Annons

Längd på Nex kittobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Akon

Medlem
Vad är längden på Sony Nex kittobjektivt SELP§650 samt SEL1855?

Alltså hur långa de är i sin maximala längd. Om det är någon som vill mäta sitt objektiv blir jag jätteglad.

Orsaken till min fråga är att jag vill veta hur väl objektiven passar i vissa uv-hus och vad det finns för utrymme för eventuella mellanringar.

Stort tack för era svar!
Försökt hitta denna infon i specifikationerna på Sonys hemsida, men där gick jag bet. Tack för att ni hjälpte mig.

Väl bekomme!

Sony gör ett flertal fantastiska kameror, men deras hemsida är bland de sämre på nätet tycker jag. Och bruksanvisningarna är ibland obetydligt bättre än "värdelösa".

Men när det gäller bruksanvisningar så finns ju Gary Friedmans e-böcker. De är fantastiska!

Och när man snabbt och enkelt vill få fram grundläggande tekniska uppgifter så finns t.ex. CyberPhoto. Testade nyss och det tog bara en halv minut att få uppgift om objektivlängden när de är som KORTAST. Fullt utdragen längd brukar sällan specificeras av tillverkarna - där har du användare t.ex. här på Fotosidan att vända dig till, precis som du har gjort. :)

Eller också hit. Här är en länk till en sajt där en entusiast har samlat de flesta tekniska uppgifterna om alla Minolta AF, Sony Alpha och NEX-kamerahus, objektiv, blixtar, tillbehör och exponeringsmätare som kommit ut (OK, tillbehörstabellen är kanske inte komplett, men det är de andra vad jag kan se):
www.mhohner.de

Sedan är det bara att klicka på "Knowledge Base" och välja kategori.

I hans objektivtabeller finns kolumner för såväl minimum som maximum objektivlängd (för samtliga Alpha-objektiv som kommit ut). Där finns uppgifter om max utdragen längd för praktiskt taget alla Minolta AF/Sony Alpha A-mount och fasta Sony Alpha E-mountobjektiv, men bara för knappt hälften av zoom E-mountobjektiven. Och de sistnämnda var ju vad du var intresserad av, så det hade inte hjälpt dig i just det här fallet...
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar