Bittan
Aktiv medlem
Nu har jag kollat frågor, svar och bröllopsbilder här på FS i timmar men har fortfarande många frågor och känner mig oerhört osäker. Har blivit ombedd att fota åt en släkting som gifter sig i Lunds domkyrka vid mittaltaret om 1 1/2 vecka. Har kollat hur det ser ut i kyrkan men har ej möjlighet att provfota där pga avstånd. Jag kommer att få röra mig fritt i kyrkan även med blixt.Vill undvika stativ för flexibel rörlighet.
Min utrustning är Canon 350D, objektiv canon 28-135mm f/3,5-5,6 IS USM, blixt canon speedlite 430EX + omnibouncer.I kyrkan tänker jag fota med både RAW+Jpeg för säkerhets skull och efter behandlar alltid i CS.
1/ ISO tal? 1600 i kyrkan eller ...? och ändra det vid utgångspsalmen för foto utanför till ?
2/Bländarinställning? Köra på 3,5 hela tiden och sedan tidsautomatik?
3/Blixt? Om den skall användas hur skall jag rikta den, omnibouncer, exponeringskompensation eller automatik?
4/Ljusmätmetod (i kameran) Är det bäst med centrumvägd genomsnittsmätning under vigselakten?
5/Tror ni det funkar utan stativ med detta objektiv som ju har stabilisator.
Min utrustning är Canon 350D, objektiv canon 28-135mm f/3,5-5,6 IS USM, blixt canon speedlite 430EX + omnibouncer.I kyrkan tänker jag fota med både RAW+Jpeg för säkerhets skull och efter behandlar alltid i CS.
1/ ISO tal? 1600 i kyrkan eller ...? och ändra det vid utgångspsalmen för foto utanför till ?
2/Bländarinställning? Köra på 3,5 hela tiden och sedan tidsautomatik?
3/Blixt? Om den skall användas hur skall jag rikta den, omnibouncer, exponeringskompensation eller automatik?
4/Ljusmätmetod (i kameran) Är det bäst med centrumvägd genomsnittsmätning under vigselakten?
5/Tror ni det funkar utan stativ med detta objektiv som ju har stabilisator.