Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Låna utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenni Nordlund

Avslutat medlemskap
Jag är en fotointresserad tjej som pga försäkringskassans utförsäkring blev tvungen att sälja min fotoutrustning. Jag har sedan jag sålde min kamera saknat att fota så mycket då det är en stor del av mig. Jag har inte råd att skaffa mig någon ny kamera då ekonomin inte tillåter det. Finns det någon som kan tänkas låna ut sin utrustning ett tag tills dess att jag har möjlighet att köpa mig egen?

Hjälp en förlorad entusiast hitta tillbaka till det jag lever för. Skulle göra mycket om jag fick börja fotografera igen.

Hmm, jag hade hoppats att du bodde någonstans i Västra Götaland, för själv bor jag i Göteborg.

Men jag kanske kan fixa till något. Är det brådis?

Hmm, jag hade hoppats att du bodde någonstans i Västra Götaland, för själv bor jag i Göteborg.

Men jag kanske kan fixa till något. Är det brådis?

Det var en bit bort.

Det är inte brådis, mer ett stort behov att börja fota så snart som möjligt då jag inte vill tappa kontakter. Vad har du för förslag?

Min tanke var att du skulle kunna låna en Minolta Dynax 7D, Det är en s.k. semiprokamera, helt i metall, så den väger 760 g (plus batteri, ifall jag inte minns fel). Är det OK? Den kostade 15 papp på sin tid, och anses vara den DSLR med bäst ergonomi någonsin. En knapp eller spak för varje funktion gör att man kan jobba blixtsnabbt utan att behöva gå vilse i en massa menyer. Eftersom Sony köpte hela Minoltas kameradivision, så vidareutvecklas dessa kameror av Sony, och alla Sony Alpha-objektiv passar. Och antiskak finns i husen på detta system, så samtliga objektiv blir stabiliserade, även 25 år gamla Minolta-objektiv - tillverkade långt innan autofokusen var uppfunnen... :)

Liksom alla tredjepartsobjektiv med Minolta AF/Sony-fattning från Tamron, Tokina, Sigma etc.

Problemet här kan vara att jag inte har den omedelbart disponibel för dig. Får återkomma.

Min tanke var att du skulle kunna låna en Minolta Dynax 7D, Det är en s.k. semiprokamera, helt i metall, så den väger 760 g (plus batteri, ifall jag inte minns fel). Är det OK? Den kostade 15 papp på sin tid, och anses vara den DSLR med bäst ergonomi någonsin. En knapp eller spak för varje funktion gör att man kan jobba blixtsnabbt utan att behöva gå vilse i en massa menyer. Eftersom Sony köpte hela Minoltas kameradivision, så vidareutvecklas dessa kameror av Sony, och alla Sony Alpha-objektiv passar. Och antiskak finns i husen på detta system, så samtliga objektiv blir stabiliserade, även 25 år gamla Minolta-objektiv - tillverkade långt innan autofokusen var uppfunnen... :)

Liksom alla tredjepartsobjektiv med Minolta AF/Sony-fattning från Tamron, Tokina, Sigma etc.

Problemet här kan vara att jag inte har den omedelbart disponibel för dig. Får återkomma.

Låter helt klart intressant, då jag tänkt skaffa mig en kamera längre fram i semiproffsklassen.
Jag har kört på Canon, men Minolta låter som ett spännade alternativ och helt klart värt att prova.
Medföljer något objektiv?

Självfallet kommer det med ett objektiv, även om jag just nu inte vet vilket. Förmodligen ett standardzoom - Minolta AF 28-80 mm. Ev. också ett d:eek: 35-70/4 eller ett 100-200/4,5. Dessa båda har visserligen inte så stort zoomomfång, men de skiner när det gäller bildkvalitet (långt bättre än dagens typiska kit-objektiv), och uppvisar fantastiskt fin färgåtergivning (det som brukar kallas för Minolta Colour). Något mera vidvinkligt finns inte - men vad är du mest intresserad av - tele eller vidvinkel - eller båda?

Jag har också kört med Canon, och genom åren kört med systemkameror från ytterligare TJUGOÅTTA olika tillverkare (alltså olika tillverkare, inte olika kameror, det antalet är 3-siffrigt).

Av de nuvarande fem huvudspelarna på DSLR-marknaden tycker jag faktiskt minst om just Canon. De har, enligt min uppfattning, sämst ergonomi (mest hindrande att jobba med), plus att Canon-kamerorna som bekant är drabbade av en hel del autofokus-problem, samt dålig produktionskontroll. Skulle förstås inte alls behövas (är ganska förvånad över att Canon inte har fixat detta för länge sen). Fast givetvis finns det massor av folk som är nöjda med sina Canon-kameror, åtminstone bland dem som inte har erfarenhet av något annat system... Canons värstingkameror verkar ju fungera bra för det mesta, men jag tycker personligen inte att man ska behöva betala mer än 40 papp för att vara någorlunda säker på att få en välfungerande kamera.

Hursomhelst, det spelar säkerligen ingen roll vad det är för märke på den kamera du kan få låna, bara den ger bilder...

Återkommer - det som bekymrar mig är alltså hur fort det kan gå att få tillgång till den - just nu en okänd faktor.

Till sist, den är inte särskilt besvärligt att växla mellan olika kameramärken. Det är den FÖRSTA systemkameran som tar längst tid att lära sig. Den andra tar också lite tid, men inte alls lika mycket, och när man kommer till det tredje märket så är de flesta svårigheterna övervunna - då är det bara de sedvanliga smärre olikheterna...

Självfallet kommer det med ett objektiv, även om jag just nu inte vet vilket. Förmodligen ett standardzoom - Minolta AF 28-80 mm. Ev. också ett d:eek: 35-70/4 eller ett 100-200/4,5. Dessa båda har visserligen inte så stort zoomomfång, men de skiner när det gäller bildkvalitet (långt bättre än dagens typiska kit-objektiv), och uppvisar fantastiskt fin färgåtergivning (det som brukar kallas för Minolta Colour). Något mera vidvinkligt finns inte - men vad är du mest intresserad av - tele eller vidvinkel - eller båda?

Jag har också kört med Canon, och genom åren kört med systemkameror från ytterligare TJUGOÅTTA olika tillverkare (alltså olika tillverkare, inte olika kameror, det antalet är 3-siffrigt).

Av de nuvarande fem huvudspelarna på DSLR-marknaden tycker jag faktiskt minst om just Canon. De har, enligt min uppfattning, sämst ergonomi (mest hindrande att jobba med), plus att Canon-kamerorna som bekant är drabbade av en hel del autofokus-problem, samt dålig produktionskontroll. Skulle förstås inte alls behövas (är ganska förvånad över att Canon inte har fixat detta för länge sen). Fast givetvis finns det massor av folk som är nöjda med sina Canon-kameror, åtminstone bland dem som inte har erfarenhet av något annat system... Canons värstingkameror verkar ju fungera bra för det mesta, men jag tycker personligen inte att man ska behöva betala mer än 40 papp för att vara någorlunda säker på att få en välfungerande kamera.

Hursomhelst, det spelar säkerligen ingen roll vad det är för märke på den kamera du kan få låna, bara den ger bilder...

Återkommer - det som bekymrar mig är alltså hur fort det kan gå att få tillgång till den - just nu en okänd faktor.

Till sist, den är inte särskilt besvärligt att växla mellan olika kameramärken. Det är den FÖRSTA systemkameran som tar längst tid att lära sig. Den andra tar också lite tid, men inte alls lika mycket, och när man kommer till det tredje märket så är de flesta svårigheterna övervunna - då är det bara de sedvanliga smärre olikheterna...

Jag fotar helst porträtt så det objektiv som passar bäst till det av de du har att låna ut är bra nog.
Självklart spelar det ingen roll vad det är för märke. Kameror i semiporffsklassen slår ju de flesta jag provat i amatörklassen så det är ingen frågan om saken.
Kameran du kan tänka dig låna ut blir ett ypperligt tillfälle för mig att få fortsätta med min dröm trots den situation jag hamnat i, och det väger upp mer än något annat. och med tanke på ergonomin så ska det bli en fröjd att få prova den.

Hej igen!

Ett problem här är alltså att jag f.n. inte vet när jag kan få loss kameran - tyvär kan det komma att ta ett par månader i värsta fall.

Ifall detta inte går ihop med dina planer, så har jag ett tips. Såg just att Cyberphoto går ut med ett kraftigt reapris på Sony A230 inklusive objektiv - bara 2.990 kr totalt! I butikerna kostar dessa annars 5.000 kr, och på nätet 4.500.

Så jag rekommenderar att du försöker låna från någon, kanske från kompisar, kanske från föräldrar? Du verkar inte vara lika gammal och grå som jag är (fast jag har faktiskt inga gråa hår)... :)

Man kan också leta hemma efter lite skrot och lämna in till en pantbank eller sälja på Blocket eller ev. Tradera. Guldsmycken kanske?

Du kan naturligtvis få låna min kamera senare när jag får tillbaka den, om du vill (det går alltså att byta objektiven fram och tillbaka mellan Sony och Minolta).

Länk till detta erbjudande finner du här:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A2301855i

Ifall du skulle vara intresserad av detta, så är det rekommendabelt att inte dröja för länge - ingen vet hur stort REA-lager de har.

Anledningen till utsäljningen är förstås att det har kommit en nyare modell - Sony A290. De tekniska skillnaderna är väldigt små. Kan återkomma och beskriva dessa senare - nu måste jag dra till min kurs i C-programmering.

PS, såg just att Scandinavian Photo också har ett liknande erbjudande. De tar 200 kr mer, men då ingår en liten Starblitz väska, samt ett Transcend 4 GB minneskort, klass 4 (ett billigare kort). Värdena är väl ungefär desamma.

Det förefaller vara Sony själva som rensar ut sitt lager av A230.

Klart du får!

Dock fick jag se ditt inlägg precis nu när jag var på väg att logga ut för att skena iväg till astronomi-föreläsningen, så jag får återkomma nästa gång jag är på ett bibliotek. Har tyvärr ingen Internet-uppkoppling i min bostad. :-(

Sorry för att jag inte hunnit återkomma tidigare!

Kameran är utlånad till en bekants bekant för ett projekt, har lovat att han ska få disponera kameran tills detta är klart. Han kan tyvärr inte säga exakt när, men han uppger att projektet ifråga nu är inne på sluttampen. Därefter skall kameran skickas in för att få FFB-grejen fixad.

Detta innebär tyvärr att kameran antagligen inte kommer att bli klar före jul, även om det i och för sig kan gå med lite tur. Meddelar dig när jag får tillbaka kameran från honom.

Vet inte hur illa detta är för din del? Just nu finns det ingenting jag själv kan göra för att snabba på det hela, förutom att jag har meddelat att du står och väntar på kameran (så att det inte blir några onödiga fördröjningar).

Vill du vara säker på att ha en kamera före jul, så kan jag i alla fall meddela att Scandinavian Photo har sänkt priset ytterligare på sitt erbjudande om en Sony A230 + objektiv + minneskort + vadderad väska till 2.995 kr (gissar att detta innebär att det inte finns särskilt många kvar). Ifall du nu skulle ha fått möjlighet att lösa detta ekonomiskt. Om inte, så kommer jag givetvis att skicka min D7D + objektiv till dig så fort den är klar.

Hej igen!

Tänkte börja förbereda lite, genom att få en uppfattning om vilken assistans du kan komma att behöva. Vad har du för fotoerfarenhet - kompaktkamera, långzoomare eller systemkamera? Vilka modeller? Hur länge har du "hållit på"?

Ifall du inte vill skriva detta här i ett öppet Forum så känner du väl till att du kan skriva direkt till mig istället genom att först klicka på mitt namn och sedan på Kontakta mig.

Förutsatt att du fortfarande är intresserad, förstås...

God fortsättning!

Gunnar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar