Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Länktips

Produkter
(logga in för att koppla)
Estethia skrev:
kanske var menat mer som "I beg your pardon?"
dvs, en förklaring skulle vara på sin plats.

Ok då...

jag blir lite trött på dom som ordmärker...därav kommentaren. Alla förstår säkert vad jag menade..men vissa måste bara hacka lite...inget illa ment vare sig från hans eller min sida...jag bara bet av...(eftersom han är en canotist) :)

ja det kan jag förstå. ;o)

men det är fler än man tror som faktiskt är övertygade om att anledningen till att farbror frans kan ta bra bilder är just för han har en så bra kamera.
alltså att de tror att det hänger på kameran hur bra det blir.
komposition, vinkel osv osv glöms lixom bort.
det har dessutom blivit en vanlig "felsägning" att komma med att "kameran tar bra bilder".
det kan vara en tekniskt bra kamera, men det är alltid fotografen som tar bilderna.

så en, med glimten i ögat, ordmärkan var säkert inte alls onödigt eftersom det inte alls är säkert att precis varenda en förstod vad du menade.

en bättre test för att verkligen påvisa hur bra själva kameran är, är att visa tekniska bildtester. dvs. på den där testbilden som jag aldrig kommer ihåg vad den heter, som har en massa böjda linjer och dyl. och gör att det är lättare att se detaljupplösning, kromatisk abberation och annat tekniskt mums som visar på hur bra en kamera är.

nu kan jag nog tyckas petig, men det är faktiskt ofta som jag hör folk inte verkar förstå att det inte bara hänger på kameran hur bra bilderna blir.

/nikonitisten (låååångt från nikotinist)

Du har så rätt såå...

Men jag ville bara visa vilka typer av bilder..och hur bra dom kan bli, man kan prestera med just den kameran. Det där med kurvor och tekniska termer kommer i 4:de hand för mig...jag har ännu inte råkat ut för att en besökare i mitt hem har kollat mina bilder på väggen med lupp, och kommenterat "bruset" eller annat...har bara fått höra hur "balla bilderna är"...Jag tror att det är så dom flesta ser på bilder...dom vet inget om det här med brus och sus och annat otrevligt , som vi som fotograferar är medvetna om...yrkesskada både på gott och ont...

Häpp!

problemet är bara att det säkert går att plåta lika bra bilder med nån liten kompaktkamera.
det hänger bara på fotografen.
tekniken gör inte en bild bra. och det är objektivet som ser till skärpan.
och vemsomhelst kan göra vadsomhelst i efterbehandlingen.
och bilderna på sidan du tipsade om är inte i originalstorlek så det säger inte heller så mycket.

en bild på en testkarta är aldrig efterbehandlad och lurar inte sinnet med vackra bilder. ;o)

Ok, ok,ok...:)...Du vann! heheh...men du förstår säkert tanken med länktipset...det var bara ett tips för dom som ..ja...du vet...

Går inte in in i klinch med dig...jag kan inget om tekniken..men jag tror mig kunna göra skillnad på en bra och en mindre bra kamera...

Mvh
knut Knäppare

mohohhahahaha!
jag: en besserwisser och ordmärkare, lyckades få dig på knä! hähä!
>:eek:D

;o)
haha, jag skojar bara (fast jag är en jobbig besserwisser, det kan jag tyvärr inte förneka), och du ser säkerligen skillnad, men det kan nog vara bra att peka på skillnaderna nästa gång för de som inte kan se dom.

mvh
christel
bessertistel
;o)

Det är nog fullt möjligt att det finns någon person som tror att det är kameran som ordnar bilderna. Tycker mig ha sett någon tråd med inlägg där kameramodeller diskuteras. Eller, det var nog kanske mer än ett inlägg. Men har inte kollat alla inlägg som finns på FS

Not/ Texten kan innehålla en nypa glad ironi.

Jag läste en tråd på något forum på utrikiska där en snubbe frågade varför hans polare tog en mycket snyggare bild med en mycket "sämre" kamera - snubben som gjorde inlägget skickade även med båda bilderna som referens.

Varefter han fick ordentligt med smisk för att han inte insåg att han hade tagit en bild rakt upp och ned, medans hans polare hade ett perfekt utsnitt med fina linjer och objekten placerade på "rätt" ställe.

Intressant det där med folk som tror att det är tekniken som gör en bra bild. Den digitala tekniken kan möjligen hjälpa för att rätta till en bra bild till perfekt ... men skit in är fortfarande skit ut.

Påminner lite om en studenttidning (när jag var liten) som tyckte att deras tidning var mycket snyggare och bättre för att dom tryckte i fyrfärg. Hmmm... att de sen inte kunde layouta för fem öre verkade inte ha med saken att göra.

SH-101 skrev:
Jag läste en tråd på något forum på utrikiska där en snubbe frågade varför hans polare tog en mycket snyggare bild med en mycket "sämre" kamera - snubben som gjorde inlägget skickade även med båda bilderna som referens.

Varefter han fick ordentligt med smisk för att han inte insåg att han hade tagit en bild rakt upp och ned, medans hans polare hade ett perfekt utsnitt med fina linjer och objekten placerade på "rätt" ställe.

Intressant det där med folk som tror att det är tekniken som gör en bra bild. Den digitala tekniken kan möjligen hjälpa för att rätta till en bra bild till perfekt ... men skit in är fortfarande skit ut.

Påminner lite om en studenttidning (när jag var liten) som tyckte att deras tidning var mycket snyggare och bättre för att dom tryckte i fyrfärg. Hmmm... att de sen inte kunde layouta för fem öre verkade inte ha med saken att göra.

Var det bara funderingar i allmänhet, eller refererar du till mitt ursprungliga inlägg??

Refererar snarare till svaren du fick - jag förstår syftet med ditt inlägg och har själv tittat på bilderna och känner mig stolt för att jag har en bra kamera på alla sätt och vis!

Alltid roligt att se vad proffs kan åstadkomma!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar