ANNONS
Annons

Lägga till person i gruppbild

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är görbart.
Tog mig friheten att labba lite med din bild. Fem minuter i PS och utan större åthävor åstadkom jag detta. Inte perfekt, men ett snabbt jobb. Lite mer tid på det bara så kan man nog göra kompositionen helt trovärdig.
Mitt tips:
1. Öppna bägge bilderna i PS.
2. Markera lilla killen i ena bilden. Kopiera (Ctrl+C)
3. Gå till andra bilden (gruppbilden) och klistra in bilden. (Ctrl+V)
4. Placera pojken ungefär där du vill ha honom.
5. Skapa en lagermask i lagret med pojken som nu ligger över gruppbilden.
6. Måla med svart pensel i lagermasken (variera storlek/hårdhet/opacitet efter behov) och måla bort det spill från gamla bilden så kommer bakgrunden fram. Råkar du måla över pojken (tex ett öra försvinner eller så) så växla till vitt och måla fram det du råkat ta bort. Fram och åter tills du är nöjd.
7. När friläggningen är klar så justerar du mättnad/nyans etc så bägge bilderna stämmer ljusmässigt.
8. Överkurs. Kanske behöver du lägga på lite skuggor för att få till sista finishen.

Lycka till.

Bilagor

• DSC_1296fix.jpg
    DSC_1296fix.jpg
    293.4 KB · Visningar: 55
Senast ändrad:
Det är görbart.
Tog mig friheten att labba lite med din bild. Fem minuter i PS och utan större åthävor åstadkom jag detta. Inte perfekt, men ett snabbt jobb. Lite mer tid på det bara så kan man nog göra kompositionen helt trovärdig.
Mitt tips:
1. Öppna bägge bilderna i PS.
2. Markera lilla killen i ena bilden. Kopiera (Ctrl+C)
3. Gå till andra bilden (gruppbilden) och klistra in bilden. (Ctrl+V)
4. Placera pojken ungefär där du vill ha honom.
5. Skapa en lagermask i lagret med pojken som nu ligger över gruppbilden.
6. Måla med svart pensel i lagermasken (variera storlek/hårdhet/opacitet efter behov) och måla bort det spill från gamla bilden så kommer bakgrunden fram. Råkar du måla över pojken (tex ett öra försvinner eller så) så växla till vitt och måla fram det du råkat ta bort. Fram och åter tills du är nöjd.
7. När friläggningen är klar så justerar du mättnad/nyans etc så bägge bilderna stämmer ljusmässigt.
8. Överkurs. Kanske behöver du lägga på lite skuggor för att få till sista finishen.

Lycka till.

ser ju bra ut som du har gjort i alla fall. När jag markerar grabben så får jag en bit med från pappan
och jag vet inte hur man ska göra med det. Kollade på Youtube men förstår inte vad hon säger tex att man
skulle få ett minus men det får jag inte. https://www.youtube.com/watch?v=K5KXhLJbT9Y

ser ju bra ut som du har gjort i alla fall. När jag markerar grabben så får jag en bit med från pappan
och jag vet inte hur man ska göra med det. Kollade på Youtube men förstår inte vad hon säger tex att man
skulle få ett minus men det får jag inte. https://www.youtube.com/watch?v=K5KXhLJbT9Y
Det är precis det som Mats beskriver som lagermasker är till för.
Du börjar med att lägga bild på bild på bild. Det du absolut inte skall göra är att kopiera in en bild i en annan.
skillnaden syns normalt i högerkanten. När du jobbar med bilderna i lager så ser du bilderna staplade ovanpå varandra. Till varje sådan bild använder du en lagermask. Klickar du på lagermasken så ser du att den blir markerad med en förstärkt ram. Nu kan du måla i masken med svart eller vitt. Använder du ps så byter du till penseln med b. Byter mellan svart och vitt med x. Vill du se bättre var du har målat eller inte så kan du testa Shift+alt+klicka på lagermasken.

Hoppas det hjälper dig en bit på vägen.

Aha, du har försökt klippa ut pojken längs konturerna innan du klistrar in honom i nytt lager ovanpå gruppbilden. Det behöver du inte göra. Det jag menade i punkt två i min beskrivning ovan är att du gör en rektangulär markering kring pojken bara med marginal runtomkring honom och kopierar. Sen klistra in i nytt lager ungefär där du vill ha honom i den nya bilden. Därefter lägger du på en lagermask på den inklippta lagret och arbetar med svart pensel för att i lagermasken måla bort det oönskade elementen runt pojken så att bakgrundsbilden i det undre lagret kommer fram.

Bilagor

• Namnlöst-1.jpg
    Namnlöst-1.jpg
    60.9 KB · Visningar: 56
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar