Annons

Lådkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Undrar kort och gott vad det här är för kamera. Alltså märke,ursprungsland och period då den tillverkades.
 

Bilagor

  • lådkamera.jpg
    lådkamera.jpg
    15.2 KB · Visningar: 620
Det är en Ansco, förmodligen modell 2A. Ansco är amerikanskt men har senare haft samröre med Agfa på något sätt? Inte helt omöjligt att Kodak byggt dem också?

Modellen tillverkades under ganska så många år från mitten av 10-talet fram till 30-talet, möjligtvis något längre.

Jag har en själv & har läst en del om dem men det var ett tag sen & du kan söka på Ansco 2A så hittar du nog en del. Min är för närvarande laddad med 120-film & jag har tagt några provbilder som jag ska framkalla, spännande värre! Min har beteckningen Ansco 2A men så vitt jag kan se så har den på din bild ingen sådan.

Något nämnvärt samlarvärde är det inte på dessa då de är alltför vanliga, de var lågpriskameror på sin tid.

Här har du en bruksanvisning!

//Larsa
 
Får nog ta tillbaks en del av det jag skrivit, finns en del markanta skillnader när jag kikar lite mer. Årtalet jag angav bör dock stämma hyfsat.

//Larsa
 
Så här ser min Ansco ut fast i samma färg som den på din bild. På min så finns dessutom ett större Anscomärke på framstycket.
 

Bilagor

  • ansco.jpg
    ansco.jpg
    26.6 KB · Visningar: 356
Jättekul att någon engagerar sig i tråden ett helt år efter att frågan ställdes.
Sedan jag lade upp bilden här så har jag forskat lite själv också, via en länk som jag fann av en tillfällighet här på FS. Länken ledde till en sajt som hade mycket information om äldre kameror, har tyvärr inte länken kvar längre. Men finns förstås kvar i någon tråd här.

Och jag kom fram till att kameran i fråga mest liknade en Kodak Brownie modell C (alternativt D) som tillverkades vid tiden före första världskriget, eller något år ytterligare.
 
Jag har själv tre olika Kodak Brownie lådkameror i mitt vitrinskåp.

Det är lite kul att en så billig och enkel kamera faktiskt har två sökare. En för porträttvy och en för landskapsvy.

/Erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.