Annons

Låt inte knäppskallarna styra.

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Positiv kritik

cereus skrev:
Jag förstår bara inte hur Arleklint har tänkt sig att man ska kunna hindra "vissa medlemmar" att kommentera bilder. Någon slags svart lista? Efter vilka kriterier?

Min tanke var att när du eller någon annan medlem får mycket otrevliga kommentarer skall ni själva kunna välja att slippa dom genom att helt enkel blockera medlemmen i fråga från att kommentera era egna bilder.

Den funktionen finns ju i princip redan, fast mer stelbent, eftersom redaktionen får gå in och göra det med en massa jobb som följd.

Som jag sagt tidigare har jag personligen inte drabbats av smaklösa eller elaka kommentarer, men jag är fullt medveten om vilken typ av kommentarer som förekommit.

bjanha skrev:
Det är syftet ja, men det är inte vad den används till i säkert hälften av fallen. Trots allt är det ju vi användare som gör fotosidan till vad den är. :) T ex har jag inte en enda gång sett Terje under sina bilder be oss andra, proffs som hobbyister, om synpunkter på hur han skulle kunna förbättra sina bilder eller specifikt vad han vill ha hjälp med i de bilder han lägger in i Kritikbilder.
Jag tror många använder Kritikbilder på samma sätt som Terje - att visa upp och få beröm för sina alster.

Jadu Björn, du har nog helt fel! Beröm i all ära, det är nog inte därför jag är med på fotosidan. Fast det tror jag de flesta räknat ut för länge sedan. Titta efter också hur många bilder jag kommenterat från andra medlemmar. En gång var jag långt över 1000 kommentarer, men det har minskat p.g.a. att bilder plockas bort för jämnan.

Dessutom tackar jag ALLTID för de kommentarer och synpunkter jag får till mina bilder. Jag skriver artiklar till FS och jag besvarar frågor i en frågehörna. Tror du verkligen på fullt allvar att jag gör allt detta ENBART för att få beröm?

Sorry, foto är nog viktigare för mig än så. Jag är en sann idealist som älskar foto och bildskapande - något jag hoppas innerligt att de flesta här på fotosidan redan upptäckt.

Tyvärr får jag mycket fototekniska kommentarer till mina bilder, och det är inte de jag i första hand söker efter. Jag vill kommunicera med mina bilder. Att ständigt få höra att en bild är bra, säger mig inte så mycket. Jag vill veta VAD bilden säger till betraktaren. Tyvärr är den sortens kommentarer en bristvara här på fotosidan. Det kommenteras och diskuteras TEKNIK heller än BILD. Och det är bilden och bildens förmåga att kommunicera som intresserar mig.

Tror inte en massa om mig Björn, innan du lärt känna mig. Det blir enklare så!

Fotohälsningar
Terje

PS! En målsättning som jag delar med de flesta andra här på fotosidan, är att göra den till bästa fotosidan på nätet. Med hög nivå, för alla kategorier fotografer - oavsett kvalitets- och erfarenhetsnivå.

Terje :)

Jag är helt på din linje men det verkar inte vara fotosidans linje... Kritikerbilder skall bara finnas uppe i 2-3 månader och annars skall man använda utställningsbilder. Precis som du har jag förbrukat mina 75 och då försvinner det kommentarer och tips från andra.

Fortsätter inte denna sjat i positiv anda så har åtminstone inte jag mycket att hämta här. För jag lägger precis som andra upp det som jag tycker är bra för att få en bekräftelse på om den funkar eller inte ! Tekniskt snack är ganska ointressant för vem kollar teknisk data på en bild i en tidning eller på en utställning ???

Jag går enbart efter känsla och vad bilden ger mej för tankar och funderingar. Om den är tagen på en viss filmtyp eller med en viss kamera är ointressant då jag har min och mina ljusförutsättningar då jag tar. Visst kan lite teknisk data vara bra ibland men det förändrar ju inte kompositionen och motivet som i mina ögon är det intressanta !

Fram med inspiratörer och kreatörer !!!

/Kristian

Ja Kristian... Jag tycker också det är synd att plocka bort bilder. Kan även förstå att det kan bli för många bilder att titta på här på fotosidan.

Har märkt att nya bilder verkar vara "döda" efter en vecka - vilket jag tycker är synd. Bilder som man berörs av behöver tid att mogna. Åtminstone fungerar jag så att jag gillar att återvända till bilder, titta på de flera gånger och kanske sent omsider ge en kommentar. Den sortens kommentarer som jag efterlyser mer av här på fotosidan, har åtminstone jag svårt att komma med så där med en gång. Därför tycker jag det är sorgligt att bilder försvinner innan jag hunnit kommentera dem.

Jag gillar heller inte att plocka bort bilder, har stor respekt för alla de kommentarer mina bilder fått. Därför spar jag numera ned kommentarerna bilden fått innan jag plockar bort bilden. Jag vill ha kvar kommentarerna.

Att göra utsällningar om man vill tänka mer på det sättet är inte fel i sig - men där kan man ju enbart kommentera ALLA bilderna tillsammans. Enstaka bilders krafter kommer då inte till sin rätt. Vad är det som inte säger att bilder till bildkritiken inte också kan läggas fram för med djupsinniga kommentarer.

Bildkritik handlar inte enbart om: rätt/fel bländaröppning, rätt/fel slutartid, rätt/fel exponering, rätt/fel komposition. Vem är det som bestämt att bildkritik ENBART handlar om att godkänna eller inte godkänna.

Jag hoppas verkligen att bilddiskussionerna i kritikalbumen utvecklas till något mer än som nu är tillfället.

Jag är fullt förstående om att medlemmar befinner sig på olika nivåer, att vissa vill ha den sortens kommentarer som nu finns - men om FS ska utvecklas till en mötesplats för ALLA NIVÅER måste man utveckla sig från de möjligheter som nu erbjudas.

Tycker det med utställningar som nu erbjuds är fel. Här kan man inte kommentera enstaka bilder. Sedan har kritikalbumen helt förlorat i värde. Albumen kan inte kommenteras längre, utan enbart bilderna. Gå tillbaks som det var INNAN. Eller lämna utställningar som EXTRA erbjudande, och inte som nu en valmöjlighet.

Bilder ska LEVA, och bra bilder lever längre än två-tre måneder. Bra bilder med innehåll håller hur länge som helst.

Har många förslag till hur man kan förbättra som det nu är men det tar för lång textplats här, så det väljer jag att återkomma till istället...

Men iallafall Kristian - det behövs förändringar utifrån som det är nu.

Och ännu en gång - BILDKRITIK är mer än vad det får lov att vara nu, här på FS. Byt ut ordet BILDKRITIK eller KRITIKALBUM med BILDDISKUSSION och DISKUSSIONSALBUM. Det kan vara en början...

Fotohälsningar
Terje

Använder glimten i ögat symbolen som finns här på fotosidan som ett tecken på att det skall vara skoj att vara här. Foto är skoj, kommentera är skoj, tänja på gränser är skoj få kommentarer är skoj. Om det sedan inte passar sig här på fotosidan så känner jag inte att jag då platsar här och begär omedelbart urträde !

Vi uppfostrar våra barn med lek att klara av det allvarliga vuxenlivet. Lekfullhet och distans till det man håller på med är nog det viktigaste med en hobbe eller även ett yrke. Finns inte glädjen som en av drivkrafterna så kan man nog inte heller skapa någonting som berör.

Fotosidan är i mina ögon en inspirationskälla där jag ständigt lär mej någonting nytt och där jag om jag kan kan dela med mej av erfarenheter eller ibland inspirera. Regler är bra så länge de inte tär på den kreativa kraften

Tummen upp till dej Terje ! Tycker det verkar som en utmärkt början !!

/Kristian

Hmm. Vid närmare eftertanke så låter ju den formuleringen ganska skum..

Ang. avstängningen så är det inte svårt att stänga av. Det svåra är bedömningen, diskussionerna och motiveringarna innan.

David: Vad tror du om tanken att låta medlemmar själva blockera varandra från att kommentera egna bilder och kanske oxå att skriva i gästböckerna. Det är ju ett sätt att avlasta redaktionen. Sidan blir lite grann självreglerande när det gäller bråk kring kommenterandet.

