Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lätt kamera för modellflygfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

MatsJ

Medlem
Sysslade med modellflygfotografering för ett tag sen och har nu tänkt komma igång med det på riktigt till sommaren. Men då behöver jag först en ny kamera då min gamla Canon Powershot S60 är alldeles för tung och klumpig.

Då jag i huvudsak ska använda kameran för flygfoto har jag vissa krav på den:

- Vikt under 200 g.
- Bra bild (förstås) med bra skärpa på långa avstånd.
- 5 eller fler megastora pixlar
- TV out (för att kunna sända ner och se bilderna i realtid)
- Manuella inställningar

Någon som har något att rekommendera? :)

Jag började förra året med rc-flyg. Fotointresserad som jag är började jag snart även att experimentera med flygfotografering. Jag har kört mest med en Canon A610. Dock så har det varit lite i tyngsta laget för det plan jag använt; en Multiplex Minimag. Fördelen med den kameran har varit, förutom att jag hade en sådan hemma (nåja, sambon hade), att man kan köra intervalltagning med den. Jag har inte sett något behov av att kunna trycka av via radion. Jag har dock testat men tyckte att det tog för mycket fokus från flygandet. I och med att jag vill ha intervalltagning så tycker jag Ricoh Caplio R-modellerna verkar intressanta eftersom de har denna funktion. Har dock inte kollat på någon IRL, men de (få) tester jag hittat på nätet verkar ge kamerorna bra betyg.

Var flyger du någonstans?

mvh
Thomas

Åhå, kul med fler som sysslar med detta. Har du några bilder att visa upp? Jag flyger kring Knivsta, 2 mil söder om Uppsala. Vi kanske borde starta en egen tråd för det här? :)

Jag har utlöst exponeringen via switch hela tiden och har inte sett det som något hinder, ett litet tryck med pekfingret bara, så intervallfunktionen är inget jag letar efter. Men Ricoh Caplio R-modellerna ser ju intressanta ut. Glömde skriva i första inlägget att vidvinkel är ett stort plus och det finns ju på dem. Fast det verkar vara ont om manuella inställningar, då får man i så fall sträcka sig till en GR Digital men den är ju väldigt dyr för att skickas upp i luften...

Hittade även två likvärdiga, Leica C-lux 2 och Panasonic Lumix DMC-LX2, men de kostar ju en hel del de med.

Några bilder finns här. Dock inte så många; har som sagt just börjat experimentera.

Såg att du har en Magpie. Har du köpt den från USA eller finns den i Sverige att få tag i?

Själv flyger jag på Skå. Hoppas på lite bättre väder. Det blir ju inte så mycket flygning som det är nu.

Vad gäller kamera så tror jag att jag kommer att fortsätta ett tag med A610. Visserligen kommer man lätt upp i 4-500 gram med fästanordning och annat, men jag har ett plan som jag tror klarar ca 1 kg utan problem. Måste bara laga det; det tappade vingen i höstas ;)

mvh
Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar