Annons

Lågpris-telezoom till K10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilket är bäst av Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG APO Macro, Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DL Super Macro och Tamron AF 70-300/4,0-5,6 LD 1:2 Macro?
 
Kjell,
Jag köpte ett testark på Photax för över 10 år sedan. Det innehöll ett 30-tal rektanglar i olika färger och med olika mönster. Ett av upplösningsmönstren består av linjepar med tätheten 2 – 10 st på 5 mm. Det tätaste består alltså av 20 linjepar på 5 mm eller 4 linjer/mm. (om man alltså räknar in både linjerna och de vita mellanrummen)

Enligt anvisningen ska man fotografera av detta ark på 25 x brännvidden. Om då det tätaste mönstret kan urskiljas är objektivets upplösning 50 linjepar/mm eller 100 l/mm. Jag brukar köra på avståndet 50 x objektivets brännvidd och max mätbart upplösning blir då 100 linjepar/mm eller 200 l/mm.

K10D:s sensor är 23.5 x 15.7 mm och har 3872 x 2592 pixlar. Detta ger en max upplösning på 3872/23.5 = 164 linjer/mm.

Tyvärr går det inte längre att få tag i detta testark. I varje fall har Photax inte lyckats få fram några nya. Jag har funderat på att rita av testarket i t ex AutoCad och skriva ut det med en penplotter för att få tillräcklig noggrannhet.

Roland,
Jag har mätt på största bländare och ner till bländare 11 på 50, 95 och 200 mm brännvidd. Jag har mätt på kant och i centrum. Dock har jag inte använt det så mycket ännu. Det har jag däremot gjort med 40/2.8 och 18-55/3.5-5.6.
Mitt 40mm:s har hög kontrast och för mej omätbar distorsion men upplösningen både i mitt och kant är medioker.

Mitt 18-55mm har jag mätt vid 18, 35 och 55 mm mitt och kant. Det är endast vid 18mm, 3.5 som upplösningen faller något mot kanten. I övrigt är det uppåt 150 l/mm både i kant och mitt… När det gäller distorsionen så använder jag en stor bokhylla för att bilda mej en uppfattning om detta och vid 18 mm kan man möjligen skönja en ytterst liten distorsion.

Någon aberration från sensor eller 18-55mm har jag inte sett röken av i någon bild trots fotografering mot solen, tornspiror etc.

Som du kanske såg i mitt förra inlägg så kallade jag denna upplösningsmätning som ofullständig och simpel och att den endast är en del i en bedömning av ett objektiv. Dessutom är det ju endast mitt exemplar jag mätt på. 40/2.8 kanske är bra, dock inte mitt ex. Det kanske finns Samsung 50-200mm som även är bra på 50mm.

Ska, under veckan, försöka lägga in några av upplösningstestbilderna i album Testbilder K10D. Ska även kolla Pentax Makroobjektiv 100mm/2.8 något nerbländat. Den testbild jag tog vid f2.8 var ju sanslöst bra… Nästan i klass med objektiven till Fuji GX 680…
/Harald
 
BobDylan skrev:
Vilket är bäst av Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG APO Macro, Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DL Super Macro och Tamron AF 70-300/4,0-5,6 LD 1:2 Macro?

här är också en undrande varpå objektiven,
sigma 70-300 Apo +
Soligor Telekonverter DG AF 1,7x
till k100, funkar det?
 
BobDylan skrev:
Vilket är bäst av Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG APO Macro, Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DL Super Macro och Tamron AF 70-300/4,0-5,6 LD 1:2 Macro?

Bäst i ordningsföljd:

1. Sigma APO
2. Tamron
3. Sigma Super

Sigma APO är det som har minst problem med kromatisk abberation och lilafärgning (purple fringing). Tamron - ej den nya Di - har en hel del problem med det i vissa situationer. Jag vet ej ur den nya Di versionen är, som är mer anpassad för digitalkameror.

Hälsar
R
 
Harald, mitt DA 18-55 har tydlig distorsion på 18mm. Motsvarar det jag upplevde med mitt FA 28-70 f/4 AL på 28 läget på en 35mm analog kamera. Mitt 28-105 ger lägre distorsion på 28 läget på analog kamera än vad DA 18-55 ger på 18mm på mitt digitala system.

Skärpemässigt tycker jag det däremot är okej, på 18 läget känns det mjukt på de största bländaröppningarna men från 20 och uppåt börjar det ordna till sig. Totala skärpenivån känns som något mjukare än 28-105, men min 28-105:a är väldigt bra.

Du verkar ha ett riktigt bra 18-55. :)

Hälsar
R
 
Hej Robin
Nu var det ett tag sedan du fick din Pentax K10D. Vad har du för erfarenheter av den och de olika objektiv du använt?

Jag funderar själv på att köpa en Pentax K10D eller en Samsung GX-10 (som verkar vara samma). Välkommen (alla som vill) att tycka till på min aktuella tråd här nedan;

Hjälp mig välja en "riktig" kamera (system):
http://www.fotosidan.se/forum/showt...;threadid=85223
 
Hmm ja, gillar verkligen kameran men ska jag va ärlig så hade jag nog kört Canon eller Nikon istället om jag fick välja idag. Inte pga av kameran men begagnatmarknaden. Finns nästan inga moderna tillbehör till Pentax.

Men har du gott om pengar eller inte tänkt köpa så mycket så kan jag verkligen rekommendera K10D.

Ang. objektiven så ja, helt ok att börja med känner jag. Dock är ju Sigmat ganska begränsat iom. att det är ganska ljussvagt, dessutom blir det ju inte toppenkvalitet på bilderna. Och 16-45an gillar jag på allt förutom den kromatiska abberationen som jag tycker är ganska hög. Dock är det väl så på de flesta zoomar.
 
Är det någon som har erfarenhet av Pentax teleglugg FA-J 75-300 4,5-5,8 AL ? Har funderingar på att skaffa den till min K100.

/Anna
 
Jag har precis köpt en K10d och kit objektiv till det. vad jag nu vill ha är ett annat objektiv. Helst 70-300mm. Jag hittade två objktiv som jag tyckte var bra,
Sigma 70-300/4,0-5,6 DG Macro
Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG APO Macro

Är det något att ha? vilket är bäst? finns det något annat?

//
oliver
 
Wettdinho skrev:
Jag har precis köpt en K10d och kit objektiv till det. vad jag nu vill ha är ett annat objektiv. Helst 70-300mm. Jag hittade två objktiv som jag tyckte var bra,
Sigma 70-300/4,0-5,6 DG Macro
Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG APO Macro
Är det något att ha? vilket är bäst? finns det något annat? // oliver
Den med APO linser bryter ljuset bättre, eller rättare sagt bryter olika våglängder lika vilket ger ett bättre resultat. kolla in länkarna som är en sökning på "70-300"
http://www.fotosidan.se/forum/searc...=2721642&sortby=lastpost&sortorder=descending
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.