Malmöpågen
Aktiv medlem
Fast det ingår fortfarande inte i skolans uppdrag att administrera skolfotografering. Den nya skollagen reglerar hårt att alla elever ska uppnå målen exempelvis, utan undantag. Att då ta bort lektionstid för att administrera skolfotografering rimmar lite illa. Missförstå mig rätt, jag är själv skolfotoansvarig på den skola jag jobbar på. Jag sköter kontakten med fotoföretaget och ser till att det flyter bra. Jag har inga problem med det, jag svarade bara på frågan vad jag tror.... På sikt tror jag skolfoto försvinner, åtminstone i skolan.
Jag håller med dig om att skolgången är klar prioritet och det att det inte är bra att det tas av lektionstid för att administrera skolfoto. Dock så finns det väl inga regler på att varje skola ska tillhandahålla skolfotografering utan de får väl bestämma själv? Då är det ju inget problem, anser skolan att de klarar av att ta hand om detta så gör de så, i annat fall erbjuder de ingen skolfotografering. Inte svårare än så.
Jo, jag vet. Att det är skolans ansvar att hålla reda på elever med skyddade identiteter. Fast det ligger väl antagligen i föräldrarnas intresse också.
Absolut ligger det i föräldrarnas intresse också, därför skrev jag det att skolan måste ha informationen från föräldrarna ifall barnen har skyddad identitet. Informerar föräldrarna då skolan om att deras barn har detta så är det ju bara att stryka dessa elever från en eventuell skolfotografering.
Jag vet att det inte är olagligt att sprida bilder på andras barn i inte kränkande situationer. Men jag gör det inte. Därför att för mig är det allmänt hyfs att kolla först.
Det är väl knappast rimligt att begära att t ex en förälder ska ringa runt till var elevs föräldrar för att kolla ifall det är ok för dem att de publicerar ett foto på twitter/facebook/instagram etc? Har föräldrarna accepterat att låta deras barn delta i skolfotografering så vet de ju att detta kan ske och inte är något konstigt. Jag tycker inte att det kan anses som en speciell händelse att ett foto sprids via sociala medier och då inte skulle falla inom vanlig hyfs om man inte får ett ok först.