Annons

Lång slutartid?

Produkter
(logga in för att koppla)

maxal

Ny medlem
Nybörjarfråga. :)

Jag läser lite här och där att många vill ha lång slutartid, ja ibland flera minuter (!) av någon anledning. Varför då? Blir inte bilderna bara mer oskarpa och suddiga då? Vad är det för fördelar att ha lång slutartid!? Jag har precis köpt en digitalkamera och på den är det nästan omöjligt att få skärpa om slutartiden är längre än 1/30 (frihand).

Mvh

Vad man skall ha sin slutartid till är väl upp til var och en ;) , men som (tum)regel bör man inte handhålla när slutartiden överstiger 1/brännvidden på objektivet (50mm - 1/50s osv) . Därefter får man ta till stativ eller elektronisk bildstabilisering i objektivet.

Slutartiden är ju en av de två sätt som finns tillhanda för att reglera inflödet av ljus till filmen (bländarens storlek är nr 2), och med långa slutartider kan man t ex plåta vatten som en mjuk slöja, ta natt- och kvällsbilder utan blixt, fånga stjärnspår, fyrverkerier, krafitigt nedbländade makrobilder i dåligt ljus osv. Användningsområdena för lång slutartid är betydligt flera än jag kommer på just nu, men alla kräver i princip stativ.

/Ingo

Jag är oxå nybörjare men den långa slutartiden är användbar exempelvis vid dåliga ljusförhållanden (eftersom det blir ljusare bilder, det blir mer ljuskänsligt eller hur jag nu ska förklara. Ljuset släpps ju in under en längre tid. Vill man ha ljusa bilder under dåliga ljusförhållanden kan man istället för att korta slutartiden öka bländaren (eller använda ljuskänsligare film om jag har fattat rätt)) eller om man vill skapa effekter.

Fotografering enligt mig är en lek med ljus å då är möjligheten att ändra slutartid ovärderlig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar