Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lågt flygande plan...

Produkter
(logga in för att koppla)
Har hört av farsan min att man inte får spela bollspel på den strandsnutten på St.Maarten. Man förstår varför när man ser bilderna...

Många tror att bilderna är fejkade :)
 
Walle skrev:
Många tror att bilderna är fejkade :)

Med tanke på den brutala ljudnivån och det fruktansvärt enorma baksug ett flygplan har, så ja många tror att bilderna är fejkade. :)

Betvivlar starkt att någon levande varelse som väger lättare än en elefant kan stå raklång under ett sådant plan vid start/landning...
 
Tja... havet och marken tar väl det mesta och sprider ut det. Sedan så kör man ju motorerna på ganska låga varv när man ska landa, i alla fall om man jämför med en start.

Fast jag såg en video från samma ställe där man skulle lyfta med en 747:a. Eftersom banan inte är det längsta så varvade man upp med nästan full gas innan man släppte på bromsen. Människorna som stod bak tog en lite flygtur ut i havet (som tur var)... det blev lite blåsigt helt plötsligt.
 
Senast ändrad:
Jag hoppade fallskärm på Visbyfältet en gång och landade på fel sida om inflygningvägen för analakande flygplan. Strax efter landar ett av Linjeflygsfokkerplan och det var ganska så varmt i lufthavet bakom flygplanet när det hade passerat plus en den turbulens det blir i luften. Jag kan tänkla mig att jag befann mig på ungefär samam sätt som de lågsniffande flygplanen på bilderna över strandremsan.
 
Vad händer om piloten märker att något inte går som det ska, och tvingas vända upp nosen och ge fullt gaspådrag? Det borde ge standgästerna en snygg solbränna!

Annars borde det väl inte vara några problem vid inflygning. Det borde blåsa till lite extra, men som sagt, motorna går ju på lågvarv.

/Pontus
 
Och vad jag kan se på många utav korten är hjulen inte ens helt nerfällda vid landningen... ;)
 
pådrag?

piloten måste ha dragit på gas precis efter den första lastbilen, annars hade väl den också blåst iväg? jetmotor på tomgång har inte alls samma effekt...

mvh mikael
 
Om det var en

demonstration, så kan jag tänka mig att den första bilen drog den flygande bilen fram till jetstrålen mha en lina eller så. Jag kan inte tänka mig att någon ville sitta och köra bilen fram till strålen, direkt.
 
Under min korta och inte allt för lysande militära karriär (56 dagar :) ) på F10 i Ängelholm fick jag känna av kraften i en jetstråle ordentligt. Jag hade fyllt på allt som var meningen man skulle fylla på i en Draken och håller på att koppla loss bränsleslangen då token under huven ser sin rotechef åka och helt enkelt ger järnet han också. Jag slänger alltså soppaslangen ur vägen, rycker bort stoppbocken som han just har kört över och dyker in i verktygs-/skyddsskjulet och nästan omedelbart försvinner fötterna under mig. Jag får väl tag i nåt att hålla mig i så där hänger jag och dinglar nåt sekund. Anledningen till dinglandet var den rätt lilla öppningen mellan asfalten och skjulets underkant (knappt 10 cm om jag minns rätt) där jetstrålen smet in. Kängsulorna alldeles klibbiga efteråt av värmen. Officeren som övervakade var INTE imponerad och spakryckardåren fick nån veckas flygförbud har jag för mig.
 
ja jäsingen vilka äventyr o bilder... känner suget att fara till Arlanda nån dag, har de inte nån sån där plane-spotting plats där? Räcker mina 200 mm eller måste jag skaffa en Nikon? ;-)
 
När jag gjorde värnplikten som fotobiträde på F4 (1985-86) brukade en pilot med jämna mellanrum öva på ett uppvisningsprogram med sin JA37 Viggen. I övningarna ingick flera moment med start och landning. Jag och min chef beslöt oss för att ta några bilder med en radiostyrd kamera på rullbanan. Vi satte en radioutlösare på en motordriven Canon F1 med en 24:a på, och instruerade piloten (via radio) att landa flygplanet så nära efter kameran som möjligt. Av turbulensen gjorde kameran en vertikal uppstigning ett par meter, och landade därefter på prismat i betongen. Kameran var naturligtvis slut som artist, men rullen gick att rädda. Bilderna blev mycket lyckade.
 
SiPaMoId skrev:
VISA DESSA NU !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

;o)

Ja, nu är det upp till bevis! Man skall inte snacka så mycket om att man tar fräna närbilder på flygplan om man inte kan visa några bilder. Dessa bilder är tyvärr kronans egendom och ligger troligen bland alla andra bilder som magasinerades när fotodetaljen på F4 så småningom lades ner. Men här har jag i alla fall en bild som visar att omständigheterna i övrigt var uppfyllda.
 

Bilagor

  • viggenfoto.jpg
    viggenfoto.jpg
    32.4 KB · Visningar: 1,373
Är det någon som vill att jag skall dra historien om när jag fotograferade en störtande A35 Draken från bara några meters håll? Här finns det faktiskt bildbevis!
 
Nån som har bra bilder av JAS-landningen på Långholmen? Måste ha varit spännande att stå på Västerbron då. Fotar man i det läget eller får man panik?
 
rideg skrev:
Är det någon som vill att jag skall dra historien om när jag fotograferade en störtande A35 Draken från bara några meters håll? Här finns det faktiskt bildbevis!

VISA NU!

Själv samlade jag i det närmaste på flygkrascher ett tag, totalt 5 ordentliga krasher och 4 mindre. Efter att varit på plats vid både Mülhouse- och Ramstein-olyckorna 1988 så tappade jag sugen "lite" på flyguppvisningar. Nästa gången jag for på flyguppvisning, Blue Angels på Tullinge 1992, krashade ingen men Marinens Vertol slog av en trädtopp och slet bort en dekal från en kåpa på lastrampen. Nära ögat, minst sagt. Nästa flyguppvisning jag såg var Vattenfestivalen 1993 och där blev det ju en till till samlingen...
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar