Annons

Lägga till objektiv i recensionsbanken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gimbal

Aktiv medlem
Jag försöker lägga till ett objektiv i recensionsbanken, huvudsakligen för att kunna addera det till min "kameraväska" i profilen.

Men får som svar:
"Tack så mycket för ditt förslag "Pentax SMC 135mm f/3.5" som ny produkt till recensionsbanken.

Ditt förslag blev dock ej inlagt, då den produkten redan finns."

Någon som kan peka med hela handen? För jag hittar det inte.

Nja himla nära men inte riktigt rätt modell. Mitt är inte ett M-objektiv utan modellen innan, brukar visst kallas K-objektiv.

Suck, det där SMC Pentax M 135/3,5 fick jag tillsammans med min ME Super 1982 men korkad som jag var sålde jag det och köpte ett sumpigt Vivitar istället.

Aristoteles skrev:
Suck, det där SMC Pentax M 135/3,5 fick jag tillsammans med min ME Super 1982 men korkad som jag var sålde jag det och köpte ett sumpigt Vivitar istället.

Jag har ett M 135 f/3,5 som jag inte använder... :)
För en liten summa kan jag tänka mig att skiljas från det.

Ja då var jag inte helt blind då, den finns inte inlagd. Men efter två refuserade försök så får det vara. Himla trevligt objektiv förövrigt.

Jupp, den är det.
Jag försökte precis med en reply på senaste refuseringen, men det står att refuseringen är automatgenererad, så jag vet inte om någon läser svar på dom.

Det där med SMCP har jag inte begripit heller.

Det är ytterst svårt för recensionsbanksansvarige att kunna skilja på gamla objektiv och de där två är ju förtvivlande lika i sina beteckningar. Och då kan det bli som det bli. Vi lägger mest krut på att modernare produkter skall vara rätt, och då kommer vissa gamla modeller i kläm.

Ja det är fullt förståeligt, ett sätt att förbättra förutsättningarna vore kanske om man kunde skriva någon kommentar till ansvarige när man anmäler prylen. Som det är nu kunde jag ju inte beskriva skillnaden utan att det hamnade som ständig kommentar till objektivet.

F.Eliasson skrev:
Och varför i hela friden heter pentaxgluggarna SMCP här på Fotosidan istället för SMC. men inte någon annanstans i hela världen?
Gissningsvis står P:et för "PENTAX", vilket ju är lite tautologi eftersom det redan framgår.

Personligen retar jag mig också på att objektiven inte sorteras i korrekt brännviddsordning utan först efter brännviddens första siffra, sedan efter den andra o.s.v. Resultatet blir att ordningsföljden, även om alla bokstäverna är lika, blir t.ex. 28, 300, 31…

För att inte tala om oskicket att "glömma" mellanslaget mellan brännvidd och enhet, det ska stå "31 mm" och INTE "31mm"!

Just 31:an dyker förresten upp på två ställen, visserligen förtjänar gluggen uppmärksamhet, men ändå:)

Pupillen skrev:
Gissningsvis står P:et för "PENTAX", vilket ju är lite tautologi eftersom det redan framgår.

Personligen retar jag mig också på att objektiven inte sorteras i korrekt brännviddsordning utan först efter brännviddens första siffra, sedan efter den andra o.s.v. Resultatet blir att ordningsföljden, även om alla bokstäverna är lika, blir t.ex. 28, 300, 31…

För att inte tala om oskicket att "glömma" mellanslaget mellan brännvidd och enhet, det ska stå "31 mm" och INTE "31mm"!

Just 31:an dyker förresten upp på två ställen, visserligen förtjänar gluggen uppmärksamhet, men ändå:)

Håller helt med. Har även sett att kitgluggen 18-55 dyker upp på två ställen. Och nu om redaktör´n läser detta kan han väl skicka ett mejl till ansvarig för recensionsbanken att ta väck "P" i SMCP.

Segt att när man kränger ett objektiv och hänvisar till recensioner på FS får sitta och förklara för köparen att det ÄR samma objektiv trots att det inte står SMCP på gluggen.

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Aha, ok. Där var ngn sida med objektiv som har P med. Skall se om vi kan fixa det.

Troligt. Dock är det en mellanformatsglugg ser det ut som, och där har jag ingen som helst koll.

Men generellt skulle jag tro att "P"-suffixet aldrig ska vara med, för mig veterligen finns det inga objektivserier från Pentax som är benämda "P".

Problemet är ju inte "P" som sufix utan som tillägg i SMC, där det absolut inte har något som helst att göra.

Det ska nog se ut på detta viset, förutsatt att objektivet är försett med "K"-Bajonett.

SMC (första "serien" brukar kallas för "K" med det anges sällan.
SMC-M
SMC-A
SMC-F
SMC-FA
SMC-FA J
SMC-D FA
SMC-DA

Det vore ju önskvärt om de blev sorterade efter serie och brännvidd med.

Gissningsvis kommer Mabo eller Pihl komplettera/rätta detta inlägg.

Senast ändrad:
Idag använder Pentax formen:
"smc PENTAX-FA"
"smc PENTAX-DA"
för objektiven till K-fattningen.

Pentax har använt SMCP förut, fast det inte stod på objektiven. Det stod i gamla objektivlistor. Mig veterligen så är SMCP kvar för mellanformatsobjektiv.

Förvirrande nog heter optik för 645N systemet FA.
Alltså SMCP-FA är ett objektiv för 645N.
Icke att förväxla med FA för K-systemet. :)

Ännu mer förvirrande att det som kallas för "K-optik" inte heter K på objektiven. Det står bara SMC PENTAX. Därför att detta var den första objektivserien till K-fattningen. Och då kallas de för K-objektiv.

Efter denna serie så kom M och på dem står det även M på objektivet.

Jag röstar för att P:et ska bort efter SMC (eller smc) och att namnen istället börjar med Pentax av rena sorteringsskäl. Börjar vi med SMC hamnar ju objektiven under bokstaven ”S” efter Sigmas objektiv.

Efter att ha kollat såg jag att det inte fanns några ”SMC Pentax under ”S”, däremot hittade jag ett par ”Super-Takumar” gömda där:) Det finns för övrigt några Takumargluggar som hamnat under bokstaven T också, det kan kanske vara läge att skriva dit ”Pentax” framför dessa så att de hamnar rätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar