Ronis skrev:
Tänkte köpa en blixt till min D50. Undrar om någon med lite erfarnhet kan tipsa om vad man skall köpa för blixt. Vill ha en så "automatisk" blixt som möjligt, samt även manuella möjligheter.
Då är det SB-600 du ska ha. Som Robert skrev tidigare, det är bara montera blixten på kameran och så är man igång. i-TTL fungerar hur bra som helst och jag har inte ens behövt läsa manualen till min SB-600.
Att köpa andra märken än Nikon verkar ge kompabilitetsproblem. Innan jag köpte min letede jag i forumen och läste recensioner, men "piratblixtar" verkar enligt deras användare allt för ofta ge felexponerade bilder och andra problem.
Det finns ju Nikon SB-800 också, som är lite mer kraftfull och har några fler funktioner än 600:an, men så kostar den mer också. Här är en jämförelse mellan de två blixtarna:
http://www.kenrockwell.com/nikon/sb600vs800.htm
Själv tycker jag SB-600 räcker gott åt mig, köpte den dessutom för 1990 kr i samband med erbjudande som jag fick efter Nikons D50-school, tycker det var ett bra pris. Jag är mycket nöjd med blixten, och det enda jag saknar som SB-800 erbjuder är att reflexkort saknas och ingen bouncer ingick. Det första kan man lösa antingen med en vit post-it-lapp på blixten, eller skära till en bit tjockt vitt papper som passar att klämma in bakom diffusorn. Kanske inte så snyggt, men fungerar likadant som SB-800. Bouncer finns ju att köpa för runt 270 kr.
Enda stora skillnaden är ju att man måste ha en SB-800 på kameran för att kunna styra andra blixtar trådlöst med D50. Men då krävs ju två blixtar också. Om jag någon gång måste ha den möjligheten köper jag en SB-800 och styr min 600:a med.
Köper man begagnat skulle jag nog ha valt 800:an istället. Då brukar det inte skilja så mycket i pris, runt 500 kr i de annonser jag sett, och ska man köpa till en bouncer till 600:an blir det nästan samma pengar.