Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Läs å begrunda ditt köp av 20d

Produkter
(logga in för att koppla)
Är inte behovet subjektivt?
Isf behöver alla köpare den, men för att tillfredsställa olika behov. Somliga reella fotografiska, andra patologiskt psykiska.. =)

Nej men allvarligt ett par megapixlar till skadar nog inte, kameran börjar då lämna dagspresssegmentet och kunna bli användbar.

Det dubbla hade varit intressant.
 
Johan Okker skrev:
Är inte behovet subjektivt?
Isf behöver alla köpare den, men för att tillfredsställa olika behov. Somliga reella fotografiska, andra patologiskt psykiska.. =)

Nej men allvarligt ett par megapixlar till skadar nog inte, kameran börjar då lämna dagspresssegmentet och kunna bli användbar.

Det dubbla hade varit intressant.


Det handar inte om kameran i sig du missar poängen, läs igen.
 
Bra reflektioner!

Intressant och läsvärt, och i stora delar förmodligen sant!

Det är bara att titta på flödet av Säljes-annonser för 300D/10D så ser vi hur många excellenta fotografer det kommer att pånyttfödas.

Och vi går lydigt i konsumentledet för bli bättre människor...

/micke
 
That's probably why people post pictures to these forums...

Pricken över i:et.

Minns ni alla de bilder som lades upp i markII-trådarna?
Mängder med 300px-bilder som visade glädjen över den nya maskinen och hur bra den var...
 
Snart är det fler trådar som handlar om de som köper 20D, än trådar som handlar om 20D.

Hur ska det tolkas tro? ;-)

Det kommer troligen att bli nya trådar som handlar om folk som startar trådar om folk som köper 20D...!
 
Och där kom vad jag väntat på.
Nämligen Kim..
Det tog bara 1h 12m innan du glatt kastade dig in i matchen för att för dig själv försvara ditt köp... =)

Välkommen!!
 
Det där var ett inlägg som slog huvudet på spiken.

Så är det nog, jag tror alltid att mina bilder skulle bli bättre om kameran var bättre. När det är brist på kunskap eller övning det igentligen handlar om... tråkigt men sant :(

och för bara 15.000 kan jag slippa lära mig nåt och köpa en ny fin kamera :)
 
Johan Okker skrev:
Och där kom vad jag väntat på.
Nämligen Kim..
Det tog bara 1h 12m innan du glatt kastade dig in i matchen för att för dig själv försvara ditt köp... =)

Välkommen!!
På vilket sätt har jag försvarat mitt köp?

Jag ser inget sånt behov överhuvudtaget.
 
sagan skrev:
Snart är det fler trådar som handlar om de som köper 20D, än trådar som handlar om 20D.

Hur ska det tolkas tro? ;-)

Det kommer troligen att bli nya trådar som handlar om folk som startar trådar om folk som köper 20D...!

Jag tror att vi alla känner oss träffade...

Fotosidan är en strålande illustration över psykologens tankegång. Bekräftelse, jakt efter perfektion och trovärdiga sanningar är starka drivkrafter här. Egentligen handlar det inte så mycket om bilder eller fotografi, som har mer komplexa och motsägelsefulla kvaliteter. Foto har en märklig förmåga att attrahera perfektionister och teknikfreaks (inkl undertecknad)...
 
Så länge man är medveten om sina val är det inget fel på pryljagande och att köpa nytt för att höja sin status.

Att ha en Nikon ger fortfarande status [bland de okunniga förstås] och jag skulle inte ställa mig med en Minolta vid en modevisning även om de hade kameror som motsvarade D100.
Jag behöver all respekt jag kan få för att få folk att ge mig plats utan att jag behöver trängas.

Och jag vet att jag raggar bättre i mina nya jeans med den tröjan jag köpte i veckan, trots att jag ser likadan ut och är samma person.

Mina val berättar något om mig och det är aldrig fel att förstärka sig med yttre attribut så länge det inte är av ondo.

Och för att visa vem jag är och få en plats i en viss grupp så lägger jag en del filmnamn på minnet, kan berätta om en viss fotografs utveckling samt köper inte BMW eller Hugo Boss.

Och även om Canon leder utvecklingen så väljer jag medvetet att fortsätta arbeta med Nikon för att det känns viktigt för mig att ”avvika”.
Jag måste känna att jag inte följer strömmen så jag kan tro att jag gör ett mer medvetet val vilket känns viktigt för mig.

Men det är klart att de grejer jag har måste vara vettiga, därför är jag irriterad på JC vars jeans går sönder efter några månader...
 
Denna tråden är FÖR löjlig bara. Låt var och en avgöra själv av vilken anledning han/hon ska köpa en 20D. (det är väl inte avundsjuka det handlar om va)
Själv har jag beställt en 20D. Min anledning är att jag fotat i 3 år med en Powershot G3 och finner nu en del begränsningar med den. Jag vill utveckla mitt fotograferande och ska uppgradera helt enkelt. Vill ni välja utrustning åt mig, eller kan jag göra det själv? Jag kanske kan få några råd av er, att välja en beggad 300D eller så är väl era bästa tips då antar jag, för som någon har skrivit i en liknande tråd, "den blir för avancerad för dig". Vilket idiotiskt uttalande! Skulle den var för avancerad så är det väl bara att köra i Auto...så lär man sig lite i taget och har något att växa i.
Tack för mig.
 
Gear up!

Fiskerullar
Klockor
Stereoanläggningar
Bilar
Båtar
Cyklar
Kameror
Golfklubbor
Datorer
Mobiltelefoner
Bordtennisracketar,
ja!, visst trodde man att man skulle bli en bättre pingistrollare om man hade ett Stiga Hans Alsér Mark V. Mark V skall det vara. Mark II är väl inget att komma med Canon! Begreppet materialspelare användes när jag var ung om de som var bäst på att ha dyr utrustning med sämre på att använda den. Prylbögeri är väl det närmsta man kommer idag. Naturligtvis bygger hela konsumtionssamhället till största delen på de psykologiska faktorer som får oss att känna begär efter olika saker. Det lär finnas ett fåtal japanska munkar som lyckas hålla detta begär stången och istället ägnar sig åt att kallskura stengolven i sitt ouppvärmda kloster. Så kom igen nu alla materialfotografer. Säg efter mig - Jag heter Tage En-Bildt, jag är en materialfotograf. Alla som förnekar detta går ut och tar en bild med Rolleiflexen, eller liknande, och postar här på FS.

Flest prylar när han dör vinner!
 
Powershooter skrev:
...”den blir för avancerad för dig”. Vilket idiotiskt uttalande!..
Håller med.
Finns väl ingen ny systemkamera som är mer avancerad än någon annan?
En 20D måste vara ett perfekt val för många, inte minst förstagångsköparen som vill lägga en slant.
 
mipert skrev:
Därför är jag irriterad på JC vars jeans går sönder efter några månader...

Stora off-topic-dagen.

JC är jeansvärldens... hmm... Cosina eller Soligor? Dags att uppgradera till Jack & Jones? Jag är #4 i kön för deras nya modell med framfickorna bak och bakfickorna fram.

;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.