Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Långzoom och bildkvalitet

Produkter
(logga in för att koppla)

tavvas

Aktiv medlem
Långzoom och bildkvalitet

Jag funderar på att köpa en långzoom, att ha som mindre extrakamera. Jag har tittat på olika, men "kanske" fastnat för Kodak Easyshare P712.
Kan någon förklara för mig hur mycket i bildkvalitet jag förlorar på att ha en 12 ggr zoom mot en kamera som har 6 ggr zoom.

Jag har en Canon A710 IS och en Powershot S2 IS. Det först nämnda har 6x zoom och den andra 12x. Jag tycker att S2:an tar generellt bättre bilder. Jag har i och för sig inte jämfört vid exakt samma zoom läge.

Något som är slående är hur ljusstarkt objektivet på S2 är, 3.5 vid en brännvidd motsvarande över 400 mm är inte illa!

S2 är ersatt av S3.

Alltså, jag tror inte man generellt kan säga att än det ena än det andra är bättre. Du måste jämföra specifika modeller och även då blir säkert svaret att det beror på vad du skall använda kameran till.Kommer du att ha använding för så mycket zoom? Är formatet på kameran betydelsefull, pris, etc, etc.

mvh
Anders Jonsson

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar