Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Låst Nikon!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingemansson

Aktiv medlem
Hej!

Något har hänt med min Nikon F60. Den verkar ha låst sig och svarar nu inte på nåt, inte ens reset. Något sådant har aldrig tidigare hänt, jag är förtvivlad...

Vad göra?

/Andreas

Min nikon 5700 hängde sig oxå en gång.
jag tog ur batterierna och väntade ett tag sedan gick den igång igen. Lycka till.

Är det nån kräm kvar i batteriet då? Vill minnas att någon här på forumets F4 började fungera igen efter byte av batteri...

Lycka till / Uffe

Byt till nya batterier..
Är den fortvarande död så är det dags att överväga att antingen låta serva den, eller köpa nytt.

Fattar inte ett smack. Mina Nikon har alltid känts så driftssäkra och gedigna, det här är en chock.

Jag har upplevt något problem med svaga batterier förr, den har till och med varnat i tid vilket vissa påstår att Nikon inte alltid gör.

/Andreas

Hej. Tanten har en F60 och den reagerade inte mycket men med nya batts går den som bara den!

Lycka till!
Roben

Om du nu inte får den att fungera trots batteribyte tycker jag att du skal ringa Nikon.

Även om garantitiden löpt ut (?) tycker jag att det är uppenbart att felet beror på något"inbyggt fel"och inte ditt användande.

En så pass ny kamera som en F60 skall inte bara lägga av. Nikon bör helt klart stå för kostnaden att renovera kameran om det behövs.

mvh

Fredrik Persson

Hej!

Min gamla F801 gör precis lika dant om jag har gamla batterier och/eller när det är kallt.

När jag senast skulle fotografera så ville inte min F80 ladda filmen jag precis lagt in. Jag provade stänga av o på, ta ur batterier. Nix, ingen filmladdning. Då såg jag att objektivet inte var låst på minsta bländare. (Jag hade använt det på en F801 innan.) När jag låste bländaren laddade kameran snällt filmen..

/ Hasse

skulle va kul att höra va det va för fel ifall du lämnar in den eller om det bara var dåliga batterier det beror på.väntar med spänning...

//simon

Min Nikon F60 betedde sig så första dagen på semestern, man får en viss panik då. Den la av totalt, men displayen var vid liv. Hade som tur var med extra batteri och böt då funkade den perfekt, Fast nu beter den sig knäppt på ett annat sätt, den 0 ställer sig och drar fram 4 rutor precis som filmen precis laddats. Så gör den ett par gånger under en 24 rulle. Har ännu inte klurat ut varför, misstänker dock det nya objektivet (Sigma 24-70 mm) men tycker det låter lite långsökt.

Tack för all hjälp...

Det var batterierna som var svaga. Jag märkte displayen var "ojämn" i kontrasterna, och det brukar tyda på spänningsfel. Och med era råd i bakhuvudet så kändes det då självklart att det var det som var fel, jag åkte och köpte nya . Nu funkar den utmärkt igen. Det märkliga är att batteri-indikatorn inte varnade denna gång, vilket den brukar göra.

/Andreas

Om det inte är batterierna så kolla så att den manuella bländarringen står på rätt plats, om det nu finns någon på objektivet. Det brukar lösa det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar