Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Låt inte knäppskallarna styra.

Produkter
(logga in för att koppla)
arleklint skrev:
Ja det var det jag trodde du menade och det kan man ju inte ändra på om vi skall dra nytta av internet ;)

Jo det kan man faktiskt. Om det skulle finnas funktionalitet på FS som gav stöd för slutna subgrupperingar skulle man kunna välja vilka man utbyter bildkommentarer med och själv kunna utesluta de som inte vill interagera med. Eller bjud in dem man vill interagera med.

Tyvärr skulle det inte bidra till att förbättra Fotosidan men det skulle definitivt gör den attraktivare för de som har verkliga ambitioner att förbättra sitt bildseende, -analyserande, -skapande e t c. Utan att vara beroende av rum.

Jag har även varit med och tagit fram ett förslag hur man skulle kunna göra en allmän förbättring av bild kommenterandet på FS men det föll på att det inte fanns tid eller intresse att implementera det.

Senast ändrad:
Nu har jag själv inte drabbats av elaka kommentarer, men möjligheten att hindra vissa medlemmar från att kommentera ens bilder kanske skulle vara till glädje för dom som drabbats....

Det skulle ju definitivt göra sidan ointressant för "knäppskallarna"

Bra idé!
De löser det vi diskuterar här men tyvärr når den inte enda fram när det gäller att lösa de problem jag ser på FS. Fast de ska vi kanske inte diskutera här.

Ja det kan kanske vara något att ägna en tanke... det skulle ju bespara David och grabbarna jobb. Sidan blir ju självsanerande vad gäller bildkommentarer:)

Kristian h skrev:
Tjong i medaljongen

Vad fränt att vi reagerade ungefär lika ungefär samtidigt :) Tror att vi alla borde lära oss att dra nytta av den energi som finns här och lyfta fram det goda och helt enkelt skippa resten...

/Kristian go o gla kex..... men jag gnäller vidare på att 75 kritikerbilder är snålt... ;) En enkel prisjämförelse... 120Gb Hårddisk (många bilder blir det) 1100 kr --> två års guldmedlemskap (75 bilder + lite småbilder till portfolio) --> 4 års photo.net medlemskap (200 bilder, dock mindre) ojojojojojojoj nu blir det liv i luckan ;)

Skall vi en gång för alla slå fast att de 75 bilderna som du har tillgängliga ÄR FÖR KRITIK och din personliga utveckling, inte för att visa upp din portfolio av bilder. Jag är med 100% övertygelse säker på att du efter ca 2-3 mån fått all den feedback som du behöver för att kunna ta nästa steg vad gällande just den bilden som du fått kritik på. Alltså kan du radera den. De 75 bilderna är INGET galleri eller utställningsalbum. Jag har sagt detta många ggr och börjar bli trött på att upprepa det. Är vi ewn gång för alla överens om syftet med kritikalbumen??

elmfeldt skrev:
Skall vi en gång för alla slå fast att de 75 bilderna som du har tillgängliga ÄR FÖR KRITIK och din personliga utveckling, inte för att visa upp din portfolio av bilder. Jag är med 100% övertygelse säker på att du efter ca 2-3 mån fått all den feedback som du behöver för att kunna ta nästa steg vad gällande just den bilden som du fått kritik på. Alltså kan du radera den. De 75 bilderna är INGET galleri eller utställningsalbum. Jag har sagt detta många ggr och börjar bli trött på att upprepa det. Är vi ewn gång för alla överens om syftet med kritikalbumen??

Det är syftet ja, men det är inte vad den används till i säkert hälften av fallen. Trots allt är det ju vi användare som gör fotosidan till vad den är. :) T ex har jag inte en enda gång sett Terje under sina bilder be oss andra, proffs som hobbyister, om synpunkter på hur han skulle kunna förbättra sina bilder eller specifikt vad han vill ha hjälp med i de bilder han lägger in i Kritikbilder.
Jag tror många använder Kritikbilder på samma sätt som Terje - att visa upp och få beröm för sina alster.

Jag använder mina kritikerbilder till att se om det blir någon reaktion (dv är det bra eller dåligt) Tycker jag själv att den är bra så lägger jag upp den där för att få bekräftelse eller inte...

Vi är tydligen inte ense om det men det är ju du som bestämmer...

Allvarligt talat så är ju varken utställning eller portfolio något att ha eftersom du förlorar kommentarerna och det är väl dem man är ute efter ???

Vem tittar på utställningsbilderna ??? Men hallå vettja... Vem kollar i portfolion på minibilderna... När det går att flytta bilderna fritt mellan dessa kategorier då köper jag argumentet. Jag vill inte att vissa medlemmar rensar sina kritikerbilder efter 2-3 månader då det finns bilder jag återkommer till för att söka inspiration hos dennes bilder !

/Kristian som bara retades lite David... Du behöver ju inte hugga som om du käkat taggtråd...

Jag bara säger som det är, det är inte fråga om att vara ense. Detta är tanken med fotosidans kritikalbum och anledningen till att jag är övertydlig är att detta varit upp så otroligt många gånger. För det andra är det väldigt svårt att genomskåda "ret" via webben, så sluta gärna med det, så kan jag vara på kritik som är menat med allvar, vilket känns viktigare.

