Annons

Långzoom Sigma vs Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Wiking 1

Aktiv medlem
Som ambivalent potentiell köpare av ett zoom så har jag svårt att välja mellan följande två objektiv. Kameran är en Canon 7D och objektiv skall användas för djur i natur.

Sigma AF 120-400/4,5-5,6 DG OS APO HSM
- Release 2008
- 1745 gram
- vridzoom
- 7 490 kr

Canon EF 100-400 F/4,5-5,6L IS USM
- Release 1998
- 1360 gram
- dragzoom
- 15 990 kr

Test i Kamera&Bild utsåg Sigma till vinnare: http://www.kamerabild.se/tester/objektiv/test-9-langa-telezoomar-1.249318.html

Kommer jag att vänja mig vid dragzoom's tekniken, den känns lite avig? Kommer jag att ångra mig om jag köper Sigma's som anses ha något sämre skärpa? Någon som kan ge mig en knuff åt rätt håll?
 
Hej
Jag har haft bägge och jag föredrog canons 100-400 före sigmat 120-400
Jag tyckte skärpan och färgerna var bättre med canon samt att det går mycket fortare att zooma med canons skjutzoom
 
Det finns också Sigma 150-500 som ger dig 100 mm extra vid den långa änden av objektivet.

En fördel med Canons L objektiv är att de funkar med Canons 1.4 extender, vet ej om Sigmas objektiv gör det.
 
Kommer jag att vänja mig vid dragzoom's tekniken, den känns lite avig? Kommer jag att ångra mig om jag köper Sigma's som anses ha något sämre skärpa?
Jag var också lite tveksam till skjutzoomen, men man vänjer sig snabbt.

Sigma eller Canon är väl mest en ekonomisk fråga. Canon är optiskt bättre och ganska säkert tåligare. Det kostar inte riktigt så mycket som du tror, bl a Fotokungen säljer det för 13500.
 
Hej
Jag har haft bägge och jag föredrog canons 100-400 före sigmat 120-400
Jag tyckte skärpan och färgerna var bättre med canon samt att det går mycket fortare att zooma med canons skjutzoom
Intressant med input från någon som använt båda objektiven, tack!


Det finns också Sigma 150-500 som ger dig 100 mm extra vid den långa änden av objektivet.

En fördel med Canons L objektiv är att de funkar med Canons 1.4 extender, vet ej om Sigmas objektiv gör det.
Om jag förstår rätt så presterar Sigma 150-500 sämre än önskvärt mellan 400-500, men jag skall titta på det igen. En extender har jag ju också i bakhuvudet någonstans så dina ord är tänkvärda.


Jag var också lite tveksam till skjutzoomen, men man vänjer sig snabbt.

Sigma eller Canon är väl mest en ekonomisk fråga. Canon är optiskt bättre och ganska säkert tåligare. Det kostar inte riktigt så mycket som du tror, bl a Fotokungen säljer det för 13500.
Jag kände på skjutzoomen i helgen men blev lite betänksam, men man vänjer sig kanske. För mig så är det egentligen inte någon ekonomisk fråga fast det borde vara det eftersom Canon's är dubbelt så dyrt. Ekonomi är ju aldrig ointressant av någon anledning.
 
Jag kände på skjutzoomen i helgen men blev lite betänksam, men man vänjer sig kanske.
"Hemligheten" med skjutzoomen är, enligt min erfarenhet, att hitta en tröghetsinställning som man trivs med. Trögenheten ställer man ju in med en ring runt objektivet och det är stor skillnad på att hantera zoomningen med för stor eller för liten tröghet.
 
En fördel med Canons L objektiv är att de funkar med Canons 1.4 extender, vet ej om Sigmas objektiv gör det.

Dock utan autofokus på EOS 7D om objektivets med extender ljusstyrka är f/5.6 eller sämre. Man kan tejpa för ett par av kontakterna och lura kameran att försöka autofokusera, men de som provat vet att det inte blir speciellt snabbt.
 
Dock utan autofokus på EOS 7D om objektivets med extender ljusstyrka är f/5.6 eller sämre. Man kan tejpa för ett par av kontakterna och lura kameran att försöka autofokusera, men de som provat vet att det inte blir speciellt snabbt.

Tack för den infon, då har jag koll på det också nu:)


Sigman brukar gå att hitta ganska ofta beg för 4000-6000 kr...

Jag gillar inte att handla begagnat, priserna ligger inte tillräckligt lågt för att det skall vara attraktivt.
 
Tack alla, jag har fått några knuffar som jag bad om. Ett Canon EF 100-400 F/4,5-5,6L IS USM är beställt ikväll.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.