Annons

Lämplig optik till D30?

Produkter
(logga in för att koppla)

Obbe

Aktiv medlem
Hej,

Får köpa en D30 för 2.000:- (har svårt att motstå, tycker det känns som ett bra pris)
Några tusen exp. och i fint skick.
Vad ska jag köpa för optik till?
Jag är glad amatör som fotar mest utomhus, lite natur, lite stadsbilder etc. En hyfsad allroundzoom alltså. Har 3500:- att spendera.
Tack för era svar.
Gärna om någon har begagnat så är det av intresse.
 
D30 är en mycket bra kamera med hög bildkvalitét.

Svagheterna är seg AF i svagt ljus och mycket brus vid höga ISO, det är en god idé att skaffa neatimage om du vill plåta vid högre ISO-tal.

3Mp är kanske inte så mycket, men det är hög kvalitét på pixlarna och räcker till riktigt fina A4 kopior.

Så till din fråga :D

Vill du ha vidvinkel så sigmas 18-50/2.8EX DC, längre brännvidder så tamrons 28-75/2.8.

Det kanske går att hitta dem begagnat för summan du nämnde.
 
Ok tack för ditt svar. Har 6000:- att spendera på hus och optik. Vad tycker du är ett bättre köp? 300D-kit eller 30D +optik?
 
Jag tycker 30D är en betydligt trevligare kamera än 300D, men 300D ger ju bättre bildkvalitet och har snabbare AF.

Det är ett svårt val..
 
D30 och Canons 50mm f/1.8 är ingen dum kombination. Den optiken kostar ny ca 1000:- och är en behändig glugg med mycket bra prestanda även i fortsättningen om du så smånigom skulle byta upp dig till ett annat hus. Då skulle du också ha utrymme för en begagnad zoom.

Har precis rotat i mitt arkiv efter bilder och plockat fram några tagna med D30, Dom filerna räcker längre än man tror, har precis gjort tryckoriginal i 18*24 utan problem.

/Karin
 
Det beror på dina framtida planer.

Jag skulle inte kunna leva länge med 300d och kit linsen så om jag hade 6000kr att spendera på fotoutrustning för resten av året så skulle det bli en D30 + optik.
I annat fall en 300d.
 
Tack för era svar. Som sagt ett svårt val. Fick svar i en annan tråd här på FS att räknaren i D30 kan lätt nollställas/slår runt? Kan man på något sätt få reda på hur många exp. som verkligen är gjorda?
 
Obbe skrev:

...Vad ska jag köpa för optik till?...

Ljusstark optik för att hjälpa autofokusen.
Testa också först med objektivet om du köper icke-Canon, jag hade ett Tokina som fungerade klockrent med flera olika Canonhus, men på D30:n var det som fokusmotorn gick på halvfart, och den jagade fram och tillbaka.
 
...hur är D30 i övrigt? Lättarbetad?...
Helt OK tyckte jag, tar dock c:a 3 sekunder på sig att vakna, men det gör ju 10D & 300D också...
Hade det inte varit för autofokusen hade jag nog haft den ännu.
Nu ska inte problemet överdrivas, med ett EF 24-85/3.5-4.5 och en extern blixt med hjälpbelysning hade jag inget att anmärka.
Dessutom har D30 en lampa som hjälpbelysning till autofokusen, något jag tycker är bättre än de senare husen från Canon som flashar med blixten så folk springer därifrån.
För 2000:- hittar du knappast något bättre tror jag.
 
tror jag slår till... tack för råden, är det så att jag ångrar mig så är det ju inte hela världen ;)
Tack igen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.