Annons

Långa telen.

Produkter
(logga in för att koppla)

rasmus_w

Aktiv medlem
Hej allesammans.

Jag antar att Panasonics 100-300 egentligen är ett rätt hyfsat objektiv. Problemet är väl att man blir så bortskämd av bildkvaliten som de andra m4/3-objektiven levererar. 12-35:an, 35-100:an, 20/1,7:an, 25/0.95:an, 45/1.8 och så vidare. Knivskarpa och med fina färger allihopa. Sen byter jag till min 100-300 för att fota nån fågel eller nåt annat djur och hur jag än försöker så verkar jag aldrig få samma bildkvalitet som med de andra objektiven. Speciellt inte vid 300 mm, även om det blir lite bättre om jag bländar ner till f/8 och fotar mitt på dagen i stark sol. Att ställa in skärpan manuellt verkar också hjälpa, men det handlar väl mest om att det är svårt att få autofokusen att pricka just ögat, vilket man ju ofta vill.

Fast det känns ändå som att jag skulle vilja ha ett bättre tele. Fast tyvärr verkar det ju inte finnas till Micro 4/3, och det gör ju saken svårare. Och hur jag än gör så verkar det som att det kommer kosta väldigt mycket pengar. Jag får väl bita ihop och spara ett tag, helt enkelt.

Till "gamla" 4/3 finns ju ett gäng rejäla muskedunder, som 150/2.0, 90-250/2.8 och 300/2.8. Billigast kommer man väl undan om man tar ett 150/2.0 och kompletterar med en 2.0-telekonverter, då blir det ju ett 300/4.0. Eller ett 210/2.8 med 1.4-konverter. Fast speciellt 2.0-konverter verkar ju inte i allmänhet leda till nån överlägsen bildskärpa. Man får visserligen autofokus, men inte speciellt snabb sådan.

Ett annat alternativ kan ju vara att leta upp nåt gammalt manuellt tele, det blir antagligen billigare. Å andra sidan verkar gamla telen vara ännu tyngre och klumpigare än moderna, plus att vissa inte verkar funka så bra med digitalkameror. Men de bilder jag sett med Olympus 250/2.0 och 350/2.8 monterade på digitalkameror verkar helt ok, och ett gammalt Canon FD 300/2.8 kanske också skulle funka bra, jag såg ett för 6000 på blocket för ett tag sen även om det försvann illa kvickt.

Tittar man på vad Olympus 300/2.8 kostar om man köper i Sverige så verkar det som att man kan köpa exempelvis ett Sigma 500/4.5 OCH exempelvis en D800 för samma pengar, och de bilder jag sett med Sigma-gluggen verkar nästan lika bra som bilderna jag sett med Olympus-telet. Fast helst skulle jag vilja klara mig på ett system och inte behöva ta fram ett helt annat kamerahus när jag vill fota med tele.

Sen kanske man kan nöja sig med Sigma 50-500 på nån Canon eller Nikon, men de bilder jag har sett med den gluggen har oftast inte impat på mig.

Sista alternativet kan ju vara att vänta och hoppas på att Panasonic eller Olympus ska släppa ett långt tele till m4/3, men hur länge det kan ta vet man ju inte. Det enda konkreta jag vet är väl att Panasonic sagt att de kommer släppa ett 150/2.8 nån gång under 2014.

Hur hade ni gjort? Varför? Svaret "hålla mig till kortare brännvidder" godkänns inte. :)
 
Du kunde skriva vilket hus du har. Tittar du genom sökare? Är fokusering tillräckligt snabb? Ladda upp ett utsnitt i 100% på din profilsida med exif data.
Antar att du har olympus. Hur fungerar stabilisering vid panorering? Räcker slutartiden till?
300mm motvarar väl en bildvinkel liknande 600mm på småbild så då borde du utgå från 1/600s minus vad stabiliseringen ska klara av, 1steg = 1/300s eller 2steg = 1/150s.
Hur blir bilderna om du använder ett stabilt stativ? Jag vet att det är svårt att fota fåglar med stativ men det visar ju om det finns en praktisk möjlighet att få skarpa bilder med objektivet.

Det var mina tankar nu, gonatt!
 
att gå från en 20mm eller 45mm till 300mm är rätt stor skillnad i teknik (fototeknik). Vet inte hur en pannan 100-300mm presterar i sig, men ju längre brännvidd desto skakigare kan det bli.

Sen har du vikten. Sigman du refererar till (500mm f4.5) väger ju strax över 3 kg. (likaså Olys 300mm 2.8)

Jag skulle först utesluta den optiska kvalitén hos pannan, innan jag gick på en äldre manuellt objektiv eller på såna här tunga pjäser. Jag menar, fota med stativ och försök uteslut skakningsoskärpa etc. Duger inte de optiska resultaten då, jag då kan man kanske tänka om. ett alternativ kanske kan vara Olympus nya 75-300mm (version 2). Några säger att dessa två presterar lika, andra att olympusen är aningen skarpare. Själv har jag inte provat nån av dem, så jag vet inte.
 
Nu tog det ett tag innan jag hann ta tag i det här, jag la upp tre utsnitt ur olika bilder, fast bildvisaren verkar bara visa dem i full storlek om man har rejält stor eller högupplöst skärm. Well, en gräsand jag tog på frihand, med stöd mot en bryggkant om jag minns rätt. F/8 och 1/200 s, ISO 200. Plus två bilder på en liten modellbuss jag har i lägenheten, tagna med stativ och flera sekunders exponering eftersom ljuset i min lägenhet är rätt svagt. En är tagen på full öppning, en på bländare 8. Huset är en E-M5 och jag tittar oftast genom sökaren.

Bilderna är ju som sagt inte så oskarpa, det är väl mest det att jag inte riktigt känner att de lirar i samma liga som bilderna jag får på kortare brännvidder.

Jag har tidigare oftast fotat på slutarprioritet, tid 1/640 s och auto ISO. VIlket ofta leder till vidöppen bländare och ISO en bit över 1000. Och som stativbilderna visar så är inte vidöppen bländare nån höjdare om man vill ha skärpa, plus att om man behöver beskära en bild rejält (händer ofta om man fotar små sjur som inte gärna kommer nära kameran) så ser bilden väldigt brusig ut. På sista tiden har jag därför i stället fotat på bländarprioritet (vilker jag gör med alla andra objektiv utom 100-300:an), behållit ISO 200 så länge som möjligt och låtit slutartiden bli lite längre. Det verkar ge fler helt misslyckade bilder (jag kan ju bara kontrollera mina rörelser, inte motivets) men eftersom bilden blir skarpare när jag bländar ner så verkar det som att de lyckade bilderna blir skarpare. Men det funkar ju fortfarande mest bara i stark sol.

Vad jag läst om Olymous 75/300 så verkar det som att Panasonicen är aningen skarpare. Plus att Olympusen är ännu ljussvagare, vilket antagligen begränsar användbarheten ännu mer.
 
Nu tog det ett tag innan jag hann ta tag i det här, jag la upp tre utsnitt ur olika bilder, fast bildvisaren verkar bara visa dem i full storlek om man har rejält stor eller högupplöst skärm. Well, en gräsand jag tog på frihand, med stöd mot en bryggkant om jag minns rätt. F/8 och 1/200 s, ISO 200. Plus två bilder på en liten modellbuss jag har i lägenheten, tagna med stativ och flera sekunders exponering eftersom ljuset i min lägenhet är rätt svagt. En är tagen på full öppning, en på bländare 8. Huset är en E-M5 och jag tittar oftast genom sökaren.

Bilderna är ju som sagt inte så oskarpa, det är väl mest det att jag inte riktigt känner att de lirar i samma liga som bilderna jag får på kortare brännvidder.

