Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lätt men stabilt Stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

payber

Medlem
Jag är ute efter ett lätt, (gärna så lätt som möjligt, ska ha med det på fjällvandringar, fjällfiske mm.) men ändå stabilt stativ som orkar hålla upp min D90 med objektiv och batterigrepp utan att det blir ostadigt.
Någon som har några förslag? Man har ju ganska begränsad budget men tänkt köpa det innan sommaren så lite kan man ju lägga. men stativ runt 7000 är lite mycket tycker jag.

Tack på förhand

Gitzo har något eller några lätta fina stativ, fast det kanske är över din budget. Benro har också lättviktsmodeller men jag vill varna för deras huvuden.

Vill du öka stabiliteten och minska vikten skulle mitt första tips vara att lämna batterigreppet hemma, eller iallafall ta av det när du har kameran på stativ.

Jag har ett Digipod, det väger knappt 1.5 kg, det är det enda stativ jag har haft varför jag inte är medveten om dess brister jämfört med dyrare alternativ. Jag har använt det till en D90 med 70-300 (dock använder oftast stativet på låg höjd). Framför allt uppskattar jag stativet för dess relativt låga vikt.

Du kan titta på Dörr A2 med kulled ligger på ung 1100:- cyberphoto. Har haft en Cullman hemma tror det var no. 256 eller liknade för en 600:- men gillade inte huvudet men själva stativet är OK, men man kan byta ut huvudet till ett annat. Nu har jag ett lätt Hama travell för en 450:- har bytt ut huvudet till en riktig kulled, och då har jag hamnat på ung 1.1kg och för en 800:-, köpte ett begagnat huvud för en 350:-

Jag tycker att Dörr Airpod stativen är fina och prisvärda. Lätta, och kolfiber. Airpod 160 har jag själv, och det är stabilt.
T.ex Dörr Airpod 140. Cyberphoto tar 1490kr eller 1990 med kulled och väska till. Visserligen tillfälligt slut.

Senast ändrad:
Tack för alla förslag.
Har kollat runt en hel del nu och bestämmt mig för att köpa Dörr Airpod. har inte bestämmt vilken av140,150 eller 160 än. men jag tror 140 eller 150 bör räcka till mig. någon med erfarenhet som kan bekräfta det? Jag menar vill ju ha så lätt som möjligt men stabilt och 140 klarar ju ändå 4 kg. och 150 klara 5kg. Men är det någon som vet? om man belastar dessa stativ med dessa vikter blir domm kanske lite ostabila? Jag menar kan man bara belasta 140 me 2kg sen 4 kg är bristningsgränsen eller är det så att det är stabilt ända upp till 4 kg? någon som vet?

Tack för alla förslag.
Har kollat runt en hel del nu och bestämmt mig för att köpa Dörr Airpod. har inte bestämmt vilken av140,150 eller 160 än. men jag tror 140 eller 150 bör räcka till mig. någon med erfarenhet som kan bekräfta det? Jag menar vill ju ha så lätt som möjligt men stabilt och 140 klarar ju ändå 4 kg. och 150 klara 5kg. Men är det någon som vet? om man belastar dessa stativ med dessa vikter blir domm kanske lite ostabila? Jag menar kan man bara belasta 140 me 2kg sen 4 kg är bristningsgränsen eller är det så att det är stabilt ända upp till 4 kg? någon som vet?

Jag vet inte hur det är riktigt. Men mitt Dörr Airpod 160. Belastar jag med en Canon 5Dmk2 och ett 400/5,6 med teleconverter och det står kvar.
Men maila Cyberphoto. Dom brukar ha koll. // Greger

Hama Compact pro

väger bara 1,37 kg, är 167 cm långt. Har en 1D mark II n och med ett sigma 100-300mm stativ så går det hur bra som helst. Går att få under 1000 lappen i UK inkl frakt

Till att börja med. Vilka objektiv har du ?
Är det några tunga Telezoomar som väger fläsk.

Jag skulle INTE personligen rekommendera Dör Airpod 140 om du ska ha batterigrepp på eller en tung Telezoom.

Då skulle jag i sådana fall valt deras 160 stativ som kommer att vara MYCKET stabilare med B-pack och även fungera om (när) du i framtiden kommer att utöka till större objektiv.

airpoden är sjysta. Inte samma känsla som Manfrotto men stabila och kolfiber känns lyxigt. Jag står på kö på den största modellen nu, och de skulle komma in till lager inom kort, tror det gäller alla modellerna.Detvar billigt för kolfiber och den känslan,bara gott att säga och berätta.

Är det någon som har erfarenhet airpod 140?

Lite sugen på ett lätt rese/vandrings stativ som inte tar allt för mycket plats. Fastnade för airpod 140 då den har en längd på 47cm ihopfälld och väger ca 1,2kilo. Det jag funderar mest på hur stadig den är med t ex 5d med 70-200 2.8 eller ett 100 makro med ringblixt..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar