Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lådkamera i träslöjden

Produkter
(logga in för att koppla)

jaffa007

Aktiv medlem
Hej!

Nu ska jag ge mig in på ett bygge av en lådkamera, en enkel konstruktion, men jag har ett par frågor.

Behöver man någon speciell lins?, eller räcker det med att bara sätt en glasbit framför?

och vill man göra en 3D kamera, är det bara att ha 2 linser eller är det mycket mer avancerat än så?
 
Hej.

Du behöver ingen lins. Bara en aluminiumfoliebit med ett hål gjort med spetsen av en knappnål. Se bara till att hålet är runt och fint utan några fransiga kanter.

Lycka till.
 
Med lådkamera kan man mena olika saker. Men det är kanske en "hålkamera" du menar? Det är väl egentligen den enda kamera som är lätt att bygga. Om du vill ha en kamera med objektiv rekommenderar jag loppmarknader. Bygger du en hålkamera ska den vara ljustät, målad med mattsvart färg på insidan och ha en gänga undertill så den kan fästas på stativ. Hålet görs i aluminiumfolie, med hjälp av en knappnål. Någon typ av slutare, eller ska vi kalla det objektivlock behövs också. Det kan vara en fallucka av trä, eller något annat som är lätt att öppna och stänga. Sedan måste filmen sitta i någon typ av hållare.
 
jag har tänkt göra kameran i brownie stil, gjorde en snabbskiss på håltimmarna idag, den kanske inte säger mycket men något åt den idén jag har, som slutare hade jag tänkt att ha en skiva som jag trycker ner och en lucka går förbi "linsen" och exponerar filmen, dock så beror slutartiden på hur snabt jag slår ner skivan, vilket kan vara mellan 1/60 - 1/125 vad jag gissar på, så då återstår bara hur stor öppning jag ska ha?
 

Bilagor

  • img248.jpg
    img248.jpg
    16.2 KB · Visningar: 884
hej

Kul projekt men exponeringstider på 1/60 är alldeles för kort. En solig dag kan det behövas 1/2 sekund och är det mulet eller på kvällen kan det behövas flera minuter. Tänk på att hålet är mycket litet. Dessa tider gäller om du har fotopapper som "film".

L-E
 
Hej!
Jag har faktiskt gjort en "egen kamera" då, för ett par år sedan, arbete i skolan. Nej, 1/60 räcker defenetivt inte. Jag tror vi hade något runt 2-3 minuter för att få en skaplig bild.
 
om jag kör vanlig 135 mm film, går det inte då att anpassa storleken på hålet så jag får slutartiden runt 1/60 i solljus?
 
okej, jag förstår konstruktionen av pinnhålskameran, men vad ska jag ha som fångar upp bilden? framkallningspapper?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.