Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lättanvänd blixt till D50 ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Ronis

Aktiv medlem
Hej !

Tänkte köpa en blixt till min D50. Undrar om någon med lite erfarnhet kan tipsa om vad man skall köpa för blixt. Vill ha en så "automatisk" blixt som möjligt, samt även manuella möjligheter.
Det jag menar är att man skall kunna slå på blixten och bara "trycka av" och få ett hyffsat resultat, samtidigt som blixten skall ge lite möjligheter.

Har b.la. titta lite på SB-600....

Tacksam för lite råd...

mvh/ Lasse
 
Jag skulle tro att SB-600 eller SB-800 är vägen att gå om man vill ha en enkel lösning med så lite trubbel som möjligt.
Jag har använt SB-600 lite grann och det var bara att montera på kameran och börja fota. Självklart får man än bättre resultat om man lägger ner lite energi. Blixfoto kräver en del kunskap om det ska se bra ut.
 
Tack för ditt svar Robert !

Tycker också att SB-600 verkar vettig.
Läste dock följande under en recension för SB-600 på denna sida:
"...Tyvärr inte TTL som med SB800. Dock enkelt att kontrollera vid manuell justering mot bild och histogram"
Jag undrar vad som menas ?? TTL är väl när blixten/kameran "jobbar ihop", och mäter hur mycket ljus som behövs för en korrekt exponering. Om inte detta funkar med SB-600 så är den ju inte så "auomatisk".
Antingen har jag missuppfattat TTL, eller så har recensenten gjort det.....

mvh/ Ronis
 
Ronis skrev:
Tack för ditt svar Robert !

Tycker också att SB-600 verkar vettig.
Läste dock följande under en recension för SB-600 på denna sida:
"...Tyvärr inte TTL som med SB800. Dock enkelt att kontrollera vid manuell justering mot bild och histogram"
Jag undrar vad som menas ?? TTL är väl när blixten/kameran "jobbar ihop", och mäter hur mycket ljus som behövs för en korrekt exponering. Om inte detta funkar med SB-600 så är den ju inte så "auomatisk".
Antingen har jag missuppfattat TTL, eller så har recensenten gjort det.....

mvh/ Ronis

DEt är fel...

Den stora skillnaden mellan SB-600 och SB-800 är att SB-800 kan fjärrstyra andra blixtar samt är något kraftfullare. Man kan även använde ett extra batteri samt att det medföljer en omnibouncer.
 
Hittade detta under denna sidas eminenta Fotoskola(varför kollade jag inte där först..??...);

"TTL
Denna automatikform har varit dominerande sedan början av 80-talet. Här mäter kameran det ljus som reflekteras från filmen under själva exponeringen. När rätt ljusmängd har doserats skickar kameran en signal till blixten att stänga av sig. Den här metoden fungerar med alla bländare och även om filter etc används. Blixtljuset mäts ju genom objektivet (Through The Lens).

Den här metoden fungerar inte med digitala systemkameror eftersom den blanka sensorn reflekterar för mycket ljus.

*-TTL
Ny teknik som är anpassad för digitala kameror. Ljuset mäts genom objektivet men med speciell blixtsensor i stället för att mäta reflekterat ljus från filmen/sensorn. Olika tillverkare kallar det E-TTL, i-TTL osv.


Hittade vidare detta på Nikons hemsida ang SB-600;

1. Stödjer Nikon Creative Lighting System
2. Stödjer i-TTL (för automatiskt balanserad upplättningsblixt), D-TTL, TTL och Manuell
3. Överskådlig LCD med 6 st belysta knappar.
4. Ledatal 30 (ISO 100,m) eller 42 (ISO 200,m)(vid 35mm zoom)
5. Auto zoom mellan 24 till 85mm
6. Samma, breda AF hjälpbelysning som SB-800

.....så....det blir nog en SB-600 i alla fall. Verkar kanske onödigt kraftfull, men man vet ju aldrig var man kommer att fota i framtiden....

Någon som har en till försäljning...;-))

mvh/ Ronis
 
Ronis skrev:
Tänkte köpa en blixt till min D50. Undrar om någon med lite erfarnhet kan tipsa om vad man skall köpa för blixt. Vill ha en så "automatisk" blixt som möjligt, samt även manuella möjligheter.

Då är det SB-600 du ska ha. Som Robert skrev tidigare, det är bara montera blixten på kameran och så är man igång. i-TTL fungerar hur bra som helst och jag har inte ens behövt läsa manualen till min SB-600.

Att köpa andra märken än Nikon verkar ge kompabilitetsproblem. Innan jag köpte min letede jag i forumen och läste recensioner, men "piratblixtar" verkar enligt deras användare allt för ofta ge felexponerade bilder och andra problem.

Det finns ju Nikon SB-800 också, som är lite mer kraftfull och har några fler funktioner än 600:an, men så kostar den mer också. Här är en jämförelse mellan de två blixtarna:
http://www.kenrockwell.com/nikon/sb600vs800.htm

Själv tycker jag SB-600 räcker gott åt mig, köpte den dessutom för 1990 kr i samband med erbjudande som jag fick efter Nikons D50-school, tycker det var ett bra pris. Jag är mycket nöjd med blixten, och det enda jag saknar som SB-800 erbjuder är att reflexkort saknas och ingen bouncer ingick. Det första kan man lösa antingen med en vit post-it-lapp på blixten, eller skära till en bit tjockt vitt papper som passar att klämma in bakom diffusorn. Kanske inte så snyggt, men fungerar likadant som SB-800. Bouncer finns ju att köpa för runt 270 kr.

Enda stora skillnaden är ju att man måste ha en SB-800 på kameran för att kunna styra andra blixtar trådlöst med D50. Men då krävs ju två blixtar också. Om jag någon gång måste ha den möjligheten köper jag en SB-800 och styr min 600:a med.

Köper man begagnat skulle jag nog ha valt 800:an istället. Då brukar det inte skilja så mycket i pris, runt 500 kr i de annonser jag sett, och ska man köpa till en bouncer till 600:an blir det nästan samma pengar.
 
Tack för alla svar.
Det lutar starkt åt en SB-600 kan jag säga.
Iof kanske en beg 800:a då(eller varför inte
en beg 600)
Nu återstår bara att spara ihop lite slantar
till den....

mvh/ Lasse
 
Jag köpte en SB 600 till min D50 och är väldigt nöjd. Framför allt verkar exponeringen fungera väldigt bra, oavsett om man kör inomhus eller som upplättningsblixt utomhus. Som sagts tidigare är det bara att slå på och trycka av i de flesta fall.

Jag hittade dock ett intressant inlägg på DPreview ang möjligheten att använda blixten en bit från kameran.

"Why a lead? just go wireless and put your SB-800 in SU-4 A mode, Your D50 flash will trigger the SB-800!! While it won't be i-TTL it still functions well."

Om D50 inbyggda blixt kan trigga SB800 borde den väl kunna trigga en 600 också eller är det någon extra funktion hos 800? En 600 kan ju vara slav till både 800 och D70/D200 mfl. Jag vet att det inte blir i-TTL utan man måste köra manuellt men det kan vara användbart ibland i alla fall.

Vet någon hur man skall göra?

//Patrik
 
Jag använder SB-800 till min D70, och misstänker att den kombinationen i allt väsentligt funkar som D50 och SB-600.

Kort sagt: Automatiken är häpnadsväckande. Det är praktiskt taget omöjligt att lura blixten. Alla situationer jag har testat blir bra. Myspys inomhus med levande ljus blir kanonbra med läge S, 1/15s och blixtkompensering ett steg eller två. Jag fattar inte hur automatiken kan vara så bra.
 
BengtJohnsson skrev:
Jag använder SB-800 till min D70, och misstänker att den kombinationen i allt väsentligt funkar som D50 och SB-600.

Kort sagt: Automatiken är häpnadsväckande. Det är praktiskt taget omöjligt att lura blixten. Alla situationer jag har testat blir bra. Myspys inomhus med levande ljus blir kanonbra med läge S, 1/15s och blixtkompensering ett steg eller två. Jag fattar inte hur automatiken kan vara så bra.

d50 saknar commanderläget som finns i D70.
Den akn alltså inte fjärrstyra andra blixtar förutom dumma slavblixtar då.
 
Jag har avvaktat med att köpa en blixt i nästan 2 år. Dels tyckte jag det var dyrt plus att jag inte hade några bra erfarenheter av blixt-foto (för svårt och komplicerat för mig). Oj, vad jag misstog mig. Fick min SB-600 + en omini bouncer förra veckan, en helt ny värld har öppnat sig för mig. Nu ångrar jag att jag dröjde så länge.

Bra lästips
http://www.planetneil.com/nikon/flash.html

Ett helt eget NIKON speedlight forum på
http://www.nikonians.org


Lycka till!
 
Nu lånar jag din tråd lite Lasse, hoppas det är ok:p.

Jag är då oxå inne på det där med blixtköp. Har länge funderat på SB-800, eftersom man med den får mycket fler tillbehör än till SB-600.
Det jag börjat fundera på nu är om det är värt att köpa en SB-800 för alla tillbehör som ingår? Vill nog gärna ha en bouncer, men resten vet jag inte riktigt vad jag ska ha till:S. Nästan 1000:- skillnad i pris.

Ska tillägga att jag också äger en D50.
 
Det medföljer väl åxå lite färgade filter för att korrigera färgtemperaturen på blixten för olika miljöer. Vill man bara använda blixten för att "fylla i" i glödlampsljus tex så kommer ljuset att bli typ blått där blixten slår och gult på alla andra ställen.
 
Ertan skrev:
Nu lånar jag din tråd lite Lasse, hoppas det är ok:p.

Jag är då oxå inne på det där med blixtköp. Har länge funderat på SB-800, eftersom man med den får mycket fler tillbehör än till SB-600.
Det jag börjat fundera på nu är om det är värt att köpa en SB-800 för alla tillbehör som ingår? Vill nog gärna ha en bouncer, men resten vet jag inte riktigt vad jag ska ha till:S. Nästan 1000:- skillnad i pris.

Ska tillägga att jag också äger en D50.

Jag hade lite samma funderingar som du men kom fra till att det är liten mening att ha en SB800 som första blixt till D50 eftersom den ändå inte kan fjärrstyra blixten. Om man sedan vill använda CLS mer utförligt verkar det vettigare att köpa SB800 som andra blixt då den kan agera Commander. Alltså; först en 600 och om blixtfotograferingen utvecklas kan man köpa 800 som andra blixt.

//PO
 
min fråga handla också lite om tillbehören, om det kanske kommer kosta lika mkt med en SB-600+tillbehör som en SB-800, eller behöver jag inte köpa alla de tillbehör som kommer med 800?
 
Jag har också en D50 och en SB_800 och en SB-600.

Det började med att jag köpte en 800, sen insåg jag att för att få shyssta bilder behövs ljus från mer än ett håll och då blev det en 600 också.

Jag har inte utnyttjat alla finesser som går (finns hur många som helst), det är jag på tok för korkad för, men jag jobbar på det.

Det känns på nåt sätt som om 600 är en andrahandsblixt och 800 mer rejäl, men vad det gör ingen skilland på reultatet på bilderna.

En bouncer måste man ha så räkna med det i priset om du köper SB-600.

När det gäller dom färgade tunna plastbitarna så kan man anvbända viket färgat gladpack som helst, jag har bara testat mina och aldrig känt nåt behov av att använda dom.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.