Jag har tidigare oftast fotat på slutarprioritet, tid 1/640 s och auto ISO. VIlket ofta leder till vidöppen bländare och ISO en bit över 1000. Och som stativbilderna visar så är inte vidöppen bländare nån höjdare om man vill ha skärpa, plus att om man behöver beskära en bild rejält (händer ofta om man fotar små sjur som inte gärna kommer nära kameran) så ser bilden väldigt brusig ut. På sista tiden har jag därför i stället fotat på bländarprioritet (vilker jag gör med alla andra objektiv utom 100-300:an), behållit ISO 200 så länge som möjligt och låtit slutartiden bli lite längre. Det verkar ge fler helt misslyckade bilder (jag kan ju bara kontrollera mina rörelser, inte motivets) men eftersom bilden blir skarpare när jag bländar ner så verkar det som att de lyckade bilderna blir skarpare. Men det funkar ju fortfarande mest bara i stark sol.

Vad jag läst om Olymous 75/300 så verkar det som att Panasonicen är aningen skarpare. Plus att Olympusen är ännu ljussvagare, vilket antagligen begränsar användbarheten ännu mer.

Mitt intryck av de tester som har gjorts är att olympusen är lite skarpare, åtminstone i delar av zoomområdet. Jag minns inte om det var i det långa eller korta området.
Olympus har ju kommit med en ny version av sitt objektiv, som har annan antireflexbehandling. Jag tror inte det är någon större skillnad i bildkvalitet dock.
 
Man kan ju titta på en drös med gamla fasta 300mm objektiv som kan köpas till vettiga priser. På Olympushus får man bildstab genom huset men tyvärr inte på Panasonic. Några att titta på är:
Canon FD 300/2,8
Canon FD 300/5,6 L
Nikkor 300/2,8, Nikkor AF 300/2,8, Nikkor AF-I 300/2,8. AF-S versionerna är dyrare och G objektiven saknar bländarring. Någon Nikkor 300/4 kan också vara att tänka på

Spegeltelen klarar tyvärr sällan av skärpekraven som ställs på den lilla sensorn med hög upplösning.
 
Läste på 43R att Oly har patenterat ett 45-200/4
Vore hemskt trevligt om det blir verklighet av det

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
 
Själv använder jag Olympus 70-300 4/3 objektiv med en Viltrox adapter och jag tycker att bilderna kan bli mycket skarpa med min Olympus E-PL1, även på 5,6.

Några exempel:
http://www.flickr.com/photos/87078874@N07/sets/72157632980402914/
http://www.flickr.com/photos/87078874@N07/8553570695/
http://www.flickr.com/groups/zd70-300/

Autofokusen är inte alltid blixtsnabb, särskilt i svagt ljus kan den jaga en hel del, men oftast funkar den alldeles utmärkt bara man är medveten om begränsningarna. Jag tycker även att objektivet ger en snygg bokeh.

Avsaknaden av bildstabilisering i objektivet kan ju vara en begränsning för Panasonic kameror, men inte för Olympus då de har stabiliseringen i huset.

/Per
 
Man kan ju titta på en drös med gamla fasta 300mm objektiv som kan köpas till vettiga priser. På Olympushus får man bildstab genom huset men tyvärr inte på Panasonic. Några att titta på är:
Canon FD 300/2,8
Canon FD 300/5,6 L
Nikkor 300/2,8, Nikkor AF 300/2,8, Nikkor AF-I 300/2,8. AF-S versionerna är dyrare och G objektiven saknar bländarring. Någon Nikkor 300/4 kan också vara att tänka på

Spegeltelen klarar tyvärr sällan av skärpekraven som ställs på den lilla sensorn med hög upplösning.

Jag har konverterat ett Canon FD 300 F4 L till 4/3 och använder det nu på mina m4/3 hus främst för astrofoto. Den är väldigt skarp med lite färgfel och gediget byggd. Men att fokusera den handhållen vid tex fågelfoto är svårt. Det behövs egentligen stativ och ett stillastående motiv. Annars klarar man inte hålla motivet tillräckligt länge för att sätta fokus. Jag var tidigare sugen på Samyangs spegelobjektiv för fågelfoto men inser nu att utan AF är 500mm eller 800mm på 4/3 inte praktiskt användbart vid handhållen foto. Jag hoppas Oly/Pana kommer med ett snabbare tele som inte är alltför dyrt. Canon har ju ett 200 2.8 L för ca 6000. Ett 200 2.8 för m4/3 borde gå göra billigare eftersom linserna kan vara mindre.

/Per
 
Jag har köpt några manuellt fokuserade 400mm-objektiv billigt på Tradera, bl.a. ett Tokina 400/5.6 och ett Sigma 400/5.6. Av dessa två är Tokinaobjektivet nog lite bättre. Ett Olympus OM 300/4.5 har jag också lyckats få tag på, men inte provat ordentligt än.

Stativ är nästan alltid obligatoriskt med sådana objektiv på en m4/3-kamera, annars är det väldigt besvärligt att fokusera. F.ö. använder jag rätt ofta "focus peaking"-tricket på min E-M5 med MF-objektiv, både på stativ och handhållet. Det fungerar ofta riktigt bra.

Ett långt AF-objektiv står dock högt upp på min önskelista. Jag har Panasonic 45-200/4-5.6 och även om det är helt OK, så har jag samma erfarenhet som trådskaparen med sitt 100-300: att det inte når upp till bildkvaliteten hos de flesta av mina andra m4/3-objektiv.

Man bör dock komma ihåg att det är svårare att få till en bra bild på långt håll med ett långt teleobjektiv, även om objektivet är av hög klass.
 
Ett 200 2.8 för m4/3 borde gå göra billigare eftersom linserna kan vara mindre.
/Per

Jag är inte säker, men jag tror m4/3 objektiv som skall motsvara en 200mm 2.8 har högre krav på upplösning, därav kanske det inte automatiskt blir billigare med "same-same"-jämförelse. Rätta mig gärna.
 
Jag är inte säker, men jag tror m4/3 objektiv som skall motsvara en 200mm 2.8 har högre krav på upplösning, därav kanske det inte automatiskt blir billigare med "same-same"-jämförelse. Rätta mig gärna.

Jag har för mig att problemet med långa ljusstarka telen är att man behöver en stor frontlins oavsett hur stor sensorn är. Ett 300/2.8 behöver en frontlins med 10,7 cm diameter oavsett om sensorn är fullformat eller mikro 4/3 och så fort du behöver stora glasbitar i objektivet blir det tungt och dyrt...

Fast problemet här är ju att man inte kan välja. Står valet mellan billigt och lätt och dyrt och tungt så väljer säkert de flesta billigt och lätt, eller kanske mittemellan om det finns, men man har i alla fall valet.
 
Då tackar jag för all input. Har provat lite att fota fåglar med kameran på stativ. Lite knepigt, man vill ju gärna komma så lågt som möjligt så då blir det benen i spagat på stativet. Det märks dessutom att det inte är optimalt att inte ha stativfäste på ett långt tele, så fort någon går förbi så ser man hur vibrationerna i marken fortplantar sig upp i stativet så sökarbilden hoppar. Att fota liggande utan stativ kan funka nästan lika bra, men man vill inte alltid skita ner sig...

Och hur som helst så kommer man inte runt den låga ljusstyrkan. Nedbländat till f/8 ger bästa skärpa men även med kameran på stativ så vill det till att motivet sitter stilla för att bilden ska bli bra. Jag tog lite bilder under midsommarhelgen som övning.
https://picasaweb.google.com/105938904083120585353/FaglarVidIsbladskarret?authuser=0&feat=directlink
https://picasaweb.google.com/105938904083120585353/FaglarVidRastasjon?authuser=0&feat=directlink

Och hur som helst, jag beställde just ett Canon FD 400/4.5 på eBay. Av vad jag har sett så verkar andra ha fått skarpa bilder med den gluggen på mikro 4/3 så jag hoppas på tur.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.