Se mina tidigare inlägg om detta.

Vi har haft det som diskussion i redaktionen i våras, men inte funderat klart på detta. Skulle inte förvåna mig den negativa sidoeffekten blir att medlemmar som vågar vara kritiska men rättvisa i sina kommentarer också kommer att bli blockerade eftersom alla bara vill ha fina kommentarer under sina bilder. Men vi får fundera. Återigen så är detta kodning som i linje med de negativa saker som vi tråden egentligen startade om dvs kod på fotosidan för att styra undan knäppskallarna.. Så egentligen är vi väl tillbaka på Gå. Men som sagt, så är det, och vi accepterar sådana saker för att bibehålla kvaliteten.

elmfeldt skrev:
Vi har haft det som diskussion i redaktionen i våras, men inte funderat klart på detta. Skulle inte förvåna mig den negativa sidoeffekten blir att medlemmar som vågar vara kritiska men rättvisa i sina kommentarer också kommer att bli blockerade eftersom alla bara vill ha fina kommentarer under sina bilder.
Det skulle ju helt klart lösa många problem men precis som du skriver så finns ju den risken...jag tippar att fördelarna skulle överväga iaf.

Tycker det är ett mycket bra förslag. Ser nog fler fördelar än nackdelar. En följd skulle vara att flera hade ansträngt sig för att vara mer konstruktiva i sitt kommenterande - kanske också försökt mer än hittills leta efter kommunkation från fotograferna i fråga, istället för att som nu ifrågasätta.

Anstränger man sig inte för att ge bra kommentarer, med respekt för fotograferna ifråga - kan man lika bra låta bli att kommentera andras bilder! Det är min personliga åsikt.

En bra kommentar är en kommentar som tar sin utgångspunkt i vad man tror fotografen har för avsikt med sin bild. En dålig kommentar är en kommentar som helt utgår från kommenterarens egen smak.

Fotohälsningar
Terje

PS!
Jag har nog också kommit med en och annan mindre bra och okonstruktiv kommentar här på Fotosidan - så jag lägger in även mycket självkritik i detta. :)

"En bra kommentar är en kommentar som tar sin utgångspunkt i vad man tror fotografen har för avsikt med sin bild. En dålig kommentar är en kommentar som helt utgår från kommenterarens egen smak".

Som en del andra här på fs är jag med på andra fotosidor. En bra sak på tex usefilm.com är att man kan "browsa" med en bild med kommentarerna med de förslag man har till fotografen. Jag förstår att det här kan vara känsligt, men jag tror ändå att det skulle bidra till mera positiva saker för dom fotografer som just har börjat med vår fantastiska hobby. Kan det va nåt!

Om man skulle införa möjligheten för oss medlemmar att själva spärra andra från att kommentera våra bilder (och skriva i våra gästböcker) så tror jag Terje har en poäng i att detta skulle kunna fungera som en drivkraft för oss alla att vara mer konstruktiva i vårt kommenterande. En ytterligare fördel skulle kunna vara att fotosidan blir tämligen ointressant för dom medlemmar som enbart har som mål att ställa till bråk - de s.k. "knäppskallarna".
Andra fördelar kan vara att redaktionen inte i lika hög grad behöver blandas in medlemmars "stridigheter" och att vi får en trevligare stämning under bilderna, men även i forumen eftersom frågor kring bildkommentering ofta "poppar upp" där.

En risk kan som David säger vara att man inte vågar vara lika kritisk i sitt kommenterande, men frågan är om det inte istället - som Terje skriver - kan leda till att man försöker uttrycka sin kritik på ett mer balanserat och konstruktivt sätt. Jag tror nog det.

Det är möjligt att man skall maximera antalet medlemmar som kan spärras.

Personligen kan jag inte komma på någon medlem som jag skulle vilja spärra, men jag ser gärna att vi kan uppnå en så trevlig stämning som möjligt.

Senast ändrad:
Jag tror inte många, om ens någon, blockerar folk om de inte anser det vara helt nödvändigt...för varje blockering innebär ju trots allt färre kommentarer på egna bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar