Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Långt makroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

nick_74

Aktiv medlem
Jag funderar på att skaffa ett macro objektiv med långt arbetsavstånd.
Jag tittar främst på:
Sigma EX 180/3,5 HSM DG Macro
Tamron SP AF 180/3,5 Di LD (IF) Macro
Canon EF 180/3,5L USM Macro
Ett önskemål är att objektiven skall fungera med canon extender 1,4.
Jag är även öppen på förslag om teleobjektiv med bra närgräns som kan funka som macro.
Någon som har erfarenhet?

Jag gör några "educated guesses" för skojs skull medan du väntar på att någon fyller på med förstahandsinfo (jag har inget av objektiven).

- Dom är i princip lika bra optiskt.
- Canon har bäst byggkvalitet.
- Endast Canon fungerar med Canons teleconverter.

jag kan fylla på lite:
- Dom är i princip lika bra optiskt.
- Canon har bäst byggkvalitet.
- Endast Canon fungerar med Canons teleconverter.
-Stämmer så vitt jag kollat
-Kanske, kanske (Jämför med Sigma 150/180mm)
-Stämmer!

Ett personligt tillägg till din önskelista:
Sigma 150mm
Billigare, lättare och ljusstarkare. Skillnaden i faktisk närgräns (motljusskydd till motiv) är inte alls stor. Jag har haft Sigmas 180mm men bytte till 150mm och är väldigt nöjd.
Är det så att du är helt övertygad om att du behöver 180mm så vänligen bortse från mitt lilla tillägg.
/Mats

Tack för länken
Det lutar nog åt Sigma 180.
Men det är en nackdel att den inte funkar med 1,4 extender.
Hade tänkt fotografera mer insekter i sommar och jag har märkt hur svårt det är att komma nära nog med mitt Tamron 90mm.

Du får köpa en extender till då, en Kenko Pro fungerar helt säkert, och kanske en Sigma APO också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar