Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lägg negativen på hallmattan...

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
Först och främst, fota med en Holga "Gillar att det inte blir knivskarpt och så. Att det finns tydliga tekniska brister redan i kameran"

Sedan, när du upptäcker att dina negativ har blivit dammiga bortom all räddning så lägger du dem på hallmattan så de blir duktigt repiga av skor o grus. Därefter scannar du in dem. Printar och skickar till en fototävling. Och vinner den!

Härligt teknik!

Själv brukar jag fota med Holga, men alla mina är ganska skarpa i mitten. Dessutom brukar jag försöka vara noga med att exponera rätt, och använder minst ett par åt gången med två filmkänsligheter samt varierar med filter för att få flera exponeringsalternativ. Försöker också kopiera ganska noggrant i mörkrummet och prickar i ev dammkorn i efterhand på kopiorna. Det konceptet har jag lyckats med i fototävlingar. Att trampa på negativen kan man säkert göra men jag tror det är en mindre framkomlig väg;)

Inte det minsta, blir bara lika förvånad varje gång tidningen FOTO utser vinnare i Svartvit Mästartävlan (en gren som jag inte skulle ge mig på, eller...).

För nåt år sen var det någon som misslyckats med sina bilder o projicerat dem på bakplåtspapper o vann. I år var det halltrampade holga-negativ och en klassisk jurymotivering igen:

"En kollektion med var för sig starka bilder, men där den bästa märkligt nog är den svagaste för kollektionen som helhet"

Först och främst, fota med en Holga "Gillar att det inte blir knivskarpt och så. Att det finns tydliga tekniska brister redan i kameran"

Sedan, när du upptäcker att dina negativ har blivit dammiga bortom all räddning så lägger du dem på hallmattan så de blir duktigt repiga av skor o grus. Därefter scannar du in dem. Printar och skickar till en fototävling. Och vinner den!

Härligt teknik!

Det är uppenbarligen en fin linje mellan:
konst & konstig
idiot & geni

Det är bara att acceptera att vi har lite lite olika gränsdragning.

Jag tycker t.ex. att Lars Tunbjörks bildserie "De mörka vintermånaderna" som är läskigt lik den första rulle film jag körde igenom min Chinon CE-4s 1983 (som helt grön 10åring) medan andra tycker den är värd 100 000:-

Nu när Mästartävlingen blivit digital är det väl onödigt att använda en Holga. Bara att mixtra lite i photoshop så kan man trixa till det. Inte speciellt svårt att efterlikna söndertrampade negativ heller. Tycker fö att denna så anrika tävling iom årets nya regler är helt DÖD. Traditionell mörkrumsteknik missgynnas då man inte tillåts tona bilderna. Men kör man photoshop och skrivare kan man ju skriva ut med vilken svärtningston som helst och kalla det för originalton. Vi som står i mörkrummet får nöja oss med den svärtningston som blir i pappereret och har ingen möjlighet att påverka tonen annat än genom pappersvalet och framkallren, vilket är ganska begränsat. Fullkomligt idiotiskt som jag ser det.

Helt korrekt observation.

Håller med KG till fullo.
FOTO har i alla år legat åt den mer elitistiska sidan där det inte är tillåtet att ägna sig åt skärpa, komposition, bildkvalitet osv. Liknande fenomen kan ses inom konstvärlden, där utger sig ett fåtal personer för experter och talar om för den stora massan vad som är bra och inte, oftast förstår inte vi "vanliga" människor ett dyft av vad dom menar och anser att helt andra alster framstår som så mycket bättre.
Just nu verkar även Kamera & Bild luta över åt det hållet där ett oskarpt och dåligt exponerat foto med färgstick samt helt uppenbart arrangerat tilldelas högsta betyget.
Konstig utveckling, det enda som kan förklara detta är att alla har blivit så bra på vad dom gör att det krävs något annorlunda för att vinna! Om sen detta "annorlunda" ska speglas i ovanstående bildegenskaper överlåter jag till andra. I mina ögon ser det för dj*vli*t ut.

Fast det där att trampa holganeg gjorde jag flera år tidigare, men inte vann jag någon tävling för det;(

Fast hmm, vid närmnare eftertanke så har jag ju aldrig tävlat heller. Klart det inte går att vinna då! Men tekniken passade iaf bilderna och jag blev nöjd. Det var en vinst det med:)

Och naturligtvis passar inte allt alla bilder. Vinnaren med de halltrampade hade dock valt bilder som tekniken gjorde sig utmärkt till och bilder som rentav vann på den. De blev ju bra!

Underbart att inte allt är av samma kategori tekniknörderi. Att en del fortfarande ser till resultatet. Till bilden och inte bara till "plåtat med dyraste objektiv" Tycker jag:)

Tur att Hasselblad fortfarande ger sitt stora pris till högklassig fotografi i alla fall. Är ni på Göteborgsidan så missa inte Graciela Inturbides härliga bilder som just nu visas där. Vad gäller vinnarbilderna i årets Mästartävlan kan jag tyvärr inte uttala mig då jag inte sett dom. De två senaste åren har jag själv varit i prislistan med dels Holga-bilder och dels Diana-bilder och ni som uttalat er och verka veta hur bilder ska se ut får gärna säga om det är något fel på dom? Bara prata ut vad i bilderna som ev inte tilltalar så ska jag försöka svara.
Länk till bilderna här.

2007
www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/936664.htm?set=mp
www.graal.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=1146659
www.graal.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=1117550

2006
www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/936676.htm?set=mp
www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/936677.htm?set=mp
www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/936678.htm?set=mp

Tyvärr inte speciellt stora och inte heller som att se originalen in natura då bilderna avfotograferats med digitalkompakt. Men ändå.

Senast ändrad:
Underbart att inte allt är av samma kategori tekniknörderi. Att en del fortfarande ser till resultatet. Till bilden och inte bara till "plåtat med dyraste objektiv" Tycker jag:)

Damen i fråga har ju ett flertal kameror, på det ett digitalt mörkrum...

Typisk tekniknörd alltså.

Edit: ;)

/K

Tja, flera alternativ är väl inget tokigt i sig. Tokigt blir det däremot om man inte kan använda dem.. Och att välja rätt bland dem är nog en konst i sig det med.

Jag anser att vinnaren i Foto valde en perfekt teknik för ändamålet.

Tja, flera alternativ är väl inget tokigt i sig. Tokigt blir det däremot om man inte kan använda dem.. Och att välja rätt bland dem är nog en konst i sig det med.

Jag anser att vinnaren i Foto valde en perfekt teknik för ändamålet.

Om ändamålet var att vinna i "Tidningen Foto" så var det uppenbarligen rätt teknik.

/K

Ja, nån av de andra försökte med det gamla tricket att filtrera bilderna genom bakplåtspapper, men det var ju flera år sedan den tekniken vann... har nån provat att dränka fotopappret i kaffesump före utskrift? Det kanske är ett hett tips till nästa års tävling...

Sådär, nu är det mörkt nog att ge sej ut att plåta brevlådor eller nåt annat intressant. Huvudsaken motivet blir lagom "suddigt".

/K

Sådär, nu är det mörkt nog att ge sej ut att plåta brevlådor eller nåt annat intressant. Huvudsaken motivet blir lagom "suddigt".

/K

Antingen det eller hård blixt rakt på med massiva slagskuggor.
Kanske båda, suddigt + blixt, kan klassas som nyskapande?

Bakplåtspapper framför objektivet?

/Kjell

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar