Annons

Lång reparationstid

Produkter
(logga in för att koppla)

Llindberg

Aktiv medlem
Jag har en undran hur lång reparationstid man kan acceptera? Min canon G3 började krångla tre månader efter köpet och jag lämnade in den i mitten av juli. Sju veckor senare är den fortfarande inte klar. Ganska frustrerande och kan man begära kompensation t ex förlängd garantitid eller lånekamera om det fortsätter att dröja?
/Lars

Canon har varit fruktansvärda i sommar. Under all kritik. Tar man kontakt med verkstaden får man bara svaret att de ligger efter pga semester. Jag kan lova dig att det inte bara är du som har problem. Canons värdelösa service talar emot att man skall köpa canon.

MVH Uffe (lite insatt)

Du är inte ensam vill jag lova. Jag har haft en Eos5:a inne hos proflex för ren översyn i 3 månader nu.

Rent generellt (enligt konsumentverket) brukar man säga att 3-4 veckor är skälig servicetid för garantifel. Efter det har du rätt att häva köpet om felet ligger inom garanti-tiden, vilket det gör i ditt fall.

Du kan försöka kräva lånekamera, men det är upp till återförsäljaren att avgöra, då canon inte står för nån lånekamera. Nån förlängd garanti går i regel inte att få, tyvärr.

En annan variant är att försöka få Canon att helt enkelt byta ut kameran.

Senast ändrad:
Tack för svaren! Det jag undrar nu är om den här rekommendationen på 3-4 veckor är något som konsumentverket går ut med? Jag tittade nyss på konsumentverkets hemsida och hittade dock enbart formuleringen att reparationen ska ske "inom rimlig tid".

/Lars

Det där låter jobbigt.
Rimlig tid är ett ganska luddigt begrepp, men två månader är _nog_ svårt att få genom som rimlig tid. Börja göra din röst hörd. Be att få tala med verkstadschef. Om inte det hjälper, ring Cnon Sverige och tala med lämplig chef där och så vidare.

Om inte annat får du a) en ny kamera eller b) din kamera expresservad eller c) något att ta upp i fotopressen..

Attans vad svårt Canon verkar ha det.

Trots industrisemester och allt har jag inte haft problem med Nikonverkstad.

Begreppen "rimlig tid" eller "skälig tid" är luddiga juridiska termer, men det beror på att servicetider kan variera mycket beroende på vilken typ av produkt man talar om, bilar, kläder, hus, elektronik osv. Det går inte att ha en specifik tidsnorm för alla prylar. Därför prövas vad skälig tid är från fall till fall.

Inom hemelektronik-branchen, dit kameror på sätt och vis tillhör, talar man om en skälig garanti servicetid på cirka 3-4 veckor. Om inte speciella skäl föreligger, exempelvis om du har en mycket sällsynt kameramodell som reservdelar måste specialtillverkas till, då är längre servicetider okej. Nu är din modell ganska vanlig så några sådana skäl bör ej finnas.

Canon ska rimligtvis kunna skaffa fram reservdelar till en G3:a och serva den inom 4 veckor. Går ej det, kanske med tanke på semestertider, så får dom helt enkelt ta smällen och ge dig en ny kamera. Det är ju inte ditt fel att dom har dålig bemanning på serviceverkstäderna.

Dock är det Canon som i sånt fall ska ge dig en ny kamera, inte återförsäljaren. Däremot har du rätt att häva köpet mot återförsäljaren om det tar för lång tid.

Vill du har mer precis info, får du nog ringa till en konsumentvägledare och höra deras syn på saken.

Hoppas det inte blev allt för invecklat...

Gör som Johan skrev, ring och tjata, för 7 veckor är för lång tid...

Efter tappra försök att diskutera med återförsäljaren, Fotokungen, så har jag ännu inte kommit någon vart. Ringer man till Fotokungen så svarar de bara att de ska kontakta verkstaden och för att kolla hur det ser ut för att ringa upp mig sedan. Vilket de inte gör. Och Fotokungen lämnar inte heller ut telefonnumret till verkstaden för det är inte avsikten att kunderna ska ha kontakt med dem direkt utan det ska gå via återförsäljaren. Moment 22 alltså. Jag vet att det har varit diskussion på fotosidan om att ha med återförsäljare bland recensionerna, och jag är böjd att hålla med om det... Nu känns det som om man ska vara glad om man har möjlighet att fotografera julgranen med kameran...

Jag fick fel på min CMOS-sensor på min 10D efter tio dagar. Jag skrev ett långt (och argt) brev till chefen för kameror hos Canon Svenska AB (Gunnar Wahlbeck), chefen för garantier (Anders Eriksson) och chefen för IT Service (Anders Stenbäck). De lovade att ta kameran så fort som möjligt.
Jag fick en retursedel av Cyberphoto i tisdags, skickade in kameran så att de hade den igår eftermiddag, de böt ut sensorn direkt och skickade tillbaka kameran till mitt arbete (snabbast så) samma eftermiddag. De byter bara ut kameror som haft ett DOA-fel (Dead On Arrival) inom tio dagar efter leverans och med ett pris under 10 000 kronor.

Canon har inga 10D på lager eftersom de är restade till oktober, så jag kunde varken få en ersättningskamera under tiden eller ett nytt hus utan att fått vänta en månad. Vad väljer man? ;)

Llindberg skrev:
Fotokungen lämnar inte heller ut telefonnumret till verkstaden för det är inte avsikten att kunderna ska ha kontakt med dem direkt utan det ska gå via återförsäljaren.

Numret finns på Canons hemsida, ingen hemlighet!

Telefonnumret till Canons Kundtjänst är:

08-744 86 20

Telefonnumret till Canon IT Service (verkstaden) är:

08-744 85 20

Ibland lönar det sig att ta direktkontakt med Canon själv.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar