Annons

Lära sig använda autofokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

guslar

Ny medlem
Rubriken kan låta väldigt dum men det är sant..
Jag har en canon 400d, och vääldigt många av bilderna jag tar så har fokusen hamnat heelt fel.. Fokusen ligger ofta i bakgrunden och inte på objektet som jag vill ha fokus på. Jag brukar använda mittpunkten som fokuspunkt, och siktar på objektivet osv ;). Men trots det så lyckas jag få väldigt många bilder där fokusen ligger fel. Hur ska jag göra?:|
Har ni något tips eller hur ni generellt gör.. Känner ni igen mitt problem?

Manuell fokus vet jag inte om det är något alternativ, eftersom sökaren är ganska liten så blir det svårt.

tack för svar
gustav
 
Antingen så missar du "one shot". När du trycker ned avtryckaren halvvägs så är det viktigt att fokuspunkten låser ordentligt innan du komponerar om bilden. Annars ändras fokus. Se instruktionsboken.

Eller också så fokuserar objektivet fel. Skärpan hamnar då bakom (eller framför) punkten där man mätt. Om det är fel på objektivet så är det en garantiåtgärd att få det fixat.

Lägg upp en bild i ditt album som visar när fokus hamnat fel. Det är lättare att få hjälp om man har en bild att utgå ifrån.
Testa också med att ta en bild på en tidning som du satt upp på väggen. Använd stativ och största bländaren. Om tidningen är skarp (ej luddig text) så är det inget fel på objektivet.

Mvh J O
 
Ett tips kan vara att gå över till "tumfokus", C.Fn. 4 = 1 (AE-lås/AF) på min Canon 350D. Du fokuserar då med *-knappen på kamerans baksida. Tar en stund att vänja sig vid, men är mycket praktiskt om man använder fokuspunkten i mitten och siktar om efter fokusering.
 
Tack för era svar,
Jag har funnit tumfokus mycket användbart, det har löst mitt problem.
Väldigt bra funktion som gör att man får mer kontroll över vad som sker så att säga :).
 
Utan tumfokus så skulle jag droppa AF helt. Fruktansvärt bra funktion!
Att expolåste flyttastill och fästs via exp,knappen är ju en vanesak.

MVH Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.