Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lägga till objektiv i recensionsbanken?

Produkter
(logga in för att koppla)
Pupillen skrev:
Jag röstar för att P:et ska bort efter SMC (eller smc) och att namnen istället börjar med Pentax av rena sorteringsskäl. Börjar vi med SMC hamnar ju objektiven under bokstaven ”S” efter Sigmas objektiv.

Självklart. Jag var lite otydlig i "listan" och utgick från att man förstod att Pentax skulle stå kvar först.

F.Eliasson skrev:
Självklart. Jag var lite otydlig i "listan" och utgick från att man förstod att Pentax skulle stå kvar först.
Det var inte din "lista" jag syftade på, jag menade att trots att objektiven har "SMC Pentax" ingraverat så är det bättre att vända på ordningsföljden och skriva Pentax SMC istället så att gluggarna hamnar under "P" där säkert de flesta letar efter Pentaxobjektiv. Skrivs de in som SMC Pentax hamnar de ju under bokstaven "S" och kommer att föra en undanskymd tillvaro bakom Sigma, och det oblida ödet vill vi ju inte ska drabba dem:)

Pentax SMC P(entax) blir tårta på tårta och är därför ett dåligt alternativ.

Den bästa lösningen vore nog att någon Pentaxkunnig tog på sig att titta igenom listan och komma men en uppdaterad lista. Vore ju synd att blanda ihop 35, 645 och 67 objektiv mer än nödvändigt, vore kanske till och med en bra idé att skapa en P24, P35, P645 och P67 prefix även om det egentligen inte finns?

Fast hur blir det på det där forumet med en Sigmalins!? På Fotosidan tror jag inte vi skall ändra på att produkterna börjar med tillverkarens namn (för sorterings skull).

Typ såhär kanske?

Pentax-24 DA 21/2.8
Pentax-67 SMC 105/2.4
Pentax-35 FA* 85/1.4

quarc skrev:
Typ såhär kanske?

Pentax-24 DA 21/2.8
Pentax-67 SMC 105/2.4
Pentax-35 FA* 85/1.4
Jag vet inte riktigt ...
K, M, A, F, FA, D FA och DA är ju samtliga varianter av K-fattningen och behöver väl egentligen ingen ytterligare märkning. Däremot 67 och 645 (och 110) borde särskiljas

För 135 och aps-c:
Pentax smc 18/3.5
Pentax smc-M 50/1.4
Pentax smc-A 85/1.4
Pentax smc-FA 135/2.8
Pentax smc-DA 18-55/3.5-5.6

För 645:
Pentax (645) smc-FA 45/2.8

För 67
Pentax (67) smc 45/4.0

spånar bara så här mitt i natten -- MW

Man kan ju hoppa "smc" biten. :)
Då blir det PENTAX-FA, PENTAX-DA etc.
För mig känns mer logiskt att droppa "förnamnet" smc istället för att flytta det från början och lägga till det efter Pentax.

I och för sig. Men Pentax har ju faktiskt gjort, om än ett fåtal så dock några stycken objektiv utan smc. Till exempel Pentax-F 28-80/3.5-4.5 och
Pentax-A 70-200/4.0, vilket skulle kunna leda till namnförbistring. Inte för att det inte redan är en smula förvirrat i recentionsbanken.

;) -- MW

Är det inte Pentax som är en smula förvirrade? ;-) Ni verkar ju inte ens kunna komma fram till en namnstandard. :)

FotoZ skrev:
Man kan ju hoppa "smc" biten. :)
Då blir det PENTAX-FA, PENTAX-DA etc.
För mig känns mer logiskt att droppa "förnamnet" smc istället för att flytta det från början och lägga till det efter Pentax.

Ja, det är väl bäst hittils. Typ på det här viset, utgår från Magnus´lista.

För 135 och aps-c:
Pentax 18/3.5 smc
Pentax-M 50/1.4 smc
Pentax-A 85/1.4 smc
Pentax-FA 135/2.8 smc
Pentax-DA 18-55/3.5-5.6 smc

För 645:
Pentax-FA 45/2.8 (645)smc

För 67
Pentax 45/4.0 (67) smc

På det viset blir sorteringen på serie, och formatet lätt att läsa efter brännvidden.

Kalas att diskussionen har kommit igång!

Jag röstar på Magnus Widqvist förslag.

dvs.
För 135 och aps-c:
Pentax smc 18/3.5
Pentax smc-M 50/1.4
Pentax smc-A 85/1.4
Pentax smc-FA 135/2.8
Pentax smc-DA 18-55/3.5-5.6

Så mycket gemensam text som möjligt i början följt av siffror, det blir både snyggt och lättläst.

Förvirring

Pentax USA skriver "smc P-DA 40mm F2.8 Limited" och på Japanska sidan "smc PENTAX-DA40mmF2.8 Limited".
En del av namnen på listan kan komma från USA med tillägget Pentax i början.

För sorteringens skull bör smc komma efter Pentax och "mm" samt "F" kan tas bort eftersom dom inte tillför något. = Pentax smc DA40/2,8 limited.

Eller som Fredriks med smc sist, M42 kan oxå skrivas ner. Som det är nu finns en del objektiv listade under olika namn.

Hmmm, trodde inte det handlade om att komma på så många olika förslag som möjligt utan att hitta ett som var tillräckligt bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar