Annons

Lämplig reseutrustning för allmän fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

stefan45

Avslutat medlemskap
Inte lätt att veta var manb lägger den här diskussionen men provar här.
Jag skall för en tvåveckors trip till USA (Califonien) och vill försöka hålla en lätt utrustning. Alltså inga tunga zoom-gluggar.
Kommer nog mest att plåta gatumiljöer och människor. Alltså gatufotografering som jag brukar här hemma.
Att välja på: En Canon 5D, en Canon 40D och två fasta canongluggar. 50 1,4 och 35 2,0. Så det hänger förstås mkt på vilket hus man väljer. För 40 talar att man slipper släpa med en stor flash för upplättning. Men med 5D finns chansen till lite mer vidvinkligt.
Någon som har ett bra råd?

/Stefan
 
Min första tanke är att högre iso inte är ett direkt substitut till upplättning med blixt.
 
Mitt svar är 5D, då slipper du bli frestad att använda fulblixten.
Vill du nödvändigt ha blixt så finns det en ny liten Canon (220?)som går att vinkla.
 
Inte lätt att veta var manb lägger den här diskussionen men provar här.
Jag skall för en tvåveckors trip till USA (Califonien) och vill försöka hålla en lätt utrustning. Alltså inga tunga zoom-gluggar.
Kommer nog mest att plåta gatumiljöer och människor. Alltså gatufotografering som jag brukar här hemma.
Att välja på: En Canon 5D, en Canon 40D och två fasta canongluggar. 50 1,4 och 35 2,0. Så det hänger förstås mkt på vilket hus man väljer. För 40 talar att man slipper släpa med en stor flash för upplättning. Men med 5D finns chansen till lite mer vidvinkligt.
Någon som har ett bra råd?

/Stefan

Vad är huvudsyftet; att fota människor eller stora vyer? För mig skulle det styra valet. Merparten människor = 40D. Vyer = 5D.

Samma frågeställning kan tillämpas när det gäller val av objektiv.
 
Jag skulle nog ta med en reservadapter till strömuttagen så det går att ladda batterierna vid behov. Antingen tappar man bort adaptern eller så behöver man två. Det är mycket retligt när inte sladden passar i väggutaget. Så skulle jag även kolla att alla transformatorer klarar både 110 resp 230 volt. Märk den som inte kan med TYDLIG markering.
 
Jag hade tagit 5D, 50 och 35 mm. Om du BARA ska välja ett objektiv. 50mm av det skälet att det är det som är ljusstarkast och dessutom det som är mest använt av alla. Dessutom tycker jag att det känns som en naturlig glugg.

Som en annan sade, Märk dina sladdar VÄL, både på engelska och på svenska, och märk dina prylar väl.

Tips på ställen att märka med tunna papperslappar:
Batterier
Kamerahus, både in och utvändigt. En invändig lapp sätter du in i batteribrunnen och låter den sitta där.
Märk optik och motljusskydd med, och skriv upp serienummer på alla saker.
Detsamma med mobil, dator osv :)

En sak till. Ta med en analog kamera. Det finns många ställen som framkallar snabbt och snyggt i USA, så använd dig gärna av dom. Det är dessutom ett sätt för dig att trigga samtal och så. Lite kamersnack över en kaffe så att säga :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.