Annons

Lämna in kamera för rengöring av sensor

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans_J

Aktiv medlem
Jag har en A850 som jag fått damm som inte verkar kunna blåsas bort och jag är tveksam till att själv använda någon form av borste eller svabb på sensorn.

När jag pratar med Sony rekommenderar de Zieger i Linköping för rengöring men om man läser på Sonys hemsida står där att auktoriserad Sony verkstad för alpha-kameror är Assist Workshop, även de i Linköping.

Jag funderar lite vilka erfarenheter andra har av Zieger och Assist Workshop? Är den ena att föredra framför den andra? Priser? Leveranstider? Annat?

Mvh
Hans
 
Syns dammet vid praktisk fotografering? Självklart syns det damm om man fotograferar en blå himmel på f/32, men det är nu inte världens vanligaste motiv vid praktisk fotografering.

Syns det inte - varför då åtgärda det?
 
Det börjar synas vid f6.7 och är placerad i överkant av bilden vilket gör att det syns i gråa såväl som blåa himlar. Jag har haft damm på sensorn tidigare och inte stört mig speciellt på det, men just det här stör mig. Kanske framförallt eftersom jag inte kan få bort det.

Därför är jag nyfiken på att från andra medlemmar höra erfarenheter av Zieger respektive Assist Workshop.
 
Testa själv först, det är inte svårt och eftersom du verkar vara den försiktiga sorten ska det nog mycket till innan du skadar något. Det är inte sensorn du svabbar på utan en glasskiva som sitter framför den. Det kommer bli dyrt och omständigt att lämna in kameran varje gång något skräp råkat hamna fel. Om man ska överdriva en gnutta vore det som att lämna in bilen på verkstad när ska tanka bensin ;)
 
Jag har anlitat Zieger för reparation/rengöring av min 5D då den fick vattenskador. (Hade stått ute i kraftigt regnväder 1-2 timmar med kameran under regnrocken mellan tagningarna).

Fick den rengjord och torkad plus att dom bytte någon mindre detalj (kommer inte ihåg vad). Det hela gick på 1200:- Sen har kameran fungerat utan problem.

Upplevde dom som mycket proffsiga, de ringde och tala om vad det skulle kosta innan reparationen. Ville man inte få den repad fick man kameran åter (400:- i undersökningsavgift) alternativt dom behöll kameran (att plocka reservdelar från) och det kostade inte kunden något.
 
Man behöver väl inte anlita "märkesverkstad" för ta bort damm väl? Sådant gör väl flera "vanliga kamerahandlare" även på ev lokal hemort medans man kan vänta på jobbet blir utfört om där finns kamerahandlare som har service på andra märken.?
 
Jag hade samma problem förra våren med min A350, blev helt förtvivlad när SAMTLIGA (iaf de ljusa)semesterbilder senare visade sig fått en liten minimåne.. tack o lov längst upp i ena hörnet så på en del foton kunna jag klippa bort artefakten...

Men iaf... Det "skräp", pollen(?), som satt sig på sensorn satt som fastgjutet. Gjorde flera egna försök, men man vill ju inte pilla på sensorn i första taget så var även inne hos både kamerahandlare och även en fotostudio för att få hjälp med att få bort det... Ingen lyckades trots flera försök...

hänvisad till Zieger och var nöjd med deras arbete. Något annat kan jag inte säga, de fick bort skräpet och idag märks ingenting på bilderna.

Kameran var då så ny att det gick på garantin alltihop, så behövde inte stå för några omkostnader alls och kan inte minnas att det tog speciellt lång tid innan jag fick tillbaka kamerahuset igen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.