Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Låsta filer?

Produkter
(logga in för att koppla)

RGB

Aktiv medlem
Hej!

Hmm...har ett skumt litet problem som jag tänkte kolla om nån annan råkat ut för.

Kör en ganska nyinstallerad Win XP med CaptureOne LE som RAW-konverterare. Låter programmet lägga de färdiga TIFF-filerna i en särskild mapp. Ok, så långt inga problem.

När jag sedan vill flytta dom färdiga filerna så säger Windows att filerna används och att jag skall stänga programmet som använder dom.

Stänger sålunda CaptureOne, ingen skillnad!!
Stänger ner alla andra program. Ingen skillnad. Stänger ner Norton Antivirus, ingen skillnad. Kollar alla andra processer som körs, ingen verkar använda bildfilerna. Morr!! Startar slutligen om datorn, DÅ kan jag flytta/radera ett par. Men större delen är fortfarande låsta.

Till min förvåning märker jag samma problem i t.ex Bibble (som jag just tankat ner en demo av för att testa).

Känns sålunda som det är ett Windows-problem...

Nån datorslängd fotografkollega som har nån idé??


/john
 
Tyvär kan jag inte hjälpa dig. Har samma problem med en bild på min MAC och undrar också hur man ska göra.
 
Är alltså filerna låsta/använda direkt när du har startat datorn? Innan du har tittat på dom eller kört igång CaptureOne.
Visar du bilderna som miniatyrer i Utforskaren? Prova att stänga av det isåfall. Annars har jag ingen aning vad som kan vara fel.
 
Det konstiga verkar vara att det bara är tiff-filer (vanligen ca 40 MB) som blir låsta. Konverterade jpeg:ar fungerar att flytta/radera/döpa om.

Undrar om det kan vara nåt med att TIFF:arna är lite större?

Hittar inget om det på PhaseOne/BibbleLab's supportsidor. Det hade jag iofs inte väntat mej. På Bill Gates supportsidor hittar jag heller inget direkt.Det hade jag heller inte väntat mej....Nej nu var jag elak, MS TechNet är faktiskt rätt bra,

Men jag kan ju alltid ringa till MS för support. 1500.- per supportsamtal var det va? ,-) Plus moms.

/john
 
Jag har samma problem så länge de ligger i cash för C1.

Enklaste är att stänga av datorn och starta om eftersom C1 då verkar ha släppt taget om dem under förutsättningen att man tagit bort biblioteket från C1
 
När filer blir låsta i Windows miljö så använder jag programmet Process Explorer för att stänga av den process som använder filer som jag vill flytta / ta bort.

När det nu händer i Mac miljön så flyttar jag eller tar bort filen utan problem via Terminalen.
 
Tack för tipset om att Microsofts RAW Viewer är orsak till problemet.
Jag hade samma problem att bli av med tiff-filer som skapats av RawShooter (70MB per fil). Ibland gick det och ibland var det hopplöst att få bort filerna. Jag har nu avinstallerat MS RAW Viewer och då gick det genast bra att ta bort tiff-filerna.
/Sigge
 
Jag brukar ha samma problem när jag ska ta bort vissa filer. Fungerar oftast att högerklicka och skapa en ny fil, sedan markera den nya och den filen jag vill ta bort. Skulle förvåna mig om det inte löste ditt problem.
 
RGB skrev:
Hej!

Hmm...har ett skumt litet problem som jag tänkte kolla om nån annan råkat ut för.

Kör en ganska nyinstallerad Win XP med CaptureOne LE som RAW-konverterare. Låter programmet lägga de färdiga TIFF-filerna i en särskild mapp. Ok, så långt inga problem.

När jag sedan vill flytta dom färdiga filerna så säger Windows att filerna används och att jag skall stänga programmet som använder dom.

Stänger sålunda CaptureOne, ingen skillnad!!
Stänger ner alla andra program. Ingen skillnad. Stänger ner Norton Antivirus, ingen skillnad. Kollar alla andra processer som körs, ingen verkar använda bildfilerna. Morr!! Startar slutligen om datorn, DÅ kan jag flytta/radera ett par. Men större delen är fortfarande låsta.

Till min förvåning märker jag samma problem i t.ex Bibble (som jag just tankat ner en demo av för att testa).

Känns sålunda som det är ett Windows-problem...

Nån datorslängd fotografkollega som har nån idé??


/john


Orsaken till ditt problem med att programmet CaptureOne inte stängs av helt när du avslutar det, är det att programtillverkaren med flit programerat det så! Programtillverkaren vill att det skall starta automatiskt när du ansluter kameran. Det fungerar ju inte om det är avstängt. Hursomhelst kan du tvinga bort funktionen genom att öppna Aktivitetshanteraren och där klicka på fliken program. Sök upp och markera CaptureOne i fönstret. Klicka på "avsluta aktivitet".
 
Jag har samma problem med mappar med bilder i. Jag kan varken deleta eller flytta mappar eller bilder. Men startar jag om datorn så funkar det.
Har inte lyckats hitta felet.
Jag har tittat i programhanteraren, men där finns det inget att avsluta.

/Leif
 
Re: Re: Låsta filer?

Stahlmen skrev:
Orsaken till ditt problem med att programmet CaptureOne inte stängs av helt när du avslutar det, är det att programtillverkaren med flit programerat det så! Programtillverkaren vill att det skall starta automatiskt när du ansluter kameran. Det fungerar ju inte om det är avstängt. Hursomhelst kan du tvinga bort funktionen genom att öppna Aktivitetshanteraren och där klicka på fliken program. Sök upp och markera CaptureOne i fönstret. Klicka på "avsluta aktivitet".
Jag tänkte föreslå samma procedur. Aktivitetshanteraren, alltså, men inte under Program submenyn utan vid Processer.
Många program sitter kvar där, speciellt om en fil öppnas eller man försöker öppna med två olika program. Det är ibland samma sak med Messengern som öppnas från OutlookExpress. Det också kan stängas från: Ctrl+Alt+Del (Aktivitetshanteraren) sen under Processer stänga av den (bara den inget annat!!!).
Betr CaptureOne (C1), jag avinstallerade det (besviken) efter flera installationer för att testa det om och om igen
/Fred
 
Ingen aning om i just ditt fall.
Men anledningen till att du varken kan kasta eller kopiera filerna är att Windows har instruerats från något program att filen används.
Hursomhelst nästa förslag är på nytt ”Programhanteraren” och där klicka på fliken ”Processer”... såg just att Fredrik noterade detta. Hursomhelst var försiktig med att avbryta processer. Att avbryta fel saker kan ställa till onödiga och irriterande skador i Windows!
 
Men som jag redan tipsat om lite tidigare i den här tråden men kanske vara lite otydlig. Så är själva aktivitetshanteraren i Windows lite begränsad, kan vara svårt eller omöjligt att veta vilket program som använder filen man vill ta bort / byta namn / flytta.
Det är där gratis programmet Process Explorer kommer in, ersätter inte aktivitetshanteraren utan körs som ett fristående program. Fördelen med Process Explorer är att du kan söka på filnamnet som används å på så sätt se exakt vilket program som använder det å till å med bara säga till att det programmet som kör filen inte ska köra den längre, behöver alltså inte ens stänga av det programmet.

Litet tillägg bara, som alltid när man tvingar program att avslutas så kan det gå dåligt så man blir tvungen att starta om, men klart bättre å slippa starta om en 9 av 10 gånger.
 
Provade att avinstallera Microsofts RAW-viewer. Har inte haft några problem med låsta filer sedan dess!!

/john
 
RGB skrev:
Provade att avinstallera Microsofts RAW-viewer. Har inte haft några problem med låsta filer sedan dess!!

/john


Japp, Fick samma problem med Canon 30D:s RAW och win XPP dock inte med 350D:s RAW!
Vissa *.cr2 filer låstes vissa inte och istortsett omöjligt att fåbort.
Nu har jag kastat ut MS RAW. Allt funkar klockrent igen.

/markus
 
Jag använder gratisprogramet unlocker för att ta bort alla sådana filer. Det kapar all låsning till den valda filen så man kan ta bort den. Lätt att använda, bara att högerklicka och välja unlock. programet finns här
 
Windows kollar igenom alla filer för att avgöra vad det är för typ och om den kan förhandsvisa dem. Under den här tiden så är filerna låsta av explorer.exe.

Ibland så tar denna koll ganska lång tid att utföra, beroende på filtyp och hur stora filerna är. Bl.a. raw-filer och vissa videoformat vet jag kan ta en kortare evighet innan Windows släpper låset.

Explorer.exe (inte Internet Explorer) skall ni inte döda om ni inte behöver. Det är den som hanterar de grafiska komponenterna som fönster, taskbar osv. Den brukar iofs starta om när man dödar den eller så kan man klicka CTRL-ALT-DEL och välja aktivitetshanteraren och i dess meny välja "Run" och köra explorer.exe men ibland så händer inte vad man förväntar sig och man måste starta om datorn.

Som någon tipsar om ovan, unlocker är ett trevligt litet program som hjälper en att se vilken process det är som låser filen eller biblioteket och man får möjlighet att ta bort låset. Detta kan dock leda till att programmet i fråga kraschar eller börjar fungera instabilt så att man måste starta om det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.