Annons

Lämpligt obj på fotbollsmatcher

Produkter
(logga in för att koppla)

PITCH

Aktiv medlem
Vet inte vilket forum denna fråga passar bäst i så jag ställer den här i detta hörn av FS...

Vilket objektiv passar bäst att fota på fotbollsmatcher med ?

Har ett 70-200.. tror ni att det fungerar bra.
 
Skulle tro att du kanske fått fler svar i Action, Äventyr, Sport men..

Ett 70-200 borde funka om du vill fota situationer vid mål om du står vid kortlinjen eller så. Är nog rätt hopplöst att försöka bevaka hela planen samtidigt/från ett ställe med det objektivet..
 
Jag har provat fotboll med 70-200 och det är hopplöst i mitt tycke kunna bevaka en hel plan med från ungefär samma ställe. Vid kortlinjen funkar det utmärkt, sen skulle kanske ett 300/400 på ett annat hus inte sitta helt fel. Men visioner du vet... ;)
 
Konverter på 1.4 är bättre

Jag kör, av ekonomiska skäl, 70-200 med en 1.4 konverter och det fungerar över större delen av plan. Det beror självklart på vad bilderna ska användas till.

Med en x2 tappar man mycket i skärpa och hastighet i focus.

Det ska också sägas att kör man endast 70-200 med x1.4 bör man ha 8M pixels eller mer för att kunna beskära bilderna och ändå behålla någorlunda kvalitet.
 
Fotboll spelas på mycket olika stora planer. 5,7 och 11 manna.

Som tur så har man inte så stora barn ännu....

På 5 manna är 70-200 nästan för långt på ett 1.6 hus så där använder jag nog mer 24-70. Den större sonen spelar 7 manna och där gåt det åt mycket mera objektiv! På 7 manna använder jag 70-200 och 300 fast och när jag kommer hem efter en match har jag tagit ca 60% av bilderna med 300mm. Så på 11 manna känner jag att man säker vill ha 400 eller 500 mm för att komma tillräckligt nära för att få med de härliga minerna på spelarna som man vill ha. Förstår mycket väl varaför man ser så många 500-600mm på X1.3 hus på Tv vid plankanten.
 
SM0SBI skrev:
Förstår mycket väl varaför man ser så många 500-600mm på X1.3 hus på Tv vid plankanten.

Det är 400/2.8 som fotograferna kör med och som är så stort. 2.8 är ett måste på kvällsmatcher och behövs också för det korta skärpedjupet som man vill åt. Behövs mer brännvid används konverters (man kan se proffsfotograferna med 400/2.8 skruva på en konverter snabbt som attans när det händer något intressant längre bort än vad de täcker in med 400).

Ett 70-200 räcker bra ungefär 5-10 m utanför straffområdet om man kör med 1.3x och sitter vid kortsidan. Men det beror även lite på hur långt bakom kortlinjen som reklamskyltarna är placerade. Vill man få med mer spel på mittplan så får man sätta sig utmed långsidan, så nära mitten som det är tillåtet (vid UEFA-saktionerade matcher brukar det innebära 16 m upp från kortsidan).

Jag skulle tro att ett 120-300/2.8 blir perfekt för fotboll. Mer flexibelt än ett fast 300. Matcher i bra ljus kan man köra med 1.4x och få 168-420/4.

/Daniel
 
Senast ändrad:
Beror på vart man sitter lite. Men ett 70-200 kommer att begränsa en ganska mycket. De allra flesta kör en 400 2.8 (med 1,4 konverter, när ljuset tillåter).

Jag kör 120-300 2,8, och den räcker inte till många gånger.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.