Annons

Lägga ner skolfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast det ingår fortfarande inte i skolans uppdrag att administrera skolfotografering. Den nya skollagen reglerar hårt att alla elever ska uppnå målen exempelvis, utan undantag. Att då ta bort lektionstid för att administrera skolfotografering rimmar lite illa. Missförstå mig rätt, jag är själv skolfotoansvarig på den skola jag jobbar på. Jag sköter kontakten med fotoföretaget och ser till att det flyter bra. Jag har inga problem med det, jag svarade bara på frågan vad jag tror.... På sikt tror jag skolfoto försvinner, åtminstone i skolan.

Jag håller med dig om att skolgången är klar prioritet och det att det inte är bra att det tas av lektionstid för att administrera skolfoto. Dock så finns det väl inga regler på att varje skola ska tillhandahålla skolfotografering utan de får väl bestämma själv? Då är det ju inget problem, anser skolan att de klarar av att ta hand om detta så gör de så, i annat fall erbjuder de ingen skolfotografering. Inte svårare än så.

Jo, jag vet. Att det är skolans ansvar att hålla reda på elever med skyddade identiteter. Fast det ligger väl antagligen i föräldrarnas intresse också.

Absolut ligger det i föräldrarnas intresse också, därför skrev jag det att skolan måste ha informationen från föräldrarna ifall barnen har skyddad identitet. Informerar föräldrarna då skolan om att deras barn har detta så är det ju bara att stryka dessa elever från en eventuell skolfotografering.

Jag vet att det inte är olagligt att sprida bilder på andras barn i inte kränkande situationer. Men jag gör det inte. Därför att för mig är det allmänt hyfs att kolla först.

Det är väl knappast rimligt att begära att t ex en förälder ska ringa runt till var elevs föräldrar för att kolla ifall det är ok för dem att de publicerar ett foto på twitter/facebook/instagram etc? Har föräldrarna accepterat att låta deras barn delta i skolfotografering så vet de ju att detta kan ske och inte är något konstigt. Jag tycker inte att det kan anses som en speciell händelse att ett foto sprids via sociala medier och då inte skulle falla inom vanlig hyfs om man inte får ett ok först.

jag själv har alltid uppskattat att kunna få klassbilder med mina söner jättekul att ha o det blir roligare med tiden att se gamla klasskort. Ser inte problemet vill man inte beställa så är det bara låta bli o dom som vill beställa får göra det.
Att dagis o skolpersonal ska ta klasskortet blir säkert jättebra ;) dom klagar redan på att dom jobbar för mycket o inte hinner med o att maila ut bilden till alla föräldrar tar massa tid då är det lättare att göra som idag låta dom som kan göra det ta bilden o sköta den biten o sedan är det upp till var och en att köpa eller inte. Har man skyddad identitet idag så är det svårt oavsett om man avstår från att vara med på klassfoto eftersom det tas bilder med iphone etc o läggs upp överallt.
Och det är knappast skolfotot företagets fel att vissa inte kan betala räkningarna i tid.

Att se gamla klasskort är alltid kul o jag uppskattar det problemet på fs är att alla tycker att dom kan göra det så mycket bättre att porträtt bilden är så dålig etc men bilderna fyller sin funktion o det är att fånga klassen på bild o ibland är innehållet viktigare än ett perfekt bild så även ett klassfoto med basic ljusuppsättning uppfyller dom kraven.
Ska personalen själv ta bilden då lär kvaliten svikta väldigt mycket då får man vara glad om alla ens syns på bilden.
Jag jobbar inte med skolfoto men självklart tar jag bättre bilder än dom på mina barn men man har lite svårt att hinna få ihop en hel klass o göra det själv därför uppskattar jag deras jobb oavsett om jag skulle kunna gjort det bättre själv ;)

Skolbilderna är bara ett sätt att skinna oss föräldrar på bilder vi aldrig bett om. Numera kan jag inte ge tillbaka med samma mynt och skanna bilderna innan man skickade tillbaka dom eftersom man bara får titta på bilderna på nätet innan man beställer dom.

Flera gånger har jag fått bråka med bolagen om bilder som jag skickat tillbaka som dom hävdat att jag inte skickat tillbaka.

Dö skolbilder dö!
Det är även ett sätt för polis att leta reda på ligister. Konstigt nog dyker många av dessa inte upp på fotografering.