Jag måste bara inflika med ett inlägg mitt i allt gnäll och gnabb =)

Fotosidan är den sida (som erbjuder forum, möjlighet att kommentera andras jobb o.s.v.) som håller den överlägset högsta kvalitén på inlägg och kommentarer. I vart fall som jag känner till =)

Om det nu verkligen behövs åtgärder för att hålla sidan i det skicket, så finns det väl kanske inget val? Roligast vore det givetvis om alla skötte sig på egen hand utan någon 'polis' som jagar alla busar.

Ett förslag till förbättring skulle kunna vara att göra nivån bronsmedlemskap obligatorisk. 100 kronor för ett år är en struntsumma med tanke på vad man får. Om alla som vill kunna nyttja fotosidan också dessutom betalar för sig, så slipper vi förhoppningsvis folk som är här för att bråka eller störa..

Tack för mig! =)

Mvh. Adrian

ojojoj nu blir det liv i luckan och ett ;) brukar ju på internetspråk betyda blodigt allvar ???

Jag är allvarlig i att jag tycker det är på tiden med att hitta en vision med fotosidan. Mångfald och mycket eller ... Jag tycker det är hyfsat som det är men gillar inte dagssländorna så ge dem 48 timmars mute innan de kan gå loss !!!

/Kristian

Senast ändrad:
Jag har aldrig förstått mig på det där symbolerna och ironi i kreativa diskussioner. De funkar säkert kalas i chat och ICQ/Messenger, men i diskussioner där vi vill driva diskussionen framåt och vara kreativa tycker jag det ställer till mer oreda än nytta, eftersom de bara skapar missförstånd och frågetecken.

Eller vad är meningen med en mening i en kreativ diskussion som avslutas med ett ;) ? Skall man ignorera den meningen helt då?

Visionen är att skapa den bästa svenska foto-communityn / kunskapsbanken. Svårare än så är det inte.

elmfeldt skrev:
Jag har aldrig förstått mig på det där symbolerna och ironi i kreativa diskussioner. De funkar säkert kalas i chat och ICQ/Messenger, men i diskussioner där vi vill driva diskussionen framåt och vara kreativa tycker jag det ställer till mer oreda än nytta, eftersom de bara skapar missförstånd och frågetecken.

Eller vad är meningen med en mening i en kreativ diskussion som avslutas med ett ;) ? Skall man ignorera den meningen helt då?

[ironi]Välkommen ut på internet![/ironi]

Ja, lite så känns det väl, men det innebär inte att vi kommer att luta oss tillbaka.

Vi har en del saker som vill genomföra, men eftersom detta inte är vår huvudsakliga inkomst så måste andra saker prioriteras. Tyvärr har sommaren och början av hösten varit väldigt full-smetad, men vi tänkte planera in en arbets-långhelg snart för att beta av saker. Bara så ni vet anledningen till varför saker och ting dröjer.

Självklart skall ni ha heder och bäng för en utomordentlig fotosajt..... Nog borde det frqamgå att jag med glimten i ögat vill ha plats för att lägga upp fler bilder...Där retas jag...

Men som jag sagt i flera diskussioner innan så kommer kvaliten inta av gratismedlemmar och de som inte lägger ut bilder. Det borde bara vara ett ytterst fåtal som kan kommentera utan att ha några bilder själva. Medlemmar som är här för att bara vara taskiga är ju bara att porta från sajten. Men och det stora MEN... Lyft fram det positiv, de kreativa, de som bidrar och inspirerar.

Vi är väl redan den bästa fotosajten eller ??? Frågan är bara hur vi behåller de som när sajten för de spenderar mer och mer tid på andra ställen !!

/Kristian som med ett seriöst inlägg avslutar med glimten i ögat för det skall väl vara skoj på fotosidan och att fotografera ;)

arleklint skrev:
Nu har jag själv inte drabbats av elaka kommentarer, men möjligheten att hindra vissa medlemmar från att kommentera ens bilder kanske skulle vara till glädje för dom som drabbats....

Det skulle ju definitivt göra sidan ointressant för "knäppskallarna"

Någon som nappar på denna idé?

Positiv kritik

Det är alltid intressant att få sina bilder kritiserade. Men kritiken skall naturligtvis vara POSITIV, d.v.s hur ska jag FÖRBÄTTRA bilden. Göra bilden tydligare, starkare. Få fram mitt budskap tydligare. Ett forum, som blir till slagfält för vendettor kommer ingen att tjäna på. Jag förstår bara inte hur Arleklint har tänkt sig att man ska kunna hindra "vissa medlemmar" att kommentera bilder. Någon slags svart lista? Efter vilka kriterier? Är det inte så att om man slutar att säga att alla bilder är "bra" eller "dåliga" och istället säger något konkret så får man ett sätt att förändra något. Till det bättre eller sämre. Vad betyder ordet "bra"? För dig. För Olsson. För Lundberg. För vemsomhelst. Låt oss bannlysa ett ord som "bra" (och dålig) och vara mera konkreta. Ordet "bra" betyder olika saker beroende på vem som säger det.

arleklint skrev:
Någon som nappar på denna idé?
Jag tycker faktiskt att det är en utmärkt idé. Många missnöjesyttringar kring bildkritiken grundar sig i stridigheter mellan ett fåtal personer. Har de en metod att undvika varandra så tror jag att man kan slippa mycket gnabb.,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar