Annons

Läsa av objektivinställningar??

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinC73

Aktiv medlem
Går det på något sätt läsa av om man använde bildstabilisator(och isf i vilket läge)eller inte? Tänkte främst på mitt 70-200 f4IS, vore bra oxå om det gick att se om fokus var inställt på 1,2m eller 3m.

Vad gäller fokuseringsavstånd vet jag inte. Övrig info torde vara tillgänglig via någon exifdata-läsare. exiv2 fungerar för cr2(canon).

Använder du Opanda IExif 2 ser du "Subject Distance" för de objektiv som rapporterar det. Gratisversionen klarar bara JPG-filer.

Fast Martin verkar avse läget på fokuseringsbegränsningsomkopplaren. Objektivet har möjligheten att begränsa fokusområdet, för att snabba upp fokus på längre avstånd, om man bara använder dem.

Tack för era svar.Det jag mest är intresserad av är att veta om bildstabilisatorn var på eller av, bara en bonus om man även kan läsa av fokuseringsbegränsningsomkopplaren(visste inte att det hette så) 1,2m eller 3m och om det var i läge(mode) 1 eller 2.
Skall kika på Opanda.

Tack för era svar.Det jag mest är intresserad av är att veta om bildstabilisatorn var på eller av, bara en bonus om man även kan läsa av fokuseringsbegränsningsomkopplaren(visste inte att det hette så) 1,2m eller 3m och om det var i läge(mode) 1 eller 2.
Skall kika på Opanda.

Du får tyvärr inte reda på i vilket läge IS eller avståndsknapparna varit inställda på från Opanda...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar