Annons

Långa grejer...

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Jag känner verkligen att mitt DA300 ofta inte räcker till. Jag behöver mer, mycket mer, typ 500-600 mm i alla fall. Och som den pixelpeeper jag är så skall det vara bra. Fick testa ett Sigma 170-500 på senaste Pentax geekmeet och det var riktigt bra på F11, men F11 är oftast inte realistiskt eftersom jag oftast skjuter från båten och behöver korta slutartider och därmed hyfsat snabba bländare. Försökte häromdagen fota Tranor i skymningen med ISO 2200 och F4, men tiderna blev inte tillräckligt korta, men jag kan köpa att en sådan situation är mer eller mindre hopplös. Så vad använder ni andra som har behov av 500-600 mm F5.6 eller möjligen 8? Pentax FA 600 är mycket svår att få tag på och om man lyckas kostar den skjortan. Sigma 300 med 2x konverter, men då får man inte SDM tror jag (iofs inte nödvändigt, men känns trist att inte få det på ett nytt objektiv, konvertern ger det dessutom inte på något av mina andra SDM objektiv heller....). Är Sigmas zoomar det enda som står till buds?

Nedan häger ISO 1100 F4.5. Vill närmare.

Bilagor

• 20100713-_PX38192-1.jpg
    20100713-_PX38192-1.jpg
    90 KB · Visningar: 1,263
Är det inte så att det är fåglarna som behöver komma närmare. Ett 400 har i många fall varit en brännvidd för fågel. Tänker även på Bengt Berg som fotograferade Tåkerns svanar 1913 med storformat, lågkänsliga glasplåtar men kunde som naturperson komma väldigt nära. Titta in hos www.l-foto.se i Vansbro. Han har bl.a ett Takumar 400/5,6, kan kombineras med konverter till 800mm samt även Tamron 300/2,8 plus 1,4 konverter, nåja det ligger på nytt 19500 men ett beg 11500. Eller Tamrons 500/8 spegeloptik plus konverter som han även har. Blir då 1000/16, 3150.

Är det inte så att det är fåglarna som behöver komma närmare. Ett 400 har i många fall varit en brännvidd för fågel. Tänker även på Bengt Berg som fotograferade Tåkerns svanar 1913 med storformat, lågkänsliga glasplåtar men kunde som naturperson komma väldigt nära. Titta in hos www.l-foto.se i Vansbro. Han har bl.a ett Takumar 400/5,6, kan kombineras med konverter till 800mm samt även Tamron 300/2,8 plus 1,4 konverter, nåja det ligger på nytt 19500 men ett beg 11500. Eller Tamrons 500/8 spegeloptik plus konverter som han även har. Blir då 1000/16, 3150.

Jo du har naturligtvis rätt, om man orkar spendera ett par månader liggandes på mage i ett gömsle, men det gör inte jag :) Båten funkar ganska bra som gömsle faktiskt, men fåglarna kommer inte jättenära. Jag har alltid varit sugen på ett spegeltele, men finns det några med kvalitet. I teorin finns det väl ingen anledning till varför inte ett spegeltele skulle vara lika skarpt som ett vanligt, och det har ju inga CA-problem, men är t.ex. Tamrons av den kvaliteten? Skulle vara kul om någon tar med ett spegeltele på nästa Geek Meet. En konverter hade varit perfekt om det funnes någon. OK, det finns, men ingen som går att få tag på har nya fattningen fullt ut, stöder inte SDM, vilket ju är trist. Men 2x DA300 blir ju 600/8, så det kanske är lösningen.

Sedan behöver jag bara en gyrostabiliserad plattform i båten också :)

Hej Peter.

Jag har en 1,5x Kenkokonverter som stöder SDM (Powerzoom). Men det krävs lite nerbländning för att det skall bli bra, även på DA300. Autofukusen blir lite osäker också. Jag håller nog med Åke om att det rätta är att komma närmare fåglarna (eller djuren). Nu på sommaren blir det inte så bra skärpa på längre håll på grund av värmedaller. Jag brukar låta båten driva mot fåglarna så kan man komma väldigt nära. Men min båt är lite avskavd och dan förståss, så den får slå emot stenar och så utan att de gör något. En dragg kan vara ett bra tips så man kan bromsa och ligga still. Jag fotade tärnor förra året med 70-200 och kom innanför närgränsen (1,8m) så jag missade ändå några bra bilder. Bifogar några bilder tagna med DA300 utan gömsle (mer än båten på första bilden). Tålamod och lära sig hur fåglarna beter sig är en bra metod, men kräver lite planering.
Som sagt Sigma 500 verkar annars vara bra på dom bilder jag sett.

//Lars

Bilagor

• _IGP9454.jpg
    _IGP9454.jpg
    21.5 KB · Visningar: 1,103
  • _IGP9543.jpg
    _IGP9543.jpg
    26.2 KB · Visningar: 1,095
  • _IGP9340.jpg
    _IGP9340.jpg
    33.7 KB · Visningar: 1,091
  • _IGP9402.jpg
    _IGP9402.jpg
    13.2 KB · Visningar: 1,069
  • _IGP9123.jpg
    _IGP9123.jpg
    8.1 KB · Visningar: 1,097
Jo du har naturligtvis rätt, om man orkar spendera ett par månader liggandes på mage i ett gömsle, men det gör inte jag :) Båten funkar ganska bra som gömsle faktiskt, men fåglarna kommer inte jättenära. Jag har alltid varit sugen på ett spegeltele, men finns det några med kvalitet. I teorin finns det väl ingen anledning till varför inte ett spegeltele skulle vara lika skarpt som ett vanligt, och det har ju inga CA-problem, men är t.ex. Tamrons av den kvaliteten? Skulle vara kul om någon tar med ett spegeltele på nästa Geek Meet. En konverter hade varit perfekt om det funnes någon. OK, det finns, men ingen som går att få tag på har nya fattningen fullt ut, stöder inte SDM, vilket ju är trist. Men 2x DA300 blir ju 600/8, så det kanske är lösningen.

Sedan behöver jag bara en gyrostabiliserad plattform i båten också :)

Hej. Det som är med spegeloptiken är att dessa är mjukteknande och att dessa inte kan mäta sig skärpemässigt (äldre). Hur Sonys nya spegeloptik är vet jag ej, kostar drygt 10000 på cyber, men behöver en Sony. Ett sätt att ta sig fram kan vara som om jag minns rätt Ingmar Holmåsen skrev. En kajak av typ Klepper plus på en tvärslå över relingarna hade han monterat en el-utombordare. Kan tänka mig att kajaken i sig är stabilare, smidigare än roddbåt samt att han kunde ägna sig åt bilderna och ändå komma fram. Om Du sätter två svärd på var sida ökar även stabiliteten. Kanske ett nätgömsle över farkosten ävenså.

Till bråkdelen av dessa priser går det att få Novoflexgluggar från sjuttiotalet. Tyska gedigna objektiv som funkar bra även idag. Men förståss, helmanuellt, men med väl fungerande snabbfokusering. Bildexempel tagen med en 6,6/400: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2023252.htm?set=mp

Mvh
Uffe

En A eller FA 600/5.6 i bra optiskt skick (spelar ingen roll hur utsidan ser ut) skulle vara intressant om den fanns i närheten så man kunde kolla på den först. Att köpa grisen i säcken från USA orkar jag inte med. Någon som vet om det kan bli tull och moms även på begagnad import?

långa grejer .

Det är nog ovesentligt hur långa -TELEN-man har .Det är nog tålamod och tur som avgör .En sak är -SÄKER- minsta möjliga brännvid för bästa skärpa .Kör själv med en 6 år gammal SIGMA 400-den har funkat väldigt bra i dom flesta fallen .I nödfall tar jag till en 2-gångers konverter .Också av märket -SIGMA-.Hälsningar Krillan 54

Det är ingen som har tagit upp Sigmas långzoomar som alternativ. De har ju fått hyfsade recensioner bl.a. här på Fotosidan. Funderar själv på ett till min K7. Borde jag tänka om?

Det är ingen som har tagit upp Sigmas långzoomar som alternativ. De har ju fått hyfsade recensioner bl.a. här på Fotosidan. Funderar själv på ett till min K7. Borde jag tänka om?

Jodå, har tänkt på dem också. Dels är jag inte så förtjust i zoomar, dels blir det lite dåligt med ljus. Testade en sigma 170-500 för några veckor sedan och på F11 var den riktigt skarp på 500mm, men det är inte ofta man kan fota med F11 tyvärr. OK, det blir halvbra även på F8 eller 6.3, men halvbra känns inte ok. Men hittar jag en riktigt billigt så blir det ett bra alternativ för dagtid på sommaren och helst inte för flygande fågel.

Ett alternativ till Sigma 150-500/5-6,3 DG APO till Pentax AF skulle kunna vara
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG OS eller Pentax SMC-DA 55-300/4-5,8 ED tillsammans med en konverter (vilken i så fall?). Någon som har en aning om vilket som funkar bäst för att fota fåglar? Fakta, kvalificerade gissníngar emottages tacksamt.

Ett alternativ till Sigma 150-500/5-6,3 DG APO till Pentax AF skulle kunna vara
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG OS eller Pentax SMC-DA 55-300/4-5,8 ED tillsammans med en konverter (vilken i så fall?). Någon som har en aning om vilket som funkar bäst för att fota fåglar? Fakta, kvalificerade gissníngar emottages tacksamt.

Jag har redan DA200/2.8 och DA300/4 som jag skulle kunna kombinera med konverter. Skulle bara vilja ha en som fullt stöder Pentax i så fall. Pentax verkar ju aldrig släppa sina konvertrar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar