Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lång slutartid till rök i duschen

Produkter
(logga in för att koppla)

mrpimmy

Aktiv medlem
Hej.

Jag har under ett tag varit begeistrad av när man använder lång slutartid ute vid ett stormigt vatten, så att det ser ut som ett väldigt stillsamt vatten, som rök nästan.

Nu vill jag ha bild på några tekannor. Så då tänkte jag att jag ställer dem i duschen samtidigt som jag tar med lång slutartid och spolar vatten på dem så att vattnet blir som vågor mot väggen. Men hur jag än försökte så fick jag det aldrig att stämma, jag får aldrig till det rökiga.

Någon som har någon tanke om detta?

Jo just det. Jag hade en ficklampa som jag lyste upp något med, provade från alla vinklar jag kunde komma på. Och slutartid mellan 4-30 sek.

Hmmm....

Exakt hur var det du inte fick till det? Vad var det du inte gillade?

Kn du beskriva lite noggrannare hur du gjorde med kannorna och duschen?

Om du kunde lägga upp en eller ett par bilder vore det allra bäst.

Ursäkta om jag var otydlig, försöker igen.

Kannorna ställde jag på en bänk i duschen. Sen försökte jag ösa på vatten i så högt tryck jag kunde för att få fram rökeffekten. Bilderna jag fick blev inget att visa. Det är bara kannor på bilden, ingen "rök" alls, bara en liten aning.

Det kan ju vara så att jag inte får till något tillräckligt tryck? och så är det ju bara lite vatten jämfört med vågor.

Får jag inte vattnet tillräckligt vitt kanske?

Ok

Det kan inte vara så enkelt att det är för lite vatten, att det krävs djupare vatten för att få mjölk-effekten? Att vattnet är så tunt och genomskinligt att det helt enkelt inte funkar.

Lite svårt att säga varför dina bilder inte blev "rökiga", utan att se bilderna ;)

Men svåra motiv är ju alltid en kul utmaning, så vad gör man för att fördriva tiden på hotell? Jo, man provar ett problem.

Bifogad bild är tagen med följande värden:

Mörkt utrymme, endast glipa i dörren
10 sek, F/4,5, ISO200

Duschstrålen går nästan på tomgång, sedan varierade jag trycket lite för att få rörelse på vattnet. Det är ju rörelsen av vågorna som ger den silkeslena "röken", så det gäller att variera strålarna.

Har man för lång slutartid så kommer exponeringen att behålla kaklet i bakgrunden. För att behålla rökeffekten måste du alltså ha minst lite vatten och sedan variera till mycket vatten, annars kommer det bakomliggande att synas. Jämför med att de bästa bilderna på silkeslena vågor är tagna vid storm, då havet rör sig maximalt.

Om det bara är röken du är ute efter så är ett tips att köpa rök på burk. Då kan du spraya ut rök, likt scenrök. Sprayen är dock oljebaserad så se till att använda den i utrymme där du kan rengöra efteråt, eller plasta in.

Bilagor

• OLA_1222.jpg
    OLA_1222.jpg
    62.7 KB · Visningar: 771
Du är ju underbar. Då har jag ett bevis på att det funkar. Detta ska provas imorgon. Jag tittade på mina bilder igen men det syns ju knappt att det är något förutom objektet. Imorgon följer jag råden till punkt och pricka och så återkommer jag med bild.

Kan det bli bättre om man inte har vit bakgrund kanske?

Och sen rök på burk, det låter ju lite lättare förstå, och en länk också.

Tusen tack.

Du är ju underbar. Då har jag ett bevis på att det funkar. Detta ska provas imorgon. Jag tittade på mina bilder igen men det syns ju knappt att det är något förutom objektet. Imorgon följer jag råden till punkt och pricka och så återkommer jag med bild.

Kan det bli bättre om man inte har vit bakgrund kanske?

Och sen rök på burk, det låter ju lite lättare förstå, och en länk också.

Tusen tack.

Kul att hjälpa till :)

... och ja, defintivt hjälper en mörkare bakgrund. Om du tittar på min bild så ser man knappt någon rök mot de vita kakelplattorna.

Skall bli kul och se ditt resultat imorgon :)

Ok. Jag gav upp duschen och satte mig framför datorn istället. Inte riktigt klar än men känner att jag är på gång i alla fall. Svårt som tusan.

Bilagor

• tekannor400rök.jpg
    tekannor400rök.jpg
    54.9 KB · Visningar: 460
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar