Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lämpar sig en Nikon D60 till studio fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Modefotografen

Aktiv medlem
Vad tror ni om Nikon D60 till studio fotografering? Jag har haft en Minolta Dimage 7i och behöver något nytt då Minolta gått i konkurs så det är svårt med reserdelar ovh tillbehör.

Tacksam för snabba svar=)
 
1 Minolta har inte gått i konkurs
2 Minolta gick samman med Konica och bildade KonicaMinolta
3 KonicaMinolta köptes upp av Sony
4 Det finns Sony a100, a200, a300, a350, a700 och ( snart ) a900 på marknaden.

Alla Dina tillbehör till 7i passar de nya Sony Alpha kamerorna.
 
1 Minolta har inte gått i konkurs
2 Minolta gick samman med Konica och bildade KonicaMinolta
3 KonicaMinolta köptes upp av Sony
4 Det finns Sony a100, a200, a300, a350, a700 och ( snart ) a900 på marknaden.

Alla Dina tillbehör till 7i passar de nya Sony Alpha kamerorna.

Okay, men nu vill jag ha en ny kamera och tänkte mig en Nikon D60. Frågan är om den är tillräcklig för studio foto?
 
Är inte det ett macro objektiv? Jag ska ha det mer för modell fotografering.

60mm ær en bra brænnvidd på en D60 før modellfoto eller portrættbilder.
50mm/1,8 ær billigare och har større blændare men det anvænder man inte direkt i studion. Jag brukar mestadels anvænda blændare 5-8 så det ær mest avståndet till modellen som ær avgørande till objektivval.
 
Tror du det blir bra med helkropps bilder där det är viktigt att kläderna kommer fram? Alltså bra djup och skärpa på plagget!

Helkroppsbilder eller inte beror snarare på storleken på studio. Du kan ju fota helkropp i studio med Nikon 300/2.8 om storleken finns där. Har vid tillfälle fotat med Nikons 70-200/2.8 i studio och det har fungerat ypperligt. Bra djup och skärpa är även en ljussättningsfråga. Nackdelen med D60 är att du måste ha AF-S gluggar eller HSM (motsv). En begagnad D200'a är inte fel då den även har inbyggd synk-uttag. Detta är dock ingen begränsning om du kommer köra trådlöst.

// Maxe
 
Helkroppsbilder eller inte beror snarare på storleken på studio. Du kan ju fota helkropp i studio med Nikon 300/2.8 om storleken finns där. Har vid tillfälle fotat med Nikons 70-200/2.8 i studio och det har fungerat ypperligt. Bra djup och skärpa är även en ljussättningsfråga. Nackdelen med D60 är att du måste ha AF-S gluggar eller HSM (motsv). En begagnad D200'a är inte fel då den även har inbyggd synk-uttag. Detta är dock ingen begränsning om du kommer köra trådlöst.

// Maxe

Är det till blixtarna du menar? (AF-S gluggar eller HSM (motsv).) Ny på det här! =)
 
Är det till blixtarna du menar? (AF-S gluggar eller HSM (motsv).) Ny på det här! =)


Längden på brännvidd hos optiken avgör hur långt ifrån modellen som du skall stå. Längre brännvidd = Längre avstånd mellan opik o modell. Således beror brännviddsvalet på studions storlek.

Ang. ditt val av kamera....köp hellre en bättre kamera begagnat, än en enklare modell, ny. Anledningen är att du troligtvis kommer att sakna möjligheten till att kunna köpa ljusstarka fasta gluggar, i framtiden. Den fasta optiken är i regel mkt skarp o snabb i förhållande till sitt pris. Speciellt i jämförelse med priset/egenskaperna hos zoom-optiken. Mitt tips är en Beg. D80 eller en Beg. D200. D200:an kan du idag hitta för 5500kr begagnat.
 
Senast ändrad:
Är det till blixtarna du menar? (AF-S gluggar eller HSM (motsv).) Ny på det här! =)

Vad Maxe menar är att med D60 behöver du nya objektiv med autofokusmotor inbyggd i objektivet, t ex Nikon AF-s eller Sigma HSM. Med D80, D200, D300 osv finns AF-motorn i kamerahuset och du kan använda äldre objektiv (finns mycket på begagnatmarknaden)
 
Jag kör D60 i studio..

Kamerorna är så bra idag, att man lungt kan köra en "budget", stäng av auto iso bara på den...

Det viktiga är vad man sätter framför den (optik). Och tyvärr har den ju ingen autofokusmotor. Som Per nämade så kan jag tänka mig att den kombinationen ger väldigt fina foton. Sen att det är ett macro spelar ingen roll, tvärtom...

Jag väntar som fan på mitt Sigma 50mm 1,4 dg hsm......
 
Senast ändrad:
Jag kör D60 i studio..

Kamerorna är så bra idag, att man lungt kan köra en "budget", stäng av auto iso bara på den...

Det viktiga är vad man sätter framför den (optik). Och tyvärr har den ju ingen autofokusmotor. Som Per nämade så kan jag tänka mig att den kombinationen ger väldigt fina foton. Sen att det är ett macro spelar ingen roll, tvärtom...

Jag väntar som fan på mitt Sigma 50mm 1,4 dg hsm......

Tack för alla svar. Nu börjar jag få grepp om det hela. =)
 
Jag håller med Per F, mackro objektiv ger ofta väldigt bra bakgrunds oskärpa, något som många anser som väldigt viktigt vid modellfotografering, det spelar ändå större roll om du tar grejerna ur studion och kör ute.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.