Jag håller med dig om att skolgången är klar prioritet och det att det inte är bra att det tas av lektionstid för att administrera skolfoto. Dock så finns det väl inga regler på att varje skola ska tillhandahålla skolfotografering utan de får väl bestämma själv? Då är det ju inget problem, anser skolan att de klarar av att ta hand om detta så gör de så, i annat fall erbjuder de ingen skolfotografering. Inte svårare än så.QUOTE]
Japp. I teorin bestämmer rektor över sin skola. Däremot vet jag inte hur det blir när exempelvis kommunen, som i min kommun, upphandlat tjänsten så att ett företag fotar alla skolor i kommunen.

Det är även ett sätt för polis att leta reda på ligister. Konstigt nog dyker många av dessa inte upp på fotografering.

Kul att du tog upp det exemplet :)

Jag har blivit rånad ett par gånger i yngre år och vid ett tillfälle så gav jag och farsan oss ut och skulle leta upp honom då polisen beklagligt nog inte klarar av jobbet. Vi gjorde två kvalificerade chansningar på skola och vi hade då den enorma turen att hitta förövaren i ett klassfoto. Killen var oerhört sällan i skolan men just den dagen fotot togs så hade han varit där.

Tur för oss, mindre tur för honom.

Japp. I teorin bestämmer rektor över sin skola. Däremot vet jag inte hur det blir när exempelvis kommunen, som i min kommun, upphandlat tjänsten så att ett företag fotar alla skolor i kommunen.

Nej, den biten kan inte jag svara på heller.

Skolan satte upp anslag om fotografering i god tid.
Efteråt loggade vi in hemmifrån och fick se en liten bild 800x1000pixlar. Beställde, en vecka och 200kr senare hade vi en bild.
Skolfoto är gammalmodigt. Det kostar och har sina nackdelar. Men tänk på alla fördelar: barnen kan kika och titta genom åren, föräldrarna kan se vem "den där Viktor" är.

Ca en promille har skyddade personuppgifter.

Skyddad ID

Just när det rör sig om skyddad Id så har man många sätt att hantera det ändå. Jag vet att vissa kan ta 2 gruppbilder med en som personen är med som enbart den får och en där personen inte är med som resten får. vet dock inte om det görs i större utsträckning just för risken att dom blandas. Enskilda bilder på personerna går lika bra som för alla andra barnen sålänge man kan få en mailadress för så kan man skicka koden med bilderna dit och sen är det föräldrarna som fixar resten. Jag vet också att förr när det var hemskick direkt så kunde man lägga till så skolan fick bilderna till sig och läraren gav vidare dem till föräldrarna till personen.

Idioti

Ren idioti.

Självklart ska man ha skolfoto. Hur trist hade det inte varit att inte ha några bilder från skolan? Typiskt svenskt detta, inga skolfoton, inga bilder från lucia.... Och att lärarna ska ta bilderna? Hallå... jättebra bilder det blir, en lärare står med sin iphone o tar bilder....

Världen har blivit så politiskt korrekt att alla människor har blivit offer....

Ja, helt otroligt.

Folk får se till att skaffa lite karaktär, lära sig ta och ge lite smällar. Suck it up, helt enkelt.

Sista OT-tips på det området, leta upp artikeln "Först kränkt vinner" i DN. Mycket intressant men jag läste hälften, sedan var jag så förbannad att jag fick sluta.

Edit : Hittade den -> http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/forst-krankt-vinner/

På mina barns dagis handlar det framförallt om att vissa föräldrar inte vill att deras barn ska riskera hamna i sociala medier och jag misstänker att denna oro kommer försvinna när vi lär oss leva i vår sköna nya värld och inte automatiskt lägger upp allt möjligt på internet.

Hur som helst så löste skolnämnden i kommunen det med skolfoto, och annan fotografering, genom att låta de barn vars föräldrar skrivit under ett dokument om tillåten fotografering vara med på klassfotot. En ganska bra lösning tycker jag.

Hur som helst så löste skolnämnden i kommunen det med skolfoto, och annan fotografering, genom att låta de barn vars föräldrar skrivit under ett dokument om tillåten fotografering vara med på klassfotot. En ganska bra lösning tycker jag.

Precis det jag talade om tidigare, varför göra det svårt för sig när det går att lösa enkelt. Bra där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar