Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Låsbart skåp för objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Har nu rätt bra med utrustning och funderar på ett vettigt sätt att förvara grejjorna på.
Finns det några bra prisvärda kassaskåps liknande lösningar för sådant?
Har ni några erfarenheter?
/Martin.

Har nu rätt bra med utrustning och funderar på ett vettigt sätt att förvara grejjorna på.
Finns det några bra prisvärda kassaskåps liknande lösningar för sådant?
Har ni några erfarenheter?
/Martin.

Martin, jag ser i din profil att du radat upp all utrustning du har. En smart tjuv, vilket många är, vet ju nu vad som finns att hämta hemma hos dig och skulle säkert också göra sig besväret. Ett råd är att du kan stänga av den funktionen som visar vad du har i din kameraväska.

Ett begagnat säkerhetsskåp?

Sedan 10-12 år tillbaka så har jag de flesta av mina fotoprylar i ett begagnat säkerhetsskåp SS 3492, med yttermåtten 510 (bredd) x 1000 (höjd) x 480 mm (djup).

Köpte begagnat för cirka (kommer inte ihåg exakt) 3.300:- inkl moms hos SOS Top Safe i Höör. www.topsafe.se

Även om skåpet var begagnat så var det i väldigt fint skick, bara några små repor i färgen utvändigt.

Skåpet väger tomt gissningsvis 100-120 kilo, man kan nätt o jämnt hantera det själv med en ordentlig säckakärra. Förankras i lägenhetsgolvet med en stadig expanderbult som bara kan lossas när skåpet är öppet.

När jag fått hem skåpet kunde jag säga upp mitt bankfack hos SEB, det kostade på den tiden typ 300-400:-/år så i längden är det en bra investering.

Man får tänka sig för: ett sånt här tungt skåp blir lite småjobbigt om man flyttar ofta.

Martin, jag ser i din profil att du radat upp all utrustning du har. En smart tjuv, vilket många är, vet ju nu vad som finns att hämta hemma hos dig och skulle säkert också göra sig besväret. Ett råd är att du kan stänga av den funktionen som visar vad du har i din kameraväska.

bra tips:) Har inte allt hemma dock, men det skulle jag vilja kunna ha, därav köpet av skåpet.
Skulle va smidigt med ett sådant vapenskåp kanske, ska titta runt lite!
/Tack, Martin.

Sedan 10-12 år tillbaka så har jag de flesta av mina fotoprylar i ett begagnat säkerhetsskåp SS 3492, med yttermåtten 510 (bredd) x 1000 (höjd) x 480 mm (djup).

Köpte begagnat för cirka (kommer inte ihåg exakt) 3.300:- inkl moms hos SOS Top Safe i Höör. www.topsafe.se

Även om skåpet var begagnat så var det i väldigt fint skick, bara några små repor i färgen utvändigt.

Skåpet väger tomt gissningsvis 100-120 kilo, man kan nätt o jämnt hantera det själv med en ordentlig säckakärra. Förankras i lägenhetsgolvet med en stadig expanderbult som bara kan lossas när skåpet är öppet.

När jag fått hem skåpet kunde jag säga upp mitt bankfack hos SEB, det kostade på den tiden typ 300-400:-/år så i längden är det en bra investering.

Man får tänka sig för: ett sånt här tungt skåp blir lite småjobbigt om man flyttar ofta.

Tackar, ja ett sådant skåp skulle ju inte vara dumt såklart, men som du säger det är ju en del vikt att hantera^^
Bra pris hade du fått dte för också.
/Martin.

Har kollat lite olika varianter nu. Verkar vara rätt dyrt^^Men som sagt i långa loppet kan det vara värt det. Dessutom väger ju de allra minsta runt 100 Kg så blir en del att släpa hem ;) Funderar på något sådant mindre Värdeskåp/kassaskåp eftersom jag inte äger så mycket större gluggar etc.

Vapenskåp

Det finns en hel del begagnade vapenskåp på marknaden. Många äldre skåp (innan SS3492 kravet kom) är av mycket bra konstruktion men de säljs billigt eftersom vapenlagen kräver att vapenskåp ska vara certifierade. Många skyttar och jägare tvingas byta till nya skåp när de skall skaffa ett nytt vapen. Du ska inte behöva ge mer än 1000 - 1500 kr ör ett bra men ej godkänt vapenskåp.

Ok. Hmm...ser inga sådana ute på blocket nu tyvärr. Ser ett (SP 55) som ligger runt 3000, vet dock inte om det är stort nog eller hur jag skulle inreda det. Men det kanske fungerar att stoppa in lite hyllor och annat i det.

Vapenskåp

3000 är för mycket för ett vapenskåp som inte är godkänt. Du kommer att hitta ett billigare.

Något som kan vara bra att tänka på är att köpa ett större skåp än du först tror. Jag gjorde niten att jag köpte ett litet skåp som jag sedan fick uppgradera när jag insåg vilka förvaringsmöjligheter som faktiskt finns. Tänk speciellt efter på vad du faktiskt vill förvara, kommer du ha nytta av exempelvis skydd av datamedia så kan ju ett skåp anpassat för det vara smart.

Jag äger numer ett skåp jag köpte hos Nordsec: http://www.nordsec.se/kassaskap/kassaskap-sd

Det fyller mina behov för såval kamerautrustning som lite fotoalbum på familjen. Fri frakt ändå hem ingick också, smidigt!

Annars så cirkulerar det en del begagnade skåp på blocket, så ibland kan man ha tur och fynda något! Men som sagt, om jag ska ge ett tips; Köp ett större än vad du tror! Lycka till.

EDIT: Såg nu att jag besvarande en väldigt gammal tråd.. Ja ja, det kanske hjälper någon annan som är vilsen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar