Begreppen "rimlig tid" eller "skälig tid" är luddiga juridiska termer, men det beror på att servicetider kan variera mycket beroende på vilken typ av produkt man talar om, bilar, kläder, hus, elektronik osv. Det går inte att ha en specifik tidsnorm för alla prylar. Därför prövas vad skälig tid är från fall till fall.
Inom hemelektronik-branchen, dit kameror på sätt och vis tillhör, talar man om en skälig garanti servicetid på cirka 3-4 veckor. Om inte speciella skäl föreligger, exempelvis om du har en mycket sällsynt kameramodell som reservdelar måste specialtillverkas till, då är längre servicetider okej. Nu är din modell ganska vanlig så några sådana skäl bör ej finnas.
Canon ska rimligtvis kunna skaffa fram reservdelar till en G3:a och serva den inom 4 veckor. Går ej det, kanske med tanke på semestertider, så får dom helt enkelt ta smällen och ge dig en ny kamera. Det är ju inte ditt fel att dom har dålig bemanning på serviceverkstäderna.
Dock är det Canon som i sånt fall ska ge dig en ny kamera, inte återförsäljaren. Däremot har du rätt att häva köpet mot återförsäljaren om det tar för lång tid.
Vill du har mer precis info, får du nog ringa till en konsumentvägledare och höra deras syn på saken.
Hoppas det inte blev allt för invecklat...
Gör som Johan skrev, ring och tjata, för 7 veckor är för lång tid...