bornagainst
Medlem
ska inom de närmaste månaderna införskaffa mig en ny dator då min har ca 3 år på nacken. ingen superprestanda direkt, 1,5 ghz amd och 1gb ram. i senaste lightroom får man vänta många sekunder på enstaka justeringar och det börjar bli tröttsamt.
jag undrar någon har erfarenhet av kompletts datorer som de bygger åt en? strular det eller funkar det bra?
undrar också hur högt man ska sikta. min kunskap är ganska begränsad inom datorer/komponenter/prestanda. prisklass är 11-14 tusen. hur bra prestanda behöver man för att kunna köra lightroom, photoshop, webläsare med 10 flikar öppna, samt msn och winamp? är processor med flera kärnor ett måste? etc.
här är ett exempel jag konfigurerade ihop på komplett.se som jag antar ska klara av en del. är det för överdrivet för den användning jag beskrev? priset blev ganska exakt 14000 så det vore ju bra om det gick att skära ner nånstans.
Cooler Master Centurion 534 Svart,
Corsair Powersupply 750W Black, ATX Bulk
Intel Core™ 2 Quad Q9550 2.83GHz Socket
Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2,
Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB
Gainward GeForce 9400GT 512MB PhysX CUDA
Seagate Barracuda 7200.11 500GB,
Western Digital VelociRaptor 150GB
tacksam för hjälp! ursäktar om det finns många trådar angående det här.
mvh
karl
jag undrar någon har erfarenhet av kompletts datorer som de bygger åt en? strular det eller funkar det bra?
undrar också hur högt man ska sikta. min kunskap är ganska begränsad inom datorer/komponenter/prestanda. prisklass är 11-14 tusen. hur bra prestanda behöver man för att kunna köra lightroom, photoshop, webläsare med 10 flikar öppna, samt msn och winamp? är processor med flera kärnor ett måste? etc.
här är ett exempel jag konfigurerade ihop på komplett.se som jag antar ska klara av en del. är det för överdrivet för den användning jag beskrev? priset blev ganska exakt 14000 så det vore ju bra om det gick att skära ner nånstans.
Cooler Master Centurion 534 Svart,
Corsair Powersupply 750W Black, ATX Bulk
Intel Core™ 2 Quad Q9550 2.83GHz Socket
Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2,
Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB
Gainward GeForce 9400GT 512MB PhysX CUDA
Seagate Barracuda 7200.11 500GB,
Western Digital VelociRaptor 150GB
tacksam för hjälp! ursäktar om det finns många trådar angående det här.
mvh
karl