Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Längtar efter Lightroom 3

Produkter
(logga in för att koppla)

naylor83

Aktiv medlem
För varje dag som går är jag mer och mer glad att jag alltid har fotat i råformat. Se bara på de framsteg som Lightroom har gjort från version 2 till 3.

Nu har de precis berättat att trean får automatisk korrigering för optiska fel: vinjettering, kromatisk aberration och geometrisk distorsion. Det känns riktigt stort!

Se videon här: http://blogs.adobe.com/lightroomjournal/2010/04/preview_of_lens_correction_sol.html

Själv kommer jag nog att ha korrigeringen påslagen som standard för kromatisk aberration och kanske för distorsion. Vinjetteringen jag får från mina objektiv tycker jag oftast om, så det kommer däremot att vara avstängt.

Är det fler än jag som är lika glada över det här sena tillägget till version 3?
 
Det låter väldigt bra. Automatiskt som DxO Pro då ungefär, viket jag tycker fungerar väldigt bra, plus att man kan göra så mycket annat i LR som inte går i DxO Pro. Kanske man kan hoppas att LR kommer att ha fler kamera-objektivkombinationer i sin databas än DxO Pro. Undrar vad den skarpa LR3 kommer att kosta. Jag kör nu betan och är mycket nöjd med den.
 
Det låter väldigt bra. Automatiskt som DxO Pro då ungefär, viket jag tycker fungerar väldigt bra, plus att man kan göra så mycket annat i LR som inte går i DxO Pro. Kanske man kan hoppas att LR kommer att ha fler kamera-objektivkombinationer i sin databas än DxO Pro. Undrar vad den skarpa LR3 kommer att kosta. Jag kör nu betan och är mycket nöjd med den.

Du kan alltid skapa egna i deras profilgenerator sa dom i videon.

Finns som sagt en väldans olika kombinationer. Del lär nog bara göra profiler för dom vanilgaste. Varje generation objektiv har ju sina karaktärer.

/Stefan
 
Hell yeah! Eftersom ACR-motorn haft funktionen internt ett bra tag (det är en del av DNG-standarden, hittills använd för korrigering bilder skjutna med m4/3-optik) är det på tiden.

Ah, efter att ha sett på filmen ser jag att de lagt till perspektivkorrigeringen från "Lens Correction"-verktyget i Photoshop. Det är nice.
 
Senast ändrad:
Se videon här: http://blogs.adobe.com/lightroomjournal/2010/04/preview_of_lens_correction_sol.html

Själv kommer jag nog att ha korrigeringen påslagen som standard för kromatisk aberration och kanske för distorsion. Vinjetteringen jag får från mina objektiv tycker jag oftast om, så det kommer däremot att vara avstängt.

Är det fler än jag som är lika glada över det här sena tillägget till version 3?

Jag gillar Aperture, försökte mig på Lightroom 3 betan ett tag men det tog ca 2 veckor och jag hade mina bilder utspridda över 3 diskar och hade inte den minsta koll över dem, LR och organisation funkade inte för mig helt enkelt..

men jäklar vad Adobe ligger SJUKT i framkant med Camera Raw! Det är ju helt övermäktigt grymt med sjukt avancerad lens correction, perspektivgrejjen har jag använt flitigt i photoshop innan och det säger sig nästan självt att det borde ligga i ACR och nu gör det det! Jag är riktigt imponerad! Vill ha!

Hur man skapade en ny profil var ju också det riktigt snyggt löst!
 
Du kan alltid skapa egna i deras profilgenerator sa dom i videon.

Finns som sagt en väldans olika kombinationer. Del lär nog bara göra profiler för dom vanilgaste. Varje generation objektiv har ju sina karaktärer.

/Stefan

Ja det är det fina. Sedan lär det ju bildas inofficiella samlingar med profiler på nätet också, om jag känner nätet rätt. :)
 
Ja det är det fina. Sedan lär det ju bildas inofficiella samlingar med profiler på nätet också, om jag känner nätet rätt. :)

Det finns möjlighet att skicka sina profiler direkt till Adobe från Lens Profile Creator, så det lär nog dyka upp profiler för de vanligaste objektiven ganska snabbt.

Tanken med detta är väl att själv slippa sitta och profilera alla objektiv på marknaden och istället låta användarna göra jobbet. Smart tänkt av Adobe.
 
Det finns möjlighet att skicka sina profiler direkt till Adobe från Lens Profile Creator, så det lär nog dyka upp profiler för de vanligaste objektiven ganska snabbt.

Tanken med detta är väl att själv slippa sitta och profilera alla objektiv på marknaden och istället låta användarna göra jobbet. Smart tänkt av Adobe.

Hmm ... ja bara det blir rätt gjort. Hoppas Adobe har något sorts minimumkrav för profilerna de tillhandahåller. (Det går att skapa profiler med olika nogrannhet.)
 
Hmm ... ja bara det blir rätt gjort. Hoppas Adobe har något sorts minimumkrav för profilerna de tillhandahåller. (Det går att skapa profiler med olika nogrannhet.)

Ja, risken är ju stor att det kommer en faslig massa profiler av varierande kvalité, men om profilerna läggs ut på Adobes hemsida och det finns möjlighet att betygsätta profilerna, så löser man en del av problemet.

I det stora hela, så tycker jag det är helt rätt väg att gå. Ger man användarna möjlighet att skapa och dela med sig av profiler, så kommer det ut profiler till betydligt fler objektiv än om Adobe skulle skapa profilerna själva.
 
Jag gillar Aperture, försökte mig på Lightroom 3 betan ett tag men det tog ca 2 veckor och jag hade mina bilder utspridda över 3 diskar och hade inte den minsta koll över dem, LR och organisation funkade inte för mig helt enkelt..

men jäklar vad Adobe ligger SJUKT i framkant med Camera Raw! Det är ju helt övermäktigt grymt med sjukt avancerad lens correction, perspektivgrejjen har jag använt flitigt i photoshop innan och det säger sig nästan självt att det borde ligga i ACR och nu gör det det! Jag är riktigt imponerad! Vill ha!

Hur man skapade en ny profil var ju också det riktigt snyggt löst!
Kanske skall tillägga att CS5 levereras med ACR6.0 som inte innehåller den "Lens Correction" som visas i filmen med LR3 demo. Tydligen skall den komma i version 6.1 som kan uppdateras någon gång snart för de som köper CS5.

http://blogs.adobe.com/jnack/2010/04/yes_lightroom_3_acr_will_feature_lens_correction.html
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.