Annons

Lätt billigt stativ till lätt kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

kephart

Aktiv medlem
Jag är ute efter ett hyfsat lätt, billigt och tillräckligt bra stativ för en Sony nex-kamera.
Jag vet att riktigt lätta proffsstativ är dyra, men jag tror jag kan komma billigare undan då kameran är lätt och spegellös. Dessutom har jag fjärrkontroll.
Jag kan också tänka mig ett kortare stativ.

Stativet ska användas på fjällvandring och för att fota djur. Några superlånga slutartider blir det nog inte.

Budget helst under 1000kr och gärna med videohuvud (tänkte kanske filma lite ibland också, eller sätts en tubkikare på.).

Har kikat på Dörr A2, men tror jag kan klara mig med ett mindre och lite rangligare.
 
Själv har jag lagt en beställning hos Cyberphoto på Cullman Resestativ för 390:-, det är ju kortare än andra men det gör inte så mycket tycker jag, kanske blir det stabilare pga det än andra med väldigt tunna ben. Hur huvudet är vet jag inte, men skulle stativet vara bra så skulle man ju kunna byta ut det mot något bättre
 
Väldigt lätt och billigt, men man måste ju sitta på marken för att kunna använda det.

Jag tar de flesta bilder i princip liggande, så jag har alltid en lättviktspresenning i kameraväskan (kör makro), så för mig gör inte kamerahöjden något. Men visst det beror på hur ofta man använder det och till vad. Senast jag var ute och fotade vid kusten med mitt Manfrotto 190 så hade jag det på enbart 1-2 bens utdrag, ville ner och få markkänslan i bilderna

Vill man ha ett stativ som går att dra ut, men jag är tveksam till de tunnaste benen, men har nog ett bra huvud med snabbplatta så hade jag nog tittat på detta. http://www.netonnet.se/art/foto/stativ/stativ-digitalkamera/manfrotto-mkc3-p01/156367.3317/
 
Kolla in manfrottos campakta varianter ca 500kr. Ca 165cm Max höjd, 43 cm ihopvikt om jag minst rätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.