W.
 
Grafikkortet verkar vara overkill för att hantera bilder i PhotoShop. Även om PS4 har stöd för att grafikkortet hanterar viss bildhantering så är det vad jag förstått mest att man får trevlig "seamless" scrollning och sånt.

Jag skulle välja ett grafikkort utan fläkt för att det ska vara trevligt att jobba vid datorn länge.
Det här skulle räcka: http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=5407906

Sedan är ju 750W nätaggregat på tok för mycket, även om det är bra med mycket, men 450W räcker länge.

Tänk på att minnen kostar mindre och mindre och är lätt att uppdatera om man inte fyller alla minnesplatser direkt. Köp så du klarar dig till en början, kanske 2-4Gb och sedan fyll på om några år då du får minnena för 1/3 mot idag.

Sök också på prisjakt för att hitta billigaste komponenterna. Komplett verkar vara en bra butik, men när jag kollade på ny dator (som jag sedan inte köpte) så fanns det oftast billigare alternativ.

Om du är lite intresserad av att läsa på är också www.sweclockers.se en bra sajt, speciellt deras forum.

Moderkortet du valt skulle jag också välje, men processorn är top-notch och då får du betala lite överpris utan att få ut prestanda för de sista slantarna. Jag skulle gå på en något billigare.

Mina fem cent.
 
Det finns även uppgraderingspaket att köpa som består av moderkort, processor och minnen vilket ofta är mer prisvärt än att köpa en hel dator. Det följer med instruktioner om hur man skruvar ihop grejerna så det räcker att man vet vad som är fram och bak på en skruvmejsel för att man skall lyckas sätta ihop delarna.
 
Hej,

Satsa inte för mkt på processorn och grafikkortet, ös på så mkt det bara går med ram-minnet. Det främsta jag kan rek är att köra två diskar i raid stöd 1 eller högre nivåer mer fler diskar. Dvs, den ena disken/diskarna speglar den/dom andra - när den dagen kommer att den ena havererar så känns det surt. Med speglingen så har du kvar all info på den/dom andra...


/Conny
 
tack alla för era svar!

först och främst känner jag att jag var otydlig på den kanske viktigaste punkten: jag angav inte hela listan över saker som ingick i priset, utan de komponenter jag kände var mest väsentliga. ber om ursäkt om det gav upphov till en massa frågetecken. här är den kompletta listan över det som ingår i priset, plus montering och frakt då.

Cooler Master Centurion 534 Svart,
Corsair Powersupply 750W Black, ATX Bulk
Intel Core™ 2 Quad Q9550 2.83GHz Socket
Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2,
Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB
Gainward GeForce 9400GT 512MB PhysX CUDA
Seagate Barracuda 7200.11 500GB,
Western Digital VelociRaptor 150GB,
USB2 multikortläsare 3.5" svart för
Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7200S,
MS ROYALTY Vista Home Premium
MS Win Vista Home Premium Engelsk
MS MANUALS Win Vista Home Premium
MS COA Label Windows
Logitech OEM Optical Wheel Mouse Svart
Logitech Deluxe 250 Keyboard SE
Garanti 3 år - Skicka in
Support 3 år Komplett.se

operativsystem och support etc kostar väl en slant så det var nog därför slutsumman gick upp till 14k. sorry för infomissen.
är priset fortfarande för mycket tycker ni?

konfigurerade om med hjälp av deras "komplett gamer i105"-mall och det blev 3000 kronor billigare. tog en något långsammare processor, billigare grafikkort och skippade WD hårddisken. i övrigt samma grejer. ingen direkt kvalitetsförlust antar jag?

tack för hjälpen åter igen!
/k
 
Kan tillägga att AMD är betydligt mycket billigare för samma prestanda. Jag valde AMD istället för Intel när jag konfigurerade min dator på komplett och jag är mer än nöjd. Arbetar nästan uteslutande med raw format och CS4. Landade runt 7000:-
 
En lite gammal (flera månader) men ändå ganska intressant lista som visar PS CS3 prestanda för olika processorer.
http://www.tomshardware.com/charts/desktop-cpu-charts-q3-2008/Photoshop-CS-3,826.htmlTom's Hardware - Benchmark Photoshop CS 3

Notera vissa saker:
Core 2 Duo är bättre än både Quad och i7 i detta test.
AMD är inte med i toppstriden

Det roliga är att den dyra i7 965 Extreme (10500kr) spöar den billiga C2D E8600 (2600kr) i stort sett alla delmoment, förutom PS. Så är det den ultimata PS datorn man ska bygga då ska man ha en C2D :)
 
AMD Athlon X2 6000+ / 3.1 GHz processor kanske inte är den allra snabbaste men så är ju priset under 1000:- jämför det med intel ;)
 
En lite gammal (flera månader) men ändå ganska intressant lista som visar PS CS3 prestanda för olika processorer.
http://www.tomshardware.com/charts/desktop-cpu-charts-q3-2008/Photoshop-CS-3,826.htmlTom's Hardware - Benchmark Photoshop CS 3

Notera vissa saker:
Core 2 Duo är bättre än både Quad och i7 i detta test.
AMD är inte med i toppstriden

Det roliga är att den dyra i7 965 Extreme (10500kr) spöar den billiga C2D E8600 (2600kr) i stort sett alla delmoment, förutom PS. Så är det den ultimata PS datorn man ska bygga då ska man ha en C2D :)
Sen ska man ha i betänkande att Toms hardware är bland de absolut sämsta hårdvarusiterna som finns på Internet. Klart värt att tänka på ;)
 
Jag fick ett rejält prestandalyft när jag bytte min C2D mot en quadcore i somras. Mest berodde det nog på att hastigheten på minnesbussen var snabbare på den nya procen och kunde utnyttja det snabba moderkortet och minnena bättre.

Men både Lightroom och CS4 verkar duktiga på att utnyttja flera kärnor vilket syns när man kör batchade bearbetningar på många bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.