Annons

Låg kontrast på Efke-film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik75

Medlem
Har framkallat ett antal Efke KB50-filmer i Rodinal enligt de tider som rekommenderas på Massive Dev Chart. När jag därefter ska kopiera dessa negativ så måste jag nästan alltid öka kontrasten till grad 3 eller 4 och jag undrar om detta beror på filmen, på exponeringen eller på framkallningen? Vad tror ni som har erfarenhet av KB50? Ska tillägga att jag brukar exponera efter ISO 50.
 
Hur ser dina negativ ut? Formodligen for kontrastolsa (ursäkta oe funkar inte på jobbdatorn) vilket tyder på att framkallningstiden varit for kort, ev att temperaturen varit for låg i framkallaren eller att den varit fr mycket utspädd KB50 är lika lite som någon annan normal film kontrastlos eller kontrastrik. Kontrasten beror på hur du framkallar filmen och det bor man gora på olika sätt beroende på motivets kontrast,
 
Råkade ut för samma sak när jag framkallade filmen med acutol 1+9 helt enligt Photax rekommendationer. Undrar hur du tex Nils som lyckas med filmen framkallar (temp, tid, framkallare och aggiteringsmönster)?
Framkallade även en rulle trix med acutol 1+9 enligt Photax rekommendationer och även den blev väldigt tunn (verkar som om deras rekommenderade tider gäller helt andra EI än vad som är normalt).
 
Photax tider för Efke 50 är åt h-e för korta. Lägg på ca 10-20% så hamnar man relativt bra för kopiering i kondensorapparat. För kopiering i diffusljusapparat får man öka tiden ytterligare. Dessutom bör man exponera KB50 efter 32-40 ISO eftersom den egentligen heter KB17 (40 ISO) och då den är mindre bra på att separera skuggor än t.ex Tri-X. Vad gäller Tri-X så stämmer Photax tider ganska bra för kopiering i kondensorapparat. För kopiering i diffusljusapparat bör tiden som Photax anger för Tri-X ökas ngt. Det är mina erfarenheter. Jag agiterar alltid första halvminuten samt tre vändningar per 30 sek.
 
Tackar för upplysningen Nils, jo jag misstänkte att det var något lurt med deras tider ;o)
Jag aggiterar dessutom med en trippelvändning per minut så jag måste även kompensera för detta.

Berättade tidigare att jag hade problem med den "nya" trix, tyckte att fimbasen blev mörk så jag förlängde fixeringstiden från 4 till 5 min och tycker att jag i och med detta får neg som ser mera ut som "gamla hederliga" trix. Ett tips bara om det är någon som har liknande problem :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.