Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lågt brus - Canon 5D eller Nikon D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

MikeTheBike

Aktiv medlem
Har en D2X men tycker den brusar för mycket redan vid ISO600. Har nu fått ett antal jobb är höga ISO-tal (ISO 1000 och mer) behövs. Funderar på att skaffa ett helt nytt Canonsystem (5D) som komplement till min D2X när någon säger att Nikon D80 är riktigt bra på att hantera brus. Givetvis har den inte samma byggkvalitet som proffskamerorna men det är framförallt inomhus under "städade" omständigheter den ska användas. Vad säger ni - Canon 5D med massa objektiv eller D80 som komplement till D2X?

Micke

PS. Undrar om jag får samma svar om jag lägger in denna fråga under Canon-kameror... DS

Utan att ha erfarenhet av någon av kamerorna så vill jag bara inflika att till 5D finns ljusstarka vidvinklar, vilket kan vara minst lika viktigt som brusbilden om du ska fota inomhus. Det beror förstås på vad du ska fota, men en 5D och en 24/1,4 eller 35/1,4 lär ju klå alternativen så det stänker om man tycker om vidvinklar.

Bilagor

• icon_smile_tongue.gif
    icon_smile_tongue.gif
    233 bytes · Visningar: 425
Är inte alternativet att byta ut allt mot ett helt nytt canonsystem (baserat på 5D) eller komplettera med D80 till befintligt system. Att "komplettera" D2X med en 5D plus en "med massa objektiv" låter ju rätt dyrt att ha bara som komplement. Är du ute efter ett andrasystem och komplement vid lite högre ISO räcker väk kanske 30D rätt långt. Sparar du några några kronor också.

Nikon D2Hs kanske, den är lite dyrare än 5D men du kan använda dina objektiv på den och den är suverän i höga iso, 1600 är inga problem alls, 3200 går också om det kniper, sen är den ju exakt lika som din D2X annvändarmässigt.

Sen beror det ju på hur stora utskrifter du skall göra men 30x40 (större har jag inte provat) är inga som helst problem.

kent.

Tack för tankvärda svar. Grejen är att vi är två fotografer i firman och då är det kanske inte helt fel att ha två olika system. Det blir i alla fall inte riktigt lika "dyrt" som om jag själv skulle ha två olika system! D2Hs var ett intressant förslag. Jag ska ta mig en funderare!

Micke

Har 5D o 1ds m2 o jag kan bara säga att 5D är riktigt bra på högre iso.
5D på 1600 är lika bra som 800 iso på 1dsm2.
Vet flera Nikon fotografer som kör D2X som har 5D pga att den är dels är lätt samt bra på högre iso.

I sista numret av Practical Photographer så testade dom Nikon D80 o den fick väldigt bra även på högre iso dom skriver följande
noise throughout the ISO range minimal and dosent stand out to much at all.Even at the highest setting of hi-1(iso 1600 +1) noise is well controlled, allowing you tou get acceptaple 6x4 prints.

Har ej själv Nikon D80 o brukar vilja se (utskrifter) för att bedöma kameror, optik.
Med tex 5D tycker jag att man får ut tex en A4 på 1600 iso i högkvalite.
Sedan är det alltid besvärligt med flera kameramärken eftersom det blir dubbelt av allt så kolla upp D80 försök få låna en kamera o ta bilder som är av sådan karaktär som du kommer arbeta med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar