Annons

Mäklarfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst kan mäklaren ta in en duktig fotograf, och förmodligen är det bäst att göra så. Frågan är om det är värt kostnaden, för det påverkar naturligtvis (det redan löjligt höga) mäklararvodet. Dessutom skulle man kunna fota lite i etapper i stället för att panikstäda/styla lägenheten för ett fototillfälle.

Helt klart, mäklaren tar en ordentlig slant (i mitt fall för väääldigt lite jobb ;) Men arvodet var specat och jag har för mig (skall kolla upp det) att fotografen var "billig" i sammanhanget. Att fota i etapper är i o f s smart. Själv har jag passat på att ta lite exteriör-bilder då träden blommade utanför fönstret hemma. Lite roligare att ha sådana bilder om man säljer på hösten ;)

HDR: Du får då med en blå himmel utanför fönstret och en bra exponering inne i rummet. Testa en gång så är du fast sen, det är klockrent för denna typ av bilder

Blixt: Kör med sändare/förlängningskabel och så upp med den i taket, bouncer på såklart.

Stativ: Säger sig själv, du ska fota stillastående saker, och ett stadigt stativ är väldigt viktigt för slutresultatet

Tänd lite ljus där det är lämpligt, tänd alla lampor, plocka bort allt som stör bilden. Här kan du se lite skillnader på resultat: http://zentuvo.se/download/forberedelsetips.pdf
Kolla igenom mäklarfotona i tex stockholm där de satsar mkt på detta.

Sen skadar ju inte ett mer ljusstarkt objektiv om du tänkt ägna dig åt detta professionellt. En fullformatare och en 16-35 2,8 L är en fin kombination.

Lycka till

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar