ANNONS
Annons

Lätta upp hård blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

moorflax

Aktiv medlem
Hur gör man för att lätta upp en hård blixt? Vill ha samma resultat som det blir utav en sån där "bouncer".
Problemet är att jag har en Fuji S5000 som har inbyggd pop-upblixt.
Kan man sätta något framför blixten så att den lättas upp?

Jag vet inget om din kamera, men kanske att den har kompensation för blixt? då kan du ju ställa den som du vill. Annars har du ju en trevlig idé där, att t.ex. sätta ett papper framför blixten. Du kan ju också pröva att sätta en liten spegel i vinkel mot blixten och sedan reflektera ljuset på ett papper (lite omstädigt men jag har fått till det riktigt bra en gång ;)). Det är förresten en ruskigt bra teknik om det är högt i tak eller man är utomhus. =)

Mvh /Rikard

Jo den har ju komensation för blixten men det räcker tyvärr inte. Men idén med spegeln ska jag prova!

En fotograf berättade för mej att innan omnibounce var uppfunnet träffade han en kille som satte fast en vit näsduk med gummiband på blixten för att mjuka upp ljuset. Du kanske kan prova något liknande med din kamera(fast med en liten tygbit, inte en hel näsduk eftersom det är till den inbyggda blixten). Blir väl inte så snyggt men det funkar väl. Själv provade jag att klippa å klistra å limma på ett halvgenomskinnligt plastlock för att göra en omnibounce. Funkar väl sådär. Du får väl testa dej fram.

Vi har en S5000 på jobbet där jag lättat upp blixen genom att tejpa flera lager med tejp för blixten. Måste vara ej helt genomskinlig tejp.

Typ:

Pia

Bilagor

• wcmskezeec-ikce.jpg
    wcmskezeec-ikce.jpg
    4.4 KB · Visningar: 516
Testa en gammaldags godispåse i vitt papper. Har stadga nog, men är ändå så pass tunn att blixten ska kunna slå igenom.

Fram med tejp och sax bara!

mvh
Peter

Litet drinkparaply med insidan klädd med silvertejp.

Ett par lager kirurgtejp funkar också.

Jag har klyvt en halvgenomskinlig filmburk på mitten och satt ihop den åt "fel håll", så att den får två väggar åt sidorna. Det mjukar upp rätt bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar