Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Långa grejer...

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ingen som har tagit upp Sigmas långzoomar som alternativ. De har ju fått hyfsade recensioner bl.a. här på Fotosidan. Funderar själv på ett till min K7. Borde jag tänka om?

Var inne på Mediamarkt och testade Sigmas 150-500 både till min egen K7 och till Canon D7. 1-2 sekunder för att hitta fokus (de gånger objektiven hittade rätt någorlunda snabbt) annars ännu långsammare. Knappast ett val att fota fåglar med. Slog till på ett Pentax SMC-DA* 50-135/2,8 ED (IF) SDM istället. Djuren får vänta.

Smart och praktiskt

Det där ser onekligen intressant ut. Vilken fattning är det på dessa Novoflex:er? M42?

Finns fattningar för alla kamerasystem. Alltså utbytbart. Objektiven har ingen kamerafattning i sig utan ett smart adaptersystem. Också en stor fördel om man kryssar mellan olika kamerafabrikat.
Bilden jag refererade till är tagen med ett 5,6/400 och inte 6,6....

Uffe

Testade DA300 med Kenko 1,5x konverter i morse (450mm). Bilden är tagen på ISO 800 / 1/1000 sek/f8 med axelstativ. Först hela bilden, sen 100% crop. Ingen brusredusering. lätt skärpt för web. Tycker resultatet blev helt ok. Autofokus funkar inte så bra tyvärr. Här använde jag följande fokus.

//Lars

Bilagor

• _IGP1950.jpg
    _IGP1950.jpg
    9.4 KB · Visningar: 224
  • _IGP1950c.jpg
    _IGP1950c.jpg
    40.9 KB · Visningar: 219
Finns fattningar för alla kamerasystem. Alltså utbytbart. Objektiven har ingen kamerafattning i sig utan ett smart adaptersystem. Också en stor fördel om man kryssar mellan olika kamerafabrikat.
Bilden jag refererade till är tagen med ett 5,6/400 och inte 6,6....

Uffe

Tack! Ska hålla ögonen öppna efter en av dessa.

Testade DA300 med Kenko 1,5x konverter i morse (450mm). Bilden är tagen på ISO 800 / 1/1000 sek/f8 med axelstativ. Först hela bilden, sen 100% crop. Ingen brusredusering. lätt skärpt för web. Tycker resultatet blev helt ok. Autofokus funkar inte så bra tyvärr. Här använde jag följande fokus.

//Lars

Mycket bra. Jag skall beställa en kenko och testa på min DA 300 också tror jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar