Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Läskig spindel

Produkter
(logga in för att koppla)
Spindlar har man erfarenhet av från källaren.... läskiga som f-n... men är nog helt ofarliga (hopppas jag)

Antar att detta också är källarspindel (husspindel) som ni pratade om längre upp i tråden.

Bilagor

• spindel.JPG
    spindel.JPG
    48.6 KB · Visningar: 12,064
  • spindel (2).JPG
    spindel (2).JPG
    51 KB · Visningar: 3,287
Spindlar har man erfarenhet av från källaren.... läskiga som f-n... men är nog helt ofarliga (hopppas jag)

Antar att detta också är källarspindel (husspindel) som ni pratade om längre upp i tråden.

Husspindel stämmer bra. För att späda på förvirringen lite så är källarspindel (Meta menardi) en helt annan art. Den hittar man sällan i uppvärmda hus (inte ens i källaren). Däremot trivs den i jordkällare, grottor, gruvor och liknande miljöer.

Mvh Niklas

Då får vi väl bjuda på en Meta Menardi också.

Fotad i en gammal jordkällare. Det fanns mer än en av dessa små gulliga spindlar där kan jag lova :)

Bilagor

• IMG_2174.jpg
    IMG_2174.jpg
    31.7 KB · Visningar: 8,204
Hej ! Ingen av er som provat att ta upp de här stora spindlarna i handen ? Själv tillhör jag dem som faktiskt tycker om spindlar och brukar faktiskt låta dem krypa upp i handen,och jag lovar er att de inte bits.Alla spindlar, även våra svenska är mer eller mindre giftiga.En spindel är omedveten om att den kryper på en annan levande varelse,men en sak man inte ska göra är att sträcka fram ett ensamt finger framför en större fågelspindel för då kan den uppfatta det som ett byte och hugga och då kan det svida till ordentligt,men inget farligt om man nu inte är överkänslig för då kan ju till och med ett bi eller en geting vara farlig ! Så till alla här som skickat in fina bilder itråden -våga kela lite med dem och ni kommer att känna er modiga efteråt ! MVH.

Instämmer med föregående talare.
Om ni håller en spindel i handen så försvinner dessutom den eventuella spindelfobin ganska snabbt.
Provade detta själv med en fågelspindel för många år sedan. Det slutade med att jag hade ett nytt husdjur under ett antal år - en trevlig krabat vid namn Gustav, ungefär stor som en handflata :)

Spindlar är fantastiska djur som vi ska vara rädda om. De käkar dessutom en massa oönskade insekter i bl.a. era hem.

Denna dök upp på köksgolvet. C:a 5 cm i "diameter".

Men vad är det för art?

Skitläskigt!

/Stefan T
De är inte alls läskiga! De är tvärtom SYNNERLIGEN nyttiga. Det de mest av allt älskar att göra är att ta kål på ohyra.

I ett äldre hus jag bodde i för ganska länge sedan så kom det in en spindel i ett utrymme i källaren, där det fanns gott om ohyra, som pälsängrar och silverfiskar. Under några år därefter så minskade ohyran stadigt, tills den upphörde att vara ett problem.

I min nuvarande lya blev det plötsligt en invasion av silverfiskar för runt 15 år sedan. Nu gör dessa i och för sig knappast någon skada, men det känns ju ändå lite obehagligt när de ormar omkring överallt runt diskbänken. Sedan kom det in en lite mindre husspindel. Det tog den i och för sig säkert två år, men efter den tiden så hade den gjort fullständigt rent hus (och blev under denna tid minst två-tre gånger så stor). Den fanns kvar i ytterligare ett år efter att jag hade sett den sista silverfisken. Vet inte ifall den sedan gav upp och förflyttade sig till bördigare jaktmarker eller ifall den dog av svält. Hoppas verkligen inte att det var det senare som hände, utan att den hittade nya jaktmarker där den kunde fortsätta att leva i högönsklig välmåga.

Så älska era spindlar! Tvärtemot vad så många verkar tro, så är de ena riktigt trevliga prickar! :)

Ifall nu någon anser att min uppfattning ovan inte kan vara av något som helst värde på grund av att jag uppenbarligen är helt pervers, så vill jag i så fall bara tillägga att det aldrig har noterats några andra egendomliga symptom när det gäller mig. Känner f.ö. ingen skräck för ormar heller, trots att en av de ormar vi har här faktiskt ÄR giftig. Min lillasyster blev biten av en huggorm under en skogspromenad (hon var 3-4 år). Hon kom tillbaka (hon hade gått cirka 20 m bort ifrån oss) och sa - "Kisen bet". Vi trodde förstås att hon hade försökt att klappa en katt - inte en huggorm! Efter en stund blev hon väldigt dålig, och till slut fick mina föräldrar åka till lasarettet med henne. Och där hittade man de två märkena i hennes vad. Inte ens detta frambringade någon ormskräck för min del.

Däremot hissnar jag bara av att gå ut på en balkong några våningar upp... Å andra sidan har jag inte något som helst obehag av att flyga, vilket måhända indikeras av min signatur (har dessutom utbildat många andra till att bli piloter också).

F.ö. finns det här i Sverige inga spindlar som är giftiga för människor (åtminstone inga i det fria).

Jag håller verkligen med Candersson ovan, våga att testa genom att låta någon spindel krypa upp på handen. Ifall man har tyckt att detta har varit obehagligt, så försvinner detta obehag väldigt snabbt, när man märker att den bara knallar omkring lite här och där utan att visa minsta aggresivitet. Såvida den inte hittar någon lus eller nåt, förstås... :)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar