Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lång väntetid på reparation?

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Hej, den 5:e januari skickade jag ner min 7D till Zieger för BF problem. Efter en dryg vecka fick jag beskedet att dom inte hunnit med utan skickat ner den till Tyskland istället. Det har nu snart gått en månad och det finns inga besked att ge.

Vad har ni för erfarenhet av kamerareparationer...tar det sån tid?

/Henrik

Hej, den 5:e januari skickade jag ner min 7D till Zieger för BF problem. Efter en dryg vecka fick jag beskedet att dom inte hunnit med utan skickat ner den till Tyskland istället. Det har nu snart gått en månad och det finns inga besked att ge.

Vad har ni för erfarenhet av kamerareparationer...tar det sån tid?

/Henrik

Låter lite konstigt,att de har en sådan lååååång kö för att justera fokus på en kamera ? Så lång att det tyckte det skulle gå snabbare att skicka den till tyskland ?

Skulle förstå om det skickade vidare en Sony A900,då jag fick reda på att de inte utför några jobb/reparationer på dem, utan skickar dem direkt vidare. (pratade med en tekniker på Zeiger)

Att justera fokus skall varken ta speciellt lång tid eller vara speciellt svårt,
då andra tillverkare kan göra det medans du väntar.

Är du säker på att de inte var något mer som de behövde "fixa" ?

När jag sålde kameror för snart två år sen, och annan hemelektronik också för den delen, så var 4-5 veckors väntetid ganska normalt. De tar sina reparationer i tur och ordning, oavsett vad felet är, oavsett vilken verkstad. Det tar sin lilla tid att kolla igenom allt som kommer in vad det är för fel, och ge "småfel" förtur. Tror inte det hade funkat rent praktiskt. Sen kan man ju tycka att det är för lång tid iaf, 2-2,5 veckor hade varit mer rimligt, oavsett fel. Zieger är ju iofs inte den mest kundvänliga verkstaden i Sverige, så det är nog bara att vänta.

När jag sålde kameror för snart två år sen, och annan hemelektronik också för den delen, så var 4-5 veckors väntetid ganska normalt. De tar sina reparationer i tur och ordning, oavsett vad felet är, oavsett vilken verkstad. Det tar sin lilla tid att kolla igenom allt som kommer in vad det är för fel, och ge "småfel" förtur. Tror inte det hade funkat rent praktiskt. Sen kan man ju tycka att det är för lång tid iaf, 2-2,5 veckor hade varit mer rimligt, oavsett fel. Zieger är ju iofs inte den mest kundvänliga verkstaden i Sverige, så det är nog bara att vänta.

Det beror på vad du menar med "småfel", både Canon och Nikon rengör/justerar kameror medans du väntar.

priotering av reparationer är nog vanligare än du tror, då både Canon och Nikon gör det för sina yrkesfotografer.

Dock kan ju nämnas att jag fick hjälp med både rengöring och AF justering medans jag väntade även innan jag var NPS.

Givetvis så tar det längre tid när produkter måste fraktas, men att inte kunna justera AF eller rengöra en kamera pga av "mycket att göra", beror nog mer på Zeigers lilla kapacitet än något annat.

Sony skulle inte må dåligt av att börja erbjuda sina användare service, i form av ett service center i de större städerna.

Vad kostar det att göra en fokusjustering? Tänkta kanske skicka in min km 5D innan jag justerar mitt sigma-objektiv.

Pratade med Tura i kungsbacka och dom sa att så här efter jul så kan det vara mer än 2 veckors väntan.

edit: jasså det var inte fokus problem utan annat BF

Senast ändrad:
Låter lite konstigt,att de har en sådan lååååång kö för att justera fokus på en kamera ? Så lång att det tyckte det skulle gå snabbare att skicka den till tyskland ?

...

Är du säker på att de inte var något mer som de behövde "fixa" ?

Ahh, med BF menade jag Black Frame - tänkte inte på att bakfokus förkortas samma :). Men hursomhelst så fick jag preciiiis mail om att den kommit tillbaka.

Det beror på vad du menar med "småfel", både Canon och Nikon rengör/justerar kameror medans du väntar.

priotering av reparationer är nog vanligare än du tror, då både Canon och Nikon gör det för sina yrkesfotografer.

Dock kan ju nämnas att jag fick hjälp med både rengöring och AF justering medans jag väntade även innan jag var NPS.

Givetvis så tar det längre tid när produkter måste fraktas, men att inte kunna justera AF eller rengöra en kamera pga av "mycket att göra", beror nog mer på Zeigers lilla kapacitet än något annat.

Sony skulle inte må dåligt av att börja erbjuda sina användare service, i form av ett service center i de större städerna.

Det är ju skillnad att själv åka till verkstaden, än att skicka in den. Klart de hjälper en medans man väntar om det är ett enkelt fel. Men om den kommer i ett paket kan det vara svårt att ge förtur, för då kommer de svårare felen aldrig att bli fixade.
Men jag tror att det har mycket med kapaciteten att göra i de flesta verkstäder. Dels är det nog svårt att få tag på tekniker och dels betalar nog tillverkarna dåligt.

Det är ju skillnad att själv åka till verkstaden, än att skicka in den. Klart de hjälper en medans man väntar om det är ett enkelt fel. Men om den kommer i ett paket kan det vara svårt att ge förtur, för då kommer de svårare felen aldrig att bli fixade.
Men jag tror att det har mycket med kapaciteten att göra i de flesta verkstäder. Dels är det nog svårt att få tag på tekniker och dels betalar nog tillverkarna dåligt.

Att rengöra en kamera är knappast något avancerat fel, behöver inte vänta på delar utan det tar ca 10-20 minuter, detta kan Sony uppenbarligen inte göra i sverige i dagsläget(inte med A900 iaf), utan den måste skickas utomlands.

Även om du skickar in kameran så prioteras du om du är nps/cps, dock görs inte prioteringen baserat på "typ" av fel, utan på användare.

Men som sagt kapacitet/kompetens är det som Sony saknar när det gäller service, och utan tvekan det som bidrar till lite längre "turn arounds" för reparationer/service.

Sony har helt enkelt inga egna verkstäder, inte har de speciellt många auktoriserade verkstäder heller (1 för att vara exakt), så deras kapacitet är väldigt begränsad minst sagt.

Senast ändrad:
Och jag tror inte att det är direkt ovanligt att det finns de som skickar in sin kamera utan att ange problemet. Kommer väl ihåg hur det var nar man satt och reparerade elektronisk mätutrustning hur ofta instrumenten kom med en enkel handskriven lapp med kommentaren "Trasig". Då hände det allt att det blev så att sistaplatsen i kön blev destinationen om man inte kunde få kontakt med kunden tämligen snabbt så att man kunde få en närmare beskrivning av felet.

Sedan kan man ju ställa sig frågan varför är det så stor belastning på verkstäderna att de inte hinner med? Är det så att kvaliteten är så ojämn på grund av bristande slutkontroll hos fabrikanten att det släpps ut osedvanligt många "måndagsexemplar"? Troligtvis är det nog lite åt det hållet tyvärr. Slutkontrollen kostar pengar och då chansar man och räknar med att prylarna håller. Och vem får ta stöten? Jo, kunden.

Har också skickat en 7D till Zieger

Skickade min 7D för 2-3 veckor sedan och idag fick vi brev om att de ska skicka den till Tyskland eftersom de inte har några tekniker i Sverige. De ville ändå ha betalt (ca 400 kr) för att de undersökt kameran ?!?! vilket de sa att de inte hade gjort när jag ringde och frågade.
Och de uppskattade att reparationen skulle kosta oss ca 2600 kr för felet de inte kunde beskriva och reparationsåtgärder de inte kunde nämna.

Är verkligen Zieger det enda företaget i Sverige som reparerar Konica Minolta???

Skickade min 7D för 2-3 veckor sedan och idag fick vi brev om att de ska skicka den till Tyskland eftersom de inte har några tekniker i Sverige. De ville ändå ha betalt (ca 400 kr) för att de undersökt kameran ?!?! vilket de sa att de inte hade gjort när jag ringde och frågade.
Och de uppskattade att reparationen skulle kosta oss ca 2600 kr för felet de inte kunde beskriva och reparationsåtgärder de inte kunde nämna.

Är verkligen Zieger det enda företaget i Sverige som reparerar Konica Minolta???

Tidigare när Zieger hade tekniker (vad nu det står för), tog det normalt ett par dagar för att få jobbet gjort. (Jag har haft min 7D inne tre ggr.)

Att Zieger inte längre verkar fixa ens Minolta-jobben själva, kan bero på att de har för lite jobb för att hålla igång sin gamla tekniker stab då du ju inte fick förtroendet att sköta servicen på Sonys kameror. Sony har ju Inside Service som partner istället.

Tidigare när Zieger hade tekniker (vad nu det står för), tog det normalt ett par dagar för att få jobbet gjort. (Jag har haft min 7D inne tre ggr.)

Att Zieger inte längre verkar fixa ens Minolta-jobben själva, kan bero på att de har för lite jobb för att hålla igång sin gamla tekniker stab då du ju inte fick förtroendet att sköta servicen på Sonys kameror. Sony har ju Inside Service som partner istället.

Vet du om man kan skicka en KM-kamera till Inside Service istället?

First Frame Blue?

Får väll göra det, eller byta kamera. Min 5D låser sig ibland på första exponeringen, sist blev det en konstig mörkblå bild. Startade om kameran och nästa bild blev normal.

Bilagor

• PICT8879.jpg
    PICT8879.jpg
    10.4 KB · Visningar: 272
  • PICT8880.jpg
    PICT8880.jpg
    32.2 KB · Visningar: 270
Får se hur länge jag får vänta på mn A300, jag lämnade in den till Netonnet i söndags eftersom antiskaket gått sönder. Förhopppningsvis går det på garantin, kameran är mindre än ett år gammal.

I veckan ringde Netonnet, kameran var repad och klar att hämtas. Det tog alltså c:a tre veckor, klart accpetabelt. Någon del hade byts ut enligt följesedeln från verkstan sa killen på Netonnet..

Glad i hågen for jag till dit för att hämta ut kameran. Jag fick kameran, slog på den och kunde konstatera att varningssignalen för att antiskaket inte fungerar fortfarande blinkade........

Suck, så nu är den på en ny vända till verkstan.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto