Självfallet kommer det med ett objektiv, även om jag just nu inte vet vilket. Förmodligen ett standardzoom - Minolta AF 28-80 mm. Ev. också ett d
35-70/4 eller ett 100-200/4,5. Dessa båda har visserligen inte så stort zoomomfång, men de skiner när det gäller bildkvalitet (långt bättre än dagens typiska kit-objektiv), och uppvisar fantastiskt fin färgåtergivning (det som brukar kallas för Minolta Colour). Något mera vidvinkligt finns inte - men vad är du mest intresserad av - tele eller vidvinkel - eller båda?
Jag har också kört med Canon, och genom åren kört med systemkameror från ytterligare TJUGOÅTTA olika tillverkare (alltså olika tillverkare, inte olika kameror, det antalet är 3-siffrigt).
Av de nuvarande fem huvudspelarna på DSLR-marknaden tycker jag faktiskt minst om just Canon. De har, enligt min uppfattning, sämst ergonomi (mest hindrande att jobba med), plus att Canon-kamerorna som bekant är drabbade av en hel del autofokus-problem, samt dålig produktionskontroll. Skulle förstås inte alls behövas (är ganska förvånad över att Canon inte har fixat detta för länge sen). Fast givetvis finns det massor av folk som är nöjda med sina Canon-kameror, åtminstone bland dem som inte har erfarenhet av något annat system... Canons värstingkameror verkar ju fungera bra för det mesta, men jag tycker personligen inte att man ska behöva betala mer än 40 papp för att vara någorlunda säker på att få en välfungerande kamera.
Hursomhelst, det spelar säkerligen ingen roll vad det är för märke på den kamera du kan få låna, bara den ger bilder...
Återkommer - det som bekymrar mig är alltså hur fort det kan gå att få tillgång till den - just nu en okänd faktor.
Till sist, den är inte särskilt besvärligt att växla mellan olika kameramärken. Det är den FÖRSTA systemkameran som tar längst tid att lära sig. Den andra tar också lite tid, men inte alls lika mycket, och när man kommer till det tredje märket så är de flesta svårigheterna övervunna - då är det bara de sedvanliga smärre olikheterna...