Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lära sig PS m.m

Produkter
(logga in för att koppla)

Jern

Aktiv medlem
Hej,

Jag har lite undringar om digitalfoto. Kan ju säga att jag har haft foto som hobby till sen jag blev stor (länge sen). Men i eeeevigheterrrr har husköp/renovering näst intill tagit livet av mig...stön, men klarade mig (någon som känner igen sig kanske?) och då blir det inte så mycket hobby utan mest: tak läcker, grund fuktig, reglar skeva, osv. jag "var" ingen snickare. Men iaf så är jag sugen på foto nu och är väldigt ny på PS fronten, har köpt två böcker. Och nu kommer det jag vill...

1.Haft en G3:a sedan dec.-02 tycker bilderna är jättebra utan bildbehandlingsprog. Men vill gå vidare och har köpt en dSLR och vill lära mig PS m.m.

2.Kan alla medlemmar här på fs Photoshop, eller kan man komma med hur "dumma" frågor som helst tro? Vem kan inte...visa er.

3.Har också läst en del tidningar om tips o tricks, tester m.m. Finns det någon tidning som är bättre än...?

4.Bra program för webbalbum.

5.Har tänkt på bildvisningsprogram... är ni nöjda med det som följer med kameraköpet eller är fristående program oftast bättre? Själv har jag Olympus Viewer, har haft Canons Zoombrowser.

6.Vad säger era fruar/men när ni aldrig lägger er utan sover sittande framför skärmen.

7.kommer…
 
Håller själv på att försöka lära mig PS...så jag kan iaf inte allt, å andra sidan är jag väl inte så bra på att besvara frågor heller... ;-)

Själv använder jag "gallery", för webbalbum, en mycket bra freeware tycker jag, iaf om man kör egen webbserver. http://gallery.sourceforge.net/
 
Alla medlemar på fs kan knappast Ps, Ps är hur stort som helst och tar en evighet att lära sig. finns väll egentligen inga dumma frågor. bara till o fråga på i forumen.=)
 
Webbalbum...

...kan du göra direkt i Photoshop, med dess inbyggda funktion.

Ett annat (gratis) alternativ som även finns på svenska och som är löjligt enkelt att använda är JAlbum, som du hittar här: JAlbum

/Håkan
 
PS på bibblan

När jag skulle lära mig PS gick jag till bibblan å lånade en bok om Photoshop. Där finns en uppsjö av datorböcker som man kanske lätt glömmer bort i denna it-värld.
Inga frågor är för dumma här. Det är det som är så jädrans bra med sådana här forum - man kan få hjälp med allt (nästan) :)
 
toblaris skrev:
Håller själv på att försöka lära mig PS...så jag kan iaf inte allt, å andra sidan är jag väl inte så bra på att besvara frågor heller... ;-)

Själv använder jag "gallery", för webbalbum, en mycket bra freeware tycker jag, iaf om man kör egen webbserver. http://gallery.sourceforge.net/

Tackar, detta album verkar ju vara kanon, bara det att det verkar inte fungera med vårt w.hotell "99kronor" "gallery" klagar på att det behövs ett program på serven för att kunna köras som 99kronor tydligen inte har. Tips emotages.
 
Re: Webbalbum...

hakanv skrev:
...kan du göra direkt i Photoshop, med dess inbyggda funktion.

Ett annat (gratis) alternativ som även finns på svenska och som är löjligt enkelt att använda är JAlbum, som du hittar här: JAlbum

/Håkan

JAlbum är verkligen ett bra webbalbum, roligt att det är en kille från Sv. som gjort programmet. Fick det till och med att funka. Tack för tipset.
 
Inga PS-frågor är för dumma! Trots att man jobbat med PS sedan Dackes tid (version 2.5) lär man sig ständigt nya saker i programmet. Tror inte det är ens möjligt att bli fullärd i PS. :)
 
Mattsen skrev:
Jo, det har DU gjort bra David! Hoppas du får in en o annan slant oxå.

Lite donationer kommer in, men definitivt inget man kan leva på. Vore kul att kunna leva på JAlbum (och därmed få mer tid till vidareutveckling) utan att ta betalt för det. Jag hoppas att ekvationen går ihop någon gång: Just nu försöker jag nämligen övertyga webbhotell om det fina med att integrera sin sign-up i JAlbums integrerade "publicera guide". Tanken är att få % på intäkterna från kunder som tecknar webbhotellabonemmang via JAlbum. Problemet är bara att webbhotell inte verkar så intresserade av att få in kunder via en programvara. Dom föredrar webbbanners